POVINNÝ DOHLED ODPOVĚDNOST ZA VLASTNÍ ŽIVOT A ZDRAVÍ nOdpovědnost za svůj vlastní život má především každý sám. To je třeba vštěpovat dětem od první třídy a zakotvit tuto jednoznačnou povinnost i do školního řádu. n Způsobilost osob mít práva a povinnosti a to již od narození, zakládá řada zákonných norem (např. zákon č. 40/1964 Sb., Občanský zákoník). nPoučení dětí o tom, že na sebe musí především dávat pozor a chovat se tak, aby si neublížily, předchází dohadům o tom, kdo za to může, když si ublíží. nObdobně musí vědět, že nesmí ubližovat nikomu jinému a poškozovat ho nebo zkracovat na jeho právech. Následky obou situací totiž ponesou také především ony. RODINA nRodičovská zodpovědnost je stanovena zákonem č. 94/1963 Sb., o rodině. Ten stanoví, že rodiče mají ve výchově dětí rozhodující úlohu, mají být svým dětem příkladem a to jak svým osobním životem, tak i vlastním chováním. nPo rozvodu rodičů se na výchově dětí podílejí oba manželé, pokud jeden z nich nebyl zbaven rodičovských práv nebo na nich nebyl omezen. nV případě, že se rodič provdá nebo ožení znovu, podílí se na výchově dětí i tento nový partner rodiče a to za předpokladu, že s dětmi žije ve společné domácnosti. RODIČOVSKÁ ZODPOVĚDNOST nZákon č. 94/1963 Sb., o rodině § 31 nRodičovská zodpovědnost je souhrn práv a povinností (a) při péči o nezletilé dítě, zahrnující zejména péči o jeho zdraví, jeho tělesný, citový, rozumový a mravní vývoj. DOHLED NAD DÍTĚTEM nPři výkonu rodičovských práv jsou rodiče povinni chránit zájmy svých dětí a to důsledně. nSoučasně řídí jejich jednání a vykonávají nad nimi dohled odpovídající stupni jejich vývoje. nPři výkonu těchto povinností mají právo užívat přiměřené výchovné prostředky a při jejich použití nesmí dětem ublížit. ZÁKON O RODINĚ n94/1963 Sb. § 31 (2) při výkonu práv a povinností jsou rodiče povinni důsledně chránit zájmy dítěte, řídit jeho jednání a vykonávat nad ním dohled odpovídající stupni jeho vývoje. Mají právo užít přiměřených výchovných prostředků tak, aby nebyla dotčena důstojnost dítěte a jakkoli ohroženo jeho zdraví, jeho tělesný, citový, rozumový a mravní vývoj n ŠKOLA nŠkola je povinna předcházet možným rizikům ohrožujícím děti na životě a zdraví. Tato rizika vyhledává a odstraňuje. Všechny informace, které dětem o těchto rizicích předává přizpůsobí jejich rozumovému vývoji tak, aby bylo zřejmé, že dítě ví, co se po něm žádá. nŠkola je povinna zajistit poučení žáků a jejich podrobné instruování o možném ohrožení zdraví a bezpečnosti. Toto poučení se vztahuje na všechny činnosti během výchovy a vyučování. Je velmi užitečné, když má škola zpracovaných několik vzorů poučení, která pak s dětmi podrobně projde před některými událostmi nebo během nich: KOUZLO POUČENÍ nNa začátku školního roku nPřed prázdninami nPřed lyžařským výcvikem nebo sportovním kurzem nPřed exkurzí nebo návštěvou kulturního představení nPřed cestou hromadným dopravním prostředkem nPři případném sporu o to, jestli byl nebo nebyl žák dostatečně poučen o možných rizicích svého jednání, budete snáze dokazovat, že poučen byl. nPoučení musí probíhat způsobem srozumitelným a vhodným pro daný věk a rozumovou vyspělost. PRŮBĚH POUČENÍ nŽáky seznamujte s konkrétním nebezpečím a konkrétním způsobem, jak se mu vyhnout. Každému z možných ohrožení věnujte dostatečný čas. Příklady takových činností a takového chování je možné používat v jakémkoliv předmětu jako příklady modelové. nZ instruktáže pořiďte podrobný zápis, uveďte co přesně bylo jejím předmětem a tento zápis nechejte podepsat žáky. HLAVNÍ RIZIKA nNebezpečí ze strany spolužáků nNebezpečí ze strany neznámých lidí nNebezpečí ze strany známých lidí nPravidla bezpečného pohybu po komunikacích nZacházení s neznámými předměty nPravidla pohybu v tělocvičně, dílnách a jiných specializovaných učebnách DOHLED během vyučování v budově školy nTato povinnost se vztahuje na veškeré činnosti konané v době školního vyučování nebo na všechny akce školou pořádané. Znamená to, že v této době jste povinováni zajištěním dozoru nad dítětem a to v rozsahu a formě, které nejsou dále specifikovány. n To je pochopitelné, protože u tak široké věkové kategorie je nutné přihlížet vždy k aktuálnímu rozumovému a mravnímu vývoji. nJinou podobu má zajištění dohledu nad žákem prvního ročníku základní školy a jinou nad sedmnáctiletým studentem. PŘESTÁVKY nDozor je konán ve škole před vyučováním, po vyučování, o přestávkách mezi dvěma vyučovacími hodinami, podle potřeby při přechodu z jedné budovy do druhé (jídelny, družiny), rozvrh dozoru stanoví ředitel nBezpečnost zajišťují pracovníci školy v rozsahu stanoveném ředitelem a to po celou dobu pobytu dětí v budově. nSpornými momenty bývají obvykle pouze přestávky, které jsou ale z hlediska ochrany zdraví velmi důležité, anebo časové úseky mezi vstupem do budovy a zahájením vyučování. Přestávky na ZŠ n20 minut před zahájením dopoledního vyučování n15 minut před zahájením odpoledního vyučování n10 minut mezi jednotlivými vyučovacími hodinami n15 minutová přestávka zpravidla po druhé vyučovací hodině nnejméně 50 minut mezi dopoledním a odpoledním vyučováním (nejpozději po páté vyučovací hodině dopolední u žáků 1.-5. ročníku a nejpozději po šesté hodině u žáků vyšších ročníků) ndoba mezi poslední vyučovací hodinou a opuštěním budovy Přestávky na SŠ ndoba od příchodu do školy do zahájení vyučování nzpravidla 10 minut mezi vyučovacími hodinami n15-20 minut zpravidla po druhé vyučovací hodině nnejméně 30 minutová polední přestávka ndoba mezi poslední vyučovací hodinou a opuštěním budovy Přestávky při odborném výcviku n15 – 25 minut zpravidla po druhé hodině odborného výcviku konaného ve škole nebo školském zařízení nkoná-li se odborný výcvik na pracovištích fyzických a právnických osob, přestávky se shodují s přestávkami ostatních zaměstnanců v souladu s ustanovením zákoníku práce DOZOR O PŘESTÁVCE nJak přesně má vypadat dozor není stanoveno a je to plně v kompetenci ředitele školy. Ten se rozhodne podle provozních možností. Obecně se dá ale říct, že dobré poučení a povědomí o tom, co má kdo kdy dělat, je účinnější, než dospělá osoba dozorující na každých 30 metrech plochy budovy. nNa všech chodbách umístěte viditelně poučení o tom co dělat, když se něco stane. Pro koho jít, koho oslovit, co konat a současně jméno člověka, který má v danou chvíli pohotovost. nDozor konají pedagogičtí pracovníci nebo jiné zletilé osoby, pokud to s nimi bylo dohodnuto (poučené, písemný záznam) nPed. pracovníci konají dozor podle pokynů i mimo školu (jídelna, praxe, kurzy, exkurze, soutěže apod.) n PŘESUNY MEZI BUDOVAMI nV rámci zajištění provozu školy je občas nutné, aby se žáci přesouvali z jedné školní budovy do druhé. Jestliže přesun probíhá v době vyučování, jakože obvykle probíhá, pak jste i během této doby povinováni dozorem. I tento dozor může nabývat nejrůznějších podob. nOd přímého dohledu nad malými dětmi, které se přesouvají pouze v přítomnosti dospělé osoby k tomu pověřené, až po samostatný přesun středoškoláků. V takovém případě je opět žádoucí přesné a jasné poučení ve smyslu, že je nutné během tohoto přesunu zachovávat daná pravidla, která studenta ochrání před nežádoucími následky. nV případě dokazování, že jste povinný dozor nezanedbali, by vždy bylo přihlíženo k rozumové a mravní vyspělosti dítěte. NÁVŠTĚVA LÉKAŘE nŽák, který hodlá opustit školní budovu dříve, než po skončení vyučování, bývá dalším zdrojem nejasností. nNa základní škole je tento problém obvykle ošetřen tak, že děti na druhém stupni bývají pouštěny např. k lékaři samostatně, děti na prvním stupni jsou vždy předány dospělé osobě. nNa střední škole bývají žáci pouštěni samostatně. Předpoklady pro samostatný odchod ze školy nŠkolním řádem máte tuto situaci jasně upravenou nZákonný zástupce dítěte mladšího 18 let vám hodnověrným způsobem sdělil proč se dítě nezúčastní celé výuky nSoučasně vám sdělí, jakým způsobem se dítě ze školy přesune a kam nToto sdělení máte dostatečně zadokumentované pro případ, kdyby došlo k dokazování zanedbání (resp. nezanedbání) povinného dohledu nJde o takové dítě, u kterého jeho mravní a rozumová vyspělost je zárukou toho, že se na určené místo dostaví určeným způsobem nV případě sporu školy a zákonného zástupce o to, jestli je nebo není konkrétní dítě dostatečně vyspělé, trvejte na tom, že není Dohoda se zákonným zástupcem nO způsobu provedení celé akce je nutné se domluvit se zákonným zástupcem. V písemném sdělení, které vám doručí, by mělo být jasně uvedeno kdy dítě odejde, kam půjde a jak se tam dostane. nJe to daleko průkaznější a cennější, než sdělení, že půjde po druhé hodině k zubaři a rodič za něj přebírá odpovědnost. nTo je sdělení značně neurčité, nic neznamenající a zavazující se k něčemu, k čemu ho stejně zavazuje zákon. Více v kapitole Odpovědnost za děti. Předávání dohledu mezi rodinou a školou nRodina i školy mají ve vztahu k nezletilým dětem celou řadu povinností a vyplývajících odpovědností. nPokud jsou si obě strany vědomé toho, kde začíná jejich odpovědnost a kde také končí, je všechno v pořádku. Není ani příliš složité si tyto hranice vyjasnit. nProblém nastává ovšem tehdy, když se výkon jednoho práva nebo povinnosti protne s výkonem jiného práva nebo povinnosti. nPředávání si zodpovědnosti pomocí písemného sdělení s obligátní větou totiž problém nijak neřeší a školu z povinnosti povinného dohledu ani příliš nevyvazuje. V těchto případech je absolutně nutné vyjasnit si s rodiči co přesně chtějí a ošetřit to tak, aby to mělo právní váhu pro obě strany. PŘÍKLAD nTřída jde na exkurzi a místem ukončení akce je určena škola. Exkurze se konala v jiném městě a jeden z žáků v tomto městě shodou okolností bydlí. Rodiče požádají školu, aby se jejich dítě nemuselo vracet s celou třídou zpět ke škole a potom tutéž cestu znovu absolvovat domů. V dopise (telefonu, při osobním jednání) uvedou, že by si přáli, aby jejich syn mohl ukončit vyučování v okamžiku skončení exkurze. Místo obvyklého papírku s uvedením, že za něj rodiče přebírají v té době zodpovědnost, použijte raději text s přesným sdělením jak se dítě domů dopraví, anebo tomuto dítěti zapište do žákovské knížky rovnou, že akce končí na požádání zákonného zástupce před galerií ve 13.00. Není nutné, aby všechny děti měly v žákovské knížce stejný zápis. MIMOŠKOLNÍ AKCE nPři akcích konaných mimo místo, kde se vzdělávání obvykle uskutečňuje, zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví žáků ti, které tím škola pověří. Mohou to být pedagogičtí i nepedagogičtí zaměstnanci, ale musí být dodržena minimálně tato pravidla: nNejméně jeden ze zaměstnanců zajišťujících bezpečnost je pedagogickým pracovníkem školy nZaměstnanec, který není pedagogickým pracovníkem školy musí být zletilý a způsobilý k právním úkonům nPři akcích konaných mimo budovu školy nebo místo, kde se vzdělávání obvykle uskutečňuje, nesmí na jednu osobu zajišťující bezpečnost připadnout více, než 25 žáků. Výjimku může stanovit ředitel školy s ohledem na náročnost akce. PŘÍKLAD nNa ozdravnou akci jede se žáky kromě pedagogického dozoru i externí zaměstnanec, kterého škola zaměstná na dohodu o provedení práce a jeden z rodičů. Rodič jede dobrovolně a za práci nebude odměněn. Přesto i s ním škola musí uzavřít formální dohodu o tom, co se od něj během akce očekává, jakým způsobem a v jakém rozsahu má zajišťovat bezpečnost a zdraví žáků. nObvykle mu bude z prostředků určených na akci hrazeno ubytování a stravování, což je obdobné plnění, jako finanční odměna. I to je nutné v dohodě uvést. Tento dobrovolník musí být poučen o tom, co z jeho role vyplývá, včetně nebezpečí, že může být stíhán pro zanedbání povinného dozoru. EXKURZE, VÝSTAVA, KINO nPři akcích, které se konají mimo školu nebo místo, kde se vzdělávání obvykle uskutečňuje, může být místem srazu škola i jiné místo, které jste předem určili. nVyučování začíná na tomto předem určeném místě a bezpečnost a ochranu zdraví zajišťujete 15 minut před určeným časem zahájení a v průběhu celé akce až do okamžiku jejího ukončení. PŘÍKLAD nŠestá třída jde s učitelem na výstavu. Učitel dva dny předem oznámil tuto akci rodičům dětí zápisem do žákovských knížek a dětem zápisem na tabuli a ústním sdělením. Jako místo zahájení akce uvedl prostor před pokladnami muzea a čas zahájení 8.00. Čas ukončení akce uvedl jako 12.00 a místo ukončení opět prostor před pokladnami. V uvedený den je na určeném místě nejpozději v 7:45 a od této chvíle zajišťuje bezpečnost dětí až do určených 12:00. DORUČENÍ SDĚLENÍ RODIČŮM nČastým problémem bývá, že rodiče v žákovské knížce vyrozumíte, ale oni nestvrdí podpisem, že vyrozumění četli. Jak v takovém případě postupovat? nVe školním řádu jasně stanovte jakým způsobem a kdy škola vyrozumí zákonného zástupce o změnách v obvyklém režimu a kdy považuje škola sdělení za doručené. Na třídních schůzkách na začátku školního roku to zdůrazněte a na každých dalších zopakujte. nJestliže se rodič pod sdělení podepíše, nemusí to nutně znamenat, že ho četl a akceptuje. Jestliže se pod něj nepodepíše, nemusí to nutně znamenat, že nečetl a neakceptuje. PAMATUJTE nAkce může začínat srazem u školy i srazem na jiném předem určeném místě nBezpečnost zajišťujete již 15 minut před časem zahájení akce nAkce může končit příchodem ke škole, ale i přímo v místě jejího konání nZákonným zástupcům žáka oznámíte místo a čas zahájení i skončení akce nejméně den předem nZpůsob, jakým uvedené skutečnosti oznamujete přesně popište ve školním řádu VÝLET O VÍKENDU nVypraví-li se pedagogický pracovník školy s dětmi o víkendu na výlet a tuto práci nemá nařízenou zaměstnavatelem jako přesčasovou ani na tuto dobu nemá uzavřenou dohodu o provedení práce, vystupuje v tomto čase jako jakákoliv jiná fyzická osoba. nJe ve stejném postavení, jako by se s dětmi vypravil na víkend například vedoucího rybářského kroužku. Je na rodičích, jak se dohodnou s přítomnou dospělou osobou na zajištění bezpečnosti a dozoru. SOUTĚŽE A PŘEHLÍDKY nBezpečnost a ochranu zdraví žáků po dobu dopravy na soutěž a ze soutěže zajišťuje vysílající škola, pokud se se zákonným zástupcem nedohodne jinak. nV průběhu soutěže zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků organizátor soutěže. Povinnosti školy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví žáků n§ 29 zákona č. 561/2004 Sb., školského zákona n§ 1-3 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky n§ 7 vyhlášky č. 55/2005 Sb., o podmínkách organizace a financování soutěží a přehlídek v zájmovém vzdělávání Zanedbání povinného dohledu n200/1990 Sb. n§ 28 (1) Přestupku se dopustí ten, kdo (c) ponechá nezletilé dítě bez náležitého dozoru přiměřeného jeho věku, rozumové vyspělosti... A tím jej vystaví nebezpečí vážné újmy na zdraví, (d) ponechá nezletilé dítě bez náležitého dozoru přiměřeného jeho věku, rozumové vyspělosti...., a v důsledku toho dítě způsobí újmu na zdraví jiné osobě nebo škodu na cizím majetku nikoli nepatrnou n(2) Za přestupek podle (c-g) lze uložit pokutu do 10 000 Kč n140/1961 Sb. n§ 217 Ohrožování výchovy mládeže n(1) Kdo vydá, byť i z nedbalosti, osobu mladší než osmnáct let nebezpečí zpustnutí tím, že (a) svádí ji k zahálčivému nebo nemravnému životu, (b) umožní ji vést zahálčivý nebo nemravný život, nebo (c) závažným způsobem poruší svou povinnost pečovat o osobu mladší než osmnáct let bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta n n Zanedbání povinného dohledu n140/1961 Sb. n§ 223 Kdo jinému z nedbalosti ublíží na zdraví tím, že poruší důležitou povinnost vyplývající z jeho zaměstnání, povolání, postavení..., bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok nebo zákazem činnosti n§ 224 (1) kdo jinému z nedbalosti způsobí těžkou újmu na zdraví nebo smrt, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo zákazem činnosti. 2) Odnětím svobody na šest měsíců až pět let nebo peněžitým trestem bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v (1) proto, že porušil důležitou povinnost vyplývající z jeho zaměstnání, povolání, postavení... VNZIK ŠKODY NA ZDRAVÍ NEBO MAJETKU nVeškerá ošetření okamžiků, kdy si škola a rodina vzájemně předávají zodpovědnost za konkrétní dítě, jsou užitečná až v případě, že se NĚCO stane. nVětšina případů je ovšem naštěstí banálních, o nic nejde, nic se nestane a nic se neděje. V případě, že se ale přihodí cokoliv, kde je na jedné straně poškozený a na druhé straně viník a poškozený žádá na viníkovi náhradu škody, může v případu hrát významnou roli skutečnost, jestli bude nebo nebude viník uznán zodpovědným za tento svůj čin. ODPOVĚDNOST ZA ŠKODY ZPŮSOBENÉ NEZLETILCI nNezletilý odpovídá za škody, které způsobí, ale pouze tehdy, jestliže byl schopen nahlédnout, jaké důsledky může jeho chování mít nJestliže se prokáže, že schopen byl, odpovídá spolu s ním za škodu i ten, kdo byl v té době povinen vykonávat nad ním dohled nJestliže se prokáže, že toho schopen nebyl, odpovídá za škodu výhradně ten, kdo měl v té době nad ním dohled nTen, kdo vykonával dohled se odpovědnosti může zprostit jedině tehdy, když se mu podaří prokázat, že náležitý dohled nezanedbal n DŮKAZNÍ BŘEMENO nProkazování, že jste dohled nezanedbali, je tedy na vaší straně. Ten, kterému byla škoda způsobena, nemusí prokazovat, že to bylo tím, že jste zanedbali dohled. nNezletilý, který škodu způsobil také nemusí prokazovat, že jste dohled zanedbali.Stačí, když na to poukáží a vyplývá z podstaty věci, že důkazní břemeno je na vaší straně. n Tyto případy jsou prubířským kamenem vaší připravenosti, kvality vašich poučení a účinnosti tréninků a cvičení, během nichž tato poučení převádíte do živé praxe. ODPOVĚDNOST ZA ŠKODY n40/1964 Sb. OZ n§420 (1) Každý odpovídá za škodu, kterou způsobil porušením právní povinnosti, (3) odpovědnosti se zprostí ten, kdo prokáže, že škodu nezavinil n§422 Odpovědnost za škodu způsobenou těmi, kteří nemohou posoudit následky svého jednání n(1) Nezletilý...odpovídá za škodu jím způsobenou, je-li schopen ovládnout své jednání a posoudit jeho následky; společně a nerozdílně s ním odpovídá, kdo je povinen vykonávat nad ním dohled. Není-li ten, kdo způsobí škodu, pro nezletilost.. schopen ovládnout své jednání nebo posoudit jeho následky, odpovídá za škodu ten, kdo je povinen vykonávat nad ním dohled. n(2) Kdo je povinen vykonávat dohled, zprostí se odpovědnosti, jestliže prokáže, že náležitý dohled nezanedbal n NÁLEŽITÝ DOHLED nNáležitým dohledem není možné rozumět takový dohled, který by byl za normálních okolností vykonáván osobami povinnými dohledem stále, nepřetržitě a bezprostředně (na každém kroku), neboť v takovém případě by byla zákonem předpokládaná možnost zproštění odpovědnosti těchto osob prakticky vyloučena. Při úvaze o tom, zda osoby dohledem povinné nezanedbávaly náležitý dohled, je nutno vzít zřetel i na některé okolnosti týkající se osoby podléhající dohledu (věk, povahové vlastnosti a celkové chování nezletilého) PŘÍKLAD nTřída páťáků jde s učitelkou navštívit festival Mezi ploty. Jdou spořádaně ve dvojstupu,jsou poučené. Najednou jedno dítě vybočí z útvaru, vezme kámen a hodí ho na zaparkované vozidlo. Tomu rozbije čelní sklo. Učitelka pospíchá a proto zanechá za stěračem vzkaz. Majitelů vozidla se ozve a žádá náhradu škody na povinném. Rodiče se brání, že v danou dobu nebyli povinováni dohledem. Učitelce se nepodařilo prokázat, že náležitý dohled nezanedbala a vzniklou škodu uhradila. Neopatrnost –péče prarodičů n25.6. 2005 20:43 nV kritickém stavu byl převezen v sobotu odpoledne leteckou záchrannou službou na emergency fakutní nemocnice v Plzni malý chlapec, na kterého odpoledne spadl na řetězu uvázaný motor. Dítěti způsobil zlomeninu lebky. nAŠ - "Na chlapce spadl u dědy v Krásné u Aše motor zavěšený na řetězech," informoval mluvčí plzeňské záchranné služby. V kritickém stavu byl hoch s frakturou lebky vrtulníkem převezen do plzeňské nemocnice. nPříčina nehody bude předmětem policejního šetření. "Chlapec byl operován a v současné době leží na jednotce intenzivní péče," uvedl pouze administrátor plzeňské nemocnice Zdeněk Pávl, podle kterého další informace lékaři k případu zatím nepodali. nV neděli lékaři informovali, že chlapec je po neurochirurgické operaci ve stabilizovaném stavu a zůstává v péči lékařů plzeňské fakultní nemocnice. Podle původních informací šlo o tříleté dítě, policejní mluvčí dnes upřesnila, že chlapci je pět let.