Klima školy/třídy n ndlouhodobý jev sociálně a osobnostně podmíněný, ntj. typický pro danou třídu, daného učitele, daný učitelský sbor a to po několik měsíců až let. n n n Atmosféra n njev krátkodobý, nsituačně podmíněný, nmůže se měnit během vyučovacího dne nebo dokonce během jedné vyučovací hodiny. n MCj04241680000[1] Školní klima (Grecmanová): n nspecifický projev školního života nobsahuje celkovou kvalitu prostředí uvnitř školy ns ekologickými, společenskými, sociálními a kulturními dimenzemi. n n Klima třídy (Frasser, Fischer) n nspokojenost ve třídě, nkonflikty, nsoutěživost, nnáročnost učení, nsoudržnost třídy. n MCj03974740000[1] Optimální podoba třídního klimatu: nuvolněné (bez napětí, úzkosti, strachu, hrozby atd.) npřátelské (dobré vztahy mezi dětmi navzájem a mezi nimi a učitelem) npodporující (žák může počítat s pomocí, radou, podporou sebevědomí) n ncílevědomé (zaměřené na úkoly a jejich splnění) npracovní (klade důraz na aktivitu, činnost, práci na úkolu) nklidné (respektování pravidel a pořádku, bez chaosu, spěchu) n n Kvalita školy s pozitivním klimatem: nrespekt a úcta mezi všemi skupinami a osobami ve škole a okolo ní (žáci, učitelé, ředitel, rodiče, obec) ndůvěra mezi uvedenými lidmi nvysoká morálka nmnožství rozmanitých příležitostí ve škole pro přijímání, nabývání, získávání n nnepřetržitý studijní a společenský růst každého žáka i učitele nsoudržnost mezi jednotlivci a skupinami nobnova a rozvoj školy nkaždodenní starost a péče o vše, co se školou souvisí n n Znaky klimatu z hlediska učitelů: npracoviště, na kterém u. rád pracuje, ndobře a adresně učí, nrád spolupracuje se žáky i rodiči a kolegy numožňuje prožívat citový soulad a pocit sounáležitosti s ostatními učiteli, núspěch v oboru, npocit seberealizace, npocit svobody a samostatnosti v práci, nradost z pochvaly a uznání, ze spravedlivého ohodnocení, nspokojenost s daným stavem, s bezkonfliktní atmosférou. n Znaky z hlediska žáků: numožňuje samostatné objevné učení, ze kterého má žák radost nklade požadavky odpovídající individuálním schopnostem žáka npodporuje rozvoj osobnosti žáka ndává žákovi jistotu, že bude akceptován numožňuje žákovi zažít úspěch nje pro žáka organizačně přehledné nzprostředkuje žákovi vědomí, že se k němu přistupuje spravedlivě ndává žákovi možnost tvořit školu jako vlastní životní prostor a jako takovou ji vnímat n Sokratova přísaha učitele n Jako učitel a vychovatel se zavazuji: ndbát na individuální zvláštnosti každého dítěte a bránit je vůči všemu zlému nručit za nepoškození jeho tělesného a duševního vývoje ndbát na jeho vývoj, naslouchat mu, brát ho vážně nhledat jeho souhlas ke všemu, co činím s jeho osobou tak, jak bych to činil u dospělých nvykládat zákonitosti jeho vývoje v jeho prospěch a umožnit mu tuto zákonitost akceptovat nrozvíjet a akceptovat jeho vlohy - přijmout jeho slabosti a stát při něm při překonávání strachu a viny, zloby a lži, pochyb a nedůvěry, nedůtklivosti a sobectví všude tam, kde to potřebuje n nnepodlamovat mu vůli i tehdy, když se zdá jeho jednání nesmyslné, ale pomoci mu ovládnout vůli rozumem npřipravit ho pro převzetí zodpovědnosti ve společnosti nnechat ho poznat, jaký je svět, bez toho, že by ho podrobil n n numožnit mu dozvědět se, co je dobrý život ndát mu vizi lepšího světa a jistotu, že je možné jí dosáhnout nučit ho pravdomluvnosti. MCj03967440000[1] Tím se zavazuji také, nstarat se podle svých možností o to, aby také následující generace našly svět, ve kterém se vyplatí žít, a aby nebyly zatíženy našimi starostmi a těžkostmi nzdůvodňovat veřejně svá přesvědčení a činy, vystavit se věcné kritice, svědomitě zkoumat své úsudky nvystupovat proti všemu, co by bránilo uskutečnění tohoto slibu. n MCj03974440000[1] Učitelovo desatero nUctívej děti jako sebe sama. nNeodpírej dítěti nic, co je důležité: prospěšnou práci, zodpovědnost disponování majetkem a časem, možnost vybrat si přátele. nNeuč dítě to, o co nemá zájem, nevyvolej svým přístupem nudu. n MCj03979950000[1] n nNedělej pro dítě nic, aniž by ses ho zeptal. nNeodvracej zrak a nebuď lhostejný, když dítě dělá chyby, nemluví pravdu, činí pošetilosti a je kruté. nNeodmítej dítěti svou lásku a důvěru, zajímej se o jeho zármutek, strach a obavy, zvědavost a fantazii. n n nNesnaž se dělat z dítěte někoho jiného, než je, ale pomoz mu stát se jiným, když chce. n nDej dětem do života druhé „desatero". n n MCj03975280000[1] nPečuj o životní prostředí tak, abys ho jednou mohl dětem beze studu předat. nNeměl bys mít děti, když si nemůžeš představit, že také ony mohou vést důstojný a vážný život, že dětství je plnohodnotné období samo o sobě n (podle Hentiga, 1987). n MCj03981470000[1] TAK NE!!! _Pic7 Když chci Nováka k něčemu donutit, musím na něj trochu dupnout. Radek Steska Silný proti slabému n nŠikanující děti ve své rodině většinou zažily málo lásky, byly často tělesně trestány, jejich rodiče sami nedovedli dobře zvládat svůj vliv. Dětem se tak dával signál, že agresivní řešení konfliktů je možné. nK prevenci šikany obecně: nVýchova dětí k solidaritě. Děti mají mít ve škole zkušenost obce, kde je spravedlivo (kde vládne bud' osvícený panovník nebo třeba demokracie...). nPěstovat myšlenku solidarity, obětavosti, kamarádství. n nPěstovat vztah mezi školou a rodiči: dědictví minulosti, kdy se lidé vzájemně ovládali strachem, je třeba napravit a konsolidovat. nDěti mají poslouchat rodiče, učit se podřizovat autoritě. nDěti se nemají bát svěřit se se svými problémy rodičům. n MCj03981190000[1] Celková strategie výchovy třídního kolektivu: norientovat se na outsidery, děti plaché, odstrčené, nepříjemné, děti, kterým se druzí posmívají. ntakovým dětem je třeba pomoci pozvednout sebevědomí, zapojit je. MCj03981230000[1] MCj03981330000[1] MCj03966840000[1] n Spojenectví učitele se silnými, aby vynikla jeho autorita, je: n nsice častá, nale dlouhodobě neudržitelná strategie. n MCj03966840000[1] Postup při zjišťování podrobností o průběhu šikany nChránit zdroj informací a neprozradit ho. nProzradit co nejméně o tom, co nám už je, nebo zejména co nám není známo a nemůžeme to dokázat. nPromluvit si zvlášť s agresorem, obětí, svědky, rodiči. nVšechny výpovědi pečlivě zaznamenat. n K zamyšlení n n „Je pro mě velice těžké, abych na začátku hodinu rozběhl. Moje třída je vždycky hlučná a neklidná a nedokáže se soustředit na to, co říkám. Je to zřejmě mé proto, že mají předtím hodinu fyziky s kolegou Novotným." n n „ Žáci jsou celkem v klidu, když vypracovávají úkoly písemně. Jakmile se ale pustí do provádění praktického úkolu, začnou jančit." n n „Napomínal jsem jednu dívku za to, že přišla pozdě, a někdo z žáků utrousil poznámku, kterou jsem neslyšel, načež ta dívka dostala záchvat smíchu." n n SOCIÁLNÍ DOVEDNOSTI nSetrvání u skupiny nPřiměřená síla hlasu nStřídání se nKomunikace bez ponižování druhých nDovednost žádat o pomoc nShrnutí názorů skupiny nKritika myšlenek, ne jejich zastánců MCj03981590000[1] n nOslovování jmény nPřispívání vlastními myšlenkami nChvála nPovzbuzování druhých nSlušnost (prosím nebo děkuji) nParafrázování nRespektování druhých lidí a jejich majetku n MCj03974900000[1] Ať se vám daří! MCj04241680000[1] MCj04241780000[1] MCj04297410000[1] j0299125