Obsah [skrýt] * 1 Bílá kniha jako dokument * 2 Základní informace * 3 Hlavní kapitoly dokumentu * 4 Obsah a cíle dokumentu * 5 Hlavní strategické linie vzdělávací politiky v ČR a jejich naplnění * 6 Poznámky * 7 Seznam zdrojů Bílá kniha jako dokument ___________________________________________________________________________________________________ V prostředí členských států Evropské unie představuje pojem "bílá kniha" (anglicky white paper) nezávazný dokument, jehož funkce je spíše doporučující. Představuje výsledek komunikace o určitém společenském problému a obsahuje návrhy na aktivitu v konkrétní problematické oblasti. V České republice vstoupily v platnost např. Bílá kniha o obraně (Ministerstvo obrany ČR), Bílá kniha o elektronickém obchodu (bývalé Ministerstvo informatiky ČR) a pojednávaná Bílá kniha - Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, dále jen MŠMT ČR). Základní informace ___________________________________________________________________________________________________ Bílá kniha MŠMT ČR představuje závazný základ pro konkrétní realizační plány tohoto resortu. Zároveň působí jako otevřený dokument, který může být v budoucnu znovu kriticky zkoumán, hodnocen, revidován a obnovován. Představuje "systémový projekt, formulující myšlenkové východiska, obecné záměry a rozvojové programy, které mají být směrodatné pro vývoj vzdělávací soustavy ve střednědobém horizontu."^[2] Konkrétní vize reformy školství v podobě dokumentu Bílá kniha - Národní program rozvoje vzdělávání v ČR přetavená do nového školského zákona (Zákon č. 561/2004 Sb.), zákona o pedagogických pracovnících (Zákon č. 563/2004 Sb.) nebo do zákona o ústavní výchově (Zákon č. 109/2002 Sb.) navazuje na předchozí reformní snahy, diskuse a dokumenty, př. "České vzdělání a Evropa" (tzv. Zelená kniha), "Výzva pro 10 milionů" a jiné. ^[3] Hlavní kapitoly dokumentu ___________________________________________________________________________________________________ Česká Bílá kniha je rozdělena na několik hlavních kapitol, které se dále dělí na konkrétnější podkapitoly, týkajících se např. společných otázek, specifických problémů probírané části vzdělávání atd. Jednotlivé podkapitoly v dokumentu obsahují shrnuty doporučení té které oblasti. Hlavní části dokumentu: 1. Východiska a předpoklady rozvoje vzdělávací soustavy 2. Předškolní, základní a střední vzdělávání 3. Terciární vzdělávání 4. Vzdělávání dospělých^[2] Obsah a cíle dokumentu ___________________________________________________________________________________________________ Bílá kniha - Národní program rozvoje vzdělávání je výsledkem analytické, hodnotící a srovnávací činnosti české vzdělávací soustavy s těmi zahraničními po roce 1989. Reaguje a opírá se o konkrétní výroční zprávy MŠMT zaměřených na stav a rozvoj vzdělávání v ČR, př. "Školství v pohybu" (1996), "Školství na křižovatce" (1999), "Na prahu změn (2000), ale i o publikaci OECD "Zprávy o národní politice ve vzdělávání: Česká republika" (1996). Bezprostředně navazuje na publikaci "České vzdělávání a Evropa: strategie rozvoje lidských zdrojů v České republice při vstupu do Evropské unie" (1999). Poukazuje na prioritu, kterou má být sociálně-ekonomický rozvoj České republiky, "protože rozhodujícím způsobem ovlivňuje lidský a sociální kapitál společnosti, hodnotovou orientaci lidí i kvalitu jejich každodenního života."^[2] Deklaruje požadavek vůči financování české vzdělávací soustavy v porovnání s ostatními zeměmi, aby byl postupně nárůst veřejných výdajů na vzdělávání v České republice na úrovni 6% HDP. Uvádí více rozměrů vzdělávání, kde se zaměřuje na cíle, jakými jsou: *"rozvoj lidské individuality *zprostředkování historicky vzniklé kultury společnosti *výchova k ochraně životního prostředí ve smyslu zajištění udržitelného rozvoje společnosti *posilování soudržnosti společnosti (rovný přístup ke vzdělání, výchova k lidským právům a multikulturalismu) *podpora demokracie a občanské společnosti (tzv. mediální výchova) *výchova k partnerství, spolupráci, solidaritě v evropské i globalizující se společnosti *zvyšování konkurenceschopnosti a prosperity společnosti *zvyšování zaměstnatelnosti."^[2] Pro dosažení výše uvedených cílů je třeba osvojit si v procesu vzdělávání tzv. klíčové kompetence, které znamenají schopnost komunikovat, pracovat s informacemi i číselnými údaji, dokázat pracovat v týmu, nejen se učit, ale zároveň umět všechny získané vědomosti a kompetence tvůrčím způsobem využít. Václav Zeman ze združení "Člověk v tísni" uvádí v jednom ze svých článků při klíčových kompetencích zásadní cíl refomy školství, který shrnuje "do sdělení, že žáci by toho měli více umět namísto znát."^[3] Hlavní strategické linie vzdělávací politiky v ČR a jejich naplnění ___________________________________________________________________________________________________ Na základě schváleného usnesení vlády ze dne 7. února 2001 se Národní program rozvoje vzdělávání měl zaměřit v letech 2001 - 2005 na následující hlavní strategické linie: 1. "Realizace celoživotního učení pro všechny 2. Přizpůsobování vzdělávacích a studijních programů potřebám života ve společnosti znalostí 3. Monitorování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávání 4. Podpora vnitřní proměny a otevřenosti vzdělávacích institucí 5. Proměna role a profesní perspektivy pedagogických a akademických pracovníků 6. Přechod od centralizovaného řízení k odpovědnému spolurozhodování."^[2] V roce 2008 byla MŠMT ČR pověřena vybraná skupina odborníků, aby analyzovala, nakolik byly naplněny cíle definované v Bílé knize - Národním programu rozvoje vzdělávání v ČR přijatém v roce 2001. Dokument dostal název Analýza naplnění cílů Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice v roce 2001 a je dostupný na webových stránkách MŠMT ČR. Poznámky ___________________________________________________________________________________________________ 1. ↑ Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy." Www.msmt.cz [online]. [cit. 2012-05-20]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty/bila-kniha-narodni-program-rozvoje-vzdelavani-v-ceske-republice-formuj e-vladni-strategii-v-oblasti-vzdelavani-strategie-odrazi-celospolecenske-zajmy-a-dava-konkretni-pod nety-k-praci-skol 2. ↑ ^2,0 ^2,1 ^2,2 ^2,3 ^2,4 Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha [online]. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001, 98 s. [cit. 2012-05-22]. ISBN 80-211-0372-8. Dostupné z: http://aplikace.msmt.cz/pdf/bilakniha.pdf 3. ↑ ^3,0 ^3,1 Reforma školství v České republice: Varianty. In: [online]. Praha: Člověk v tísni – společnost při ČT, o. p. s., 2006 [cit. 2012-05-22]. Dostupné z: http://www.varianty.cz/reforma-prirucka.pdf Seznam zdrojů ___________________________________________________________________________________________________ 1. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy." Www.msmt.cz [online]. [cit. 2012-05-20]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty/bila-kniha-narodni-program-rozvoje-vzdelavani-v-ceske-republice-formuj e-vladni-strategii-v-oblasti-vzdelavani-strategie-odrazi-celospolecenske-zajmy-a-dava-konkretni-pod nety-k-praci-skol 2. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha [online]. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001, 98 s. [cit. 2012-05-22]. ISBN 80-211-0372-8. Dostupné z: http://aplikace.msmt.cz/pdf/bilakniha.pdf 3. Reforma školství v České republice: Varianty. In: [online]. Praha: Člověk v tísni – společnost při ČT, o. p. s., 2006 [cit. 2012-05-22]. Dostupné z: http://www.varianty.cz/reforma-prirucka.pdf 4. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy." Www.msmt.cz [online]. [cit. 2012-05-22]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolskareforma/analyza-naplnovani-cilu-vzdelavani 5. Euroskop.cz: Věcně o Evropě. [online]. [cit. 2012-05-22]. Dostupné z: http://www.euroskop.cz/200/322/clanek/bile-knihy/