Evropská dimenze ve vzdělávání Centrum pedagogického výzkumu PdF MU v Brně Obsah prezentace Evropská spolupráce ve vzdělávání Programy EU (SOCRATES, COMENIUS) Co je to evropská dimenze (ED)? ED a kurikulum (ED v RVP, v učebnicích) ED jako zakázka pro učitele? Na jaké problémy může ED narážet? Aktivity podporující ED Evropská základní škola Brno Evropská střední škola Vídeň Výuka cizích jazyků jako příspěvek k ED Co lze udělat pro ED ve vzdělávání? Vybraná studijní literatura k ED Časopis Komenský 1/2004 GOŇCOVÁ, M. (ed.) Evropanství a národní identita. Brno : MU, 2000, 204 s. ISBN 80-210-2393-7. PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha : Portál, 2004. PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál, 1999. SEEBAUEROVÁ, R. Die „EMS“ Wien – eine Schule für Kinder Europas. Brno : Paido, 2004. SEEBAUEROVÁ, R. Europäische Dimension neu denken. Wien : Mandelbaum, 2004. SHENNAN, M. Teaching about Europe. London : Cassell, 1991. WALTEROVÁ, E. aj. Poznáváme Evropskou unii. Praha : PdF UK, 2000. www.eurydice.org Úvodní poznámky… lProměny současného světa a života l„globalizace versus vědomí národní specifičnosti“ lGlobalizace (internacionalizace) – důsledky také v oblasti vzdělávací politiky (školní i mimoškolní) v jednotlivých zemích: pronikají některé společné způsoby uvažování a inovace, které mají obdobu v jiných zemích (např. kontrola a zajišťování kvality vzdělávání). lNárodní specifičnost – zachovávání zvláštních, individuálních rysů (ve vzdělávání) – působení historických, kulturních a náboženských tradic (např. podoba vzdělávacího systému určité země je výsledkem působení určitých historických tradic…). ED se zvýrazňuje při srovnávacím pohled globální Ö specifické hledání společného Ö hledání zvláštního hledání obecného Ö hledání konkrétního l l Evropská spolupráce ve vzdělávání lKvěten 2004 – ČR v EU l50. léta – začíná finanční podpora programů l1986 akční programy: např. ERASMUS lEvropská dimenze a program SOCRATES lSmlouvy z 1992 v Maastrichtu (integrace ED do vzdělávání) lUčení se a rozšiřování jazyků, lpodpora mobility učících se a vyučujících, lpodpora uznávání diplomů a studiích pobytů, lpodpora spolupráce vzdělávacích institucí, lvýměna informací a zkušeností ke společným problémům v rámci vzdělávacích systémů členských států, lpodpora výměnných pobytů studentů a sociálně pedagogických pracovníků, lpodpora distančního studia (podle 126 a 127 článku maastrichtské dohody). Programy EU l lSOCRATES pro oblast všeobecného vzdělávání, lLEONARDO pro oblast odborného vzdělávání a výcviku, lMLÁDEŽ PRO EVROPU zaměřený na spolupráci mládeže, lTEMPUS podporuje vysoké škol. l l (Informace o projektech lze získat v informačních centrech EU – např. Evropské informační středisko UK, Mánesova 75, Praha 2) Evropská spolupráce: SOCRATES lBěží od roku 1996… lCOMENIUS (školní vzdělávání) lERASMUS (vysokoškolské vzdělávání) lGRUNDVIG (vzdělávání dospělých) lLINGUA (jazykové vyučování) lMINERVA (otevřené a dálkové učení) lPRŮZKUM A INOVACE (řešení otázek v oblasti vzdělávání a vzdělávací politiky) lSPOLEČNÉ AKCE lDOPLŇKOVÉ AKTIVITY l l (Informace: SOCRATES OFFICE, U lužického semináře 13, 118 00 Praha 1) Evropská spolupráce: COMENIUS lCílem programu COMENIUS je podpořit ED ve vzdělávání, učení se cizím jazykům a multikulturní výchovu. –COMENIUS 1 je zaměřen na partnerství škol (projekty spolupráce škol, jazykové projekty, projekty rozvoje škol); –COMENIUS 2 nabízí možnosti dalšího vzdělávání školního personálu (evropské kooperativní projekty, stáže); –COMENIUS 3 podporuje vytváření tematických sítí (partnerství škol, projekty dalšího vzdělávání). l lhttp://www.socrates.cz COMENIUS: témata projektů škol lLearning about pupils´ lives in other European countries. lFestivities and traditional activities. lOur town – a town in Europe. lKommunikation in Europa durch Spielen. lThe Cultural Heritage of the Participating Schools. lHolidays – National Traditions. lTogether in Europe. lMy world – your world – communication with pictures. lSpiele im Jahr, Trachten und Traditionen, Sportfernwettkampf. lLet´s go Euro. lChildren in Europe get to know each other through correspondence. lCustoms and Traditions in our Grandparents´ days. lOur European study. Co je evropská dimenze ve vzdělávání lED jako „princip prostupující vzdělávacím systémem, podporující chápání širších evropských souvislostí a perspektiv vzdělávání, otevírající horizonty globálního myšlení a interkulturního porozumění (Walterová, Ježková, 1996, s. 26). lED se vztahuje k obsahu vzdělávání – zavádění evropských témat do kurikul. lPrakticky je ED nesena řadou programů týkajících se vzájemné výměny studentů a učitelů, kontaktů mezi školami, studia cizích jazyků atd. Co je evropská dimenze ve vzdělávání lRozšíření perspektivy: „Evropané budou dříve či později muset i Evropu pochopit jako svou vlast, byť zvláštního druhu. Nebo jako společnou vlast svých vlastí“ (V. Havel). lRozšíření perspektivy: „Evropanství a národní identita“, „Od identit v Evropě k evropské identitě“. lED: kognitivní dimenze (znalosti o Evropě) a afektivní dimenze (vztah, postoje, prožitky a Evropa). lED jako jedna z kvalit vzdělávání v Evropě. Představy žáků o Evropě (Walterová) lHlavním zdrojem informací o Evropě je TV. lObraz Evropy je statický a mozaikovitý. lUvědomovány jsou více rozdíly než společné znaky. lV plánech do budoucna je Evropa zajímavý prostor pro osobní zkušenost, možnost dočasného pobytu. lJe pociťována jako „my a ti druzí“. lRelativně dobré faktické znalosti, zvláště zeměpisné, problém třídění poznatků, srovnávání, hledání souvislostí. lNedostatečné kompetence v cizích jazycích – bariéry zájmu a kontaktů. lJako nedostatečné se projevuje pochopení identity vlastního národa a vztahů mezi lokálními, regionálními, národním a globálními jevy a procesy. ED a kurikulum – čemu se učíme ve škole? lCo se učíme ve škole? lHarmonizace obsahu vzdělávání, tj. toho, co se učíme ve škole. lCo by mělo být závazným obsahem? –perspektiva regionální („u nás doma“) –perspektiva národní („má vlast“) –perspektiva evropská („Evropa jako širší vlast“) –perspektiva celosvětová („tady na Zemi“) lTo vše spadá do oblasti všeobecného vzdělání. lKánon obecného vzdělání není produktem určitého národa, ale světové společnosti. lVytváření kurikula není záležitostí národní, ale nadnárodní. ED a kurikulum – čemu se učíme ve škole? lJak se proměňují učební plány? –Např. odklon od klasických jazyků (latina), roste význam živých jazyků. –V řadě zemí kladen větší důraz na matematiku a přírodní vědy – slibují hospodářský pokrok. lZásadní změny v kurikulu (uč. plánech, učebnicích)? –„Východní blok“ – po pádu komunismu – odstranění komunistické ideologie z kurikula. –„Německo“ – po 2. světové válce odstranění nacistické ideologie z kurikula. –Kolonilální země, které se osamostatní, také odstraňují z kurikula zmínky o svých kolonizátorech. –Budeme jednou z učebnic odstraňovat ideologii EU? ED a kurikulum lJak se pracuje s ED ve vzdělávacích dokumentech? lStandard základního vzdělávání (1995) a na něm založené vzdělávací programy ZŠ, OŠ, NŠ – ED není nijak zvlášť tematizována. lJaká je pozice ED v RVP ZV? l l …Exkurs č. 1 Pojetí ED v RVP ZV l„Škola má podporovat a rozvíjet u dětí vědomí evropské identity při respektování identity národní a vybavovat je kompetencemi důležitými pro život ve sjednocující se Evropě… lED jako princip pro vstupující celé základní vzdělávání… lKultivovat vztah žáků k Evropě jako k ´širší vlasti´ osvojováním vědomostí a dovedností důležitých pro pochopení evr. proměn a integr. procesů, pro vnímání shodností a odlišností a pro vzájemné porozumění, toleranci a vstřícnost vůči jiným národům a kulturám. lPodstatnou součástí evropské dimenze v základním vzdělávání je výchova budoucích evropských občanů… lSetkávání s ´jinou´ kulturou a postoje k ní bývají nezřídka ovlivňovány stereotypy, klišé a předsudky starších generací, které se přenášejí na děti a mládež. Škola je může, a měla by, pomoci odstraňovat a budovat pozitivní vztahy… lŽáci se učí učit se ze zkušeností jiných lidí a národů i ze zkušeností vlastních… lEvropská dimenze neklade důrazy na osvojování detailních faktografických vědomostí. Posiluje odhalování vztahů, souvislostí, myšlenkových proudů a obecných vývojových trendů…“ ED v RVP ZV: princip jdoucí napříč lČlověk a jeho svět – využívání zkušeností a poznatků žáků z běžného života. lČlověk a společnost – poznatky z historie a politické geografie, porozumění klíčovým historickým a politickým událostem, které ovlivnily vývoj Evropy. Objasňuje vazby lokální-národní-evropská-globální. lČlověk a příroda – globální vily na životní prostředí. lJazyk a jazyková komunikace – klíč k dorozumění a poznávání kultury jiných národů. Praktický význam cizích jazyků – mobilita. lIKT – získávání informací o Evropě (internet). lUmění a kultura – vztah k evropské a světové kultuře, porozumění evropským kulturním kořenům, respektování národní a regionální kultury. lČlověk a zdraví – orientace v kulturně odlišném životním stylu, idea olympismu. ED v RVP ZV: výčet témat 1.Evropa a svět nás zajímá – příběhy, zážitky a zkušenosti z Evropy a světa, artefakty blízkého okolí mající vztah k Evropě, naši sousedé v Evropě, život dětí v jiných zemích, lidová slovesnost, zvyky, tradice. l l2. Objevujeme Evropu a svět – naše vlast a Evropa, evropské krajiny, Evropa a svět, mezinárodní setkávání, státní a Evropské symboly, Den Evropy, život Evropanů, životní sty a vzdělávání mladých Evropanů. l l3. Období: Jsme Evropané – kořeny a zdroje evropské civilizace, mezníky evropské historie, evropská integrace, instituce EU a jejich fungování, co Evropu spojuje a rozděluje, mezinárodní organizace ED ve starších učebnicích l l CR ED ve starších učebnicích l l Demonstrace ED v novějších učebnicích l l 500EURO ED v novějších učebnicích l l MapaVlajkaEU Shrnutí: ED a kurikulum lEvropa ze zeměpisného pohledu versus EU jako hospodářsko-politické uspořádání. lEU se objevuje teprve v novějších učebnicích vlastivědy, ZE, OV aj. lVysvětlení, jak probíhají integrační procesy, jak funguje EU. lPřichází s EU do učebnic „nová“ ideologie? lJak je EU v učebnicích pojednávána a interpretována? ED jako zakázka učitele? lKdo bude myšlenku ED realizovat? lPožadavky kladené na učitele? –Zprostředkovávat znalosti, které přispívají k rozvoji evropského vědomí, nejen vlajky, hymny, Euro, ale i praktické zkušenosti a zážitky. –Iniciovat kooperaci a komunikaci na všech úrovních vzdělávání a zapojovat se do evropských sítí škol. –Pokoušet se eliminovat globální rozdíly mezi severem a jihem, východem a západem (integrovat evropská témata do různých celků). –Neměl by své národní myšlení nahrazovat nadnárodním, nýbrž by ho měl o nadnárodní perspektivu rozšiřovat. –Podporovat výuku dvou až tří cizích jazyků (odbourání komunikačních bariér – porozumění). –Využívat evropská témata, o které se děti a mladí lidé zajímají. Na jaké problémy může ED narážet? lEvropa je komplexní prostor – obtížné ji pojmově vymezit. lED je těžko uchopitelná, pokud jsme ji dostatečně neprožili a nezakusili. lKteré obsahy (učivo) o Evropě vybrat? Jak tematizovat Evropu jako kurikulární obsah – integrovat ji do učebnic a výuky lRychlý vývoj Evropy vyžaduje neustálou aktualizaci znalostí o Evropě lRůznost v postojích k Evropě vede různosti cílových představ o společném životě v ní. lSpolečný základ hodnot a norem? Aktivity podporující ED lProjekty Comenius – v ČR nepříliš časté. lProjekty k Evrospké dimenzi na ZŠ (např. Komenský 1/2004) lEvropská škola – Brno, Vídeň aj. Aktivity podporující ED: EZŠ Brno lEvropská základní škola Brno, Čejkovická 10 Brno -Vinohrady 628 00. lhttp://www.ezscejkovicka.brno.indos.cz lOd školního roku 2002 – vzdělávání zahraničních dětí v mateřském – tedy převážně anglickém – jazyce. lPřevážně pro děti zahraničních odborníků, investorů a podnikatelů žijících v Brně. Jsou zde děti mnoha národností, např. z Itálie, Nového Zélandu, Indie, Vietnamu, Rakouska, USA, Kanady, Íráku a Lybie. lŠkola je rozdělena do dvou větví: české a mezinárodní. lZájem mají nejen rodiče dětí jiných národností, ale i rodiče dětí bilingvních a českých. lCizí vyučovací jazyk. Češtině se zde děti učí jako cizímu jazyku. Spolu s českými spolužáky navštěvují hudební, výtvarnou, tělesnou výchovu tak jim je umožněn kontakt s českými dětmi. Aktivity podporující ED: EZŠ Brno lNa druhém stupni předmět Evropská studia, který vznikl ve spolupráci se zahraničními odborníky a integrují se v něm témata z biologie, dějepisu, zeměpisu a umění. lVýchova k demokracii, založená na studiu modelů společenských systémů v minulosti i dnes, a s tím spojená výchova ke kritickému myšlení. lProjekt výuky v mezinárodních třídách byl vypracován ve spolupráci se zahraničními odborníky podle požadavků VÚP tak, aby odpovídal naší školní soustavě. lK iniciaci jeho vzniku došlo 20.června 2000, kdy bylo Zastupitelstvem města Brna schváleno finanční zajištění experimentu Evropská základní škola. Aktivity podporující ED: EMS Vídeň lEvropská střední škola Vídeň (EMS) je rozvinutím konceptu Vienna Bilingual Schooling. lhttp://www.emsneustiftgasse.at/ lMultilingvální žáci – potřeba zajistit vzdělávací nabídku, která: –garantuje žákům základní vzdělání odpovídající rakouským učebním plánům reálného gymnázia, resp. odpovídá maďarským, českým a slovenským učebním plánům, –nabízí možnosti získat znalosti z druhého nebo třetího jazyka. –„Evropská střední škola“ Vídeň klade důraz na: –Splnění národních učebních plánů (národní studia); –posílení jazykového vyučování (cizí jazyky, evropská studia, kreativní studia, sport, nepovinná němčina); –evropskou dimenzi (evropská studia). Aktivity podporující ED: EMS Vídeň lVyučování v předmětech označovaných jako národní studia je v souladu s učebními plány zúčastněných zemí a ve své mateřštině je zajišťují rakouští, čeští, slovenští či maďarští učitelé. lSportovní vyučování v rozsahu tří hodin týdně je v současnosti zajišťováno týmově, kdy spolupracují rakouský učitel a učitel z jedné ze tří sousedních zemí. lJazykové vyučování je posíleno angličtinou jako „prvním cizím živým jazykem“ s časovou dotací 4 hodiny týdně v páté třídě a 3 hodiny v šesté až osmé třídě. lCílem v oblasti evropských studií je přirozené rozvíjení angličtiny jako vyučovacího jazyka a v pátém, šestém a sedmém ročníku je dotováno 6 hodinami týdně, v osmém ročníku 7 hodinami týdně. l lV rámci evropských studií jde vedle toho také o utváření evropského vědomí žáků (European awareness) v těchto aspektech: la) historické základy, lb) souvislosti podmíněné geograficky a environmentálně, lc) kultura a umění. Výuka cizích jazyků: příspěvek k ED? lTeze z Bílé knihy: „…teaching of two foreign languages, one of which must be English, with the introduction in the 3rd and 6th form of the basic school and obligatory secondary leaving education controlled by the state…” lVýuka cizích jazyků – slogany: bilingvismus, multilingvismus, plurilingvismus, jazyková diverzita… v Evropě jazyků… lKonkrétní inovace ve výuce cizích jazyků: –Raná výuka cizích jazyků –CLIL (Content and Learning Integrated Learning) –Evropské jazykové portfolio –Evropský jazykový pas Proměny v cizojazyčném vyučování? lIdea: mateřský jazyk + dva jazyky EU. lV ČR: 1. cizí jazyk pro všechny žáky povinný ve 4.-9. ročníku (3 hodiny týdně) lV ČR: 2. cizí jazyk povinně volitelný v 7.-9. ročníku, s min. dotací 6 hodin týdně (celkem). lAngličtina vždy… lTrend ke komunikativnímu pojetí lZahrnování interkulturní dimenze (reálie, dějiny, společenský a politický život, kultura, umění, tradice). lMediální dovednosti (internet, práce s textem). Výuka cizích jazyků: situace v ČR jazyk 1991/92 1994/95 1997/98 2000/01 2001/02 2002/03 AJ 263 180 251 144 370 743 432 920 456 423 477 241 NJ 356 738 315 632 366 050 298 285 274 759 247 035 RJ 30 599 1 484 735 1 035 1 683 1 953 Výuka cizích jazyků: názory odborníků lMarie Fenclová: Proč se nedaří na školách pluralitě cizích jazyků? Zájmy globalizace trhu se dostávají do rozporu s motivací k učení cizím jazykům v důsledku obchodní korespondence vedené anglicky i firmami, regionálně náležejícími např. do frankofonní či hispanofonní oblasti. lLeoš Houska: „…Dnes již je nesporné, že angličtina je LINGUA FRANCA, bez které se do Evropy nedostaneme. Nelze však přitom opomíjet skutečnost, že máme nejdelší hranice se zeměmi německého jazyka, že jsme historicky a ekonomicky spjati s Francií a Ruskem." Co lze udělat pro ED ve vzdělávání? lFormulovat ED jako prioritu vzdělávací politiky – nejen kurikulární obsah, ale také princip prostupující kurikulum. lPosun akcentů: od „učení o Evropě“ k „učení z Evropy“ a „učení pro Evropu“. lNejen znalosti o Evropě, ale také „evropské vědomí“. lNejen kognitivní komponenta (znalosti o Evropě), ale také afektivní komponenta (prožitky z Evropy). lPodpora cizích jazyků – mobilita, projekty škol. lED jako součást vzdělávání učitelů. lMetodická podpora učitelů. lPodpora „Evropských škol“ a projektů.