6.3. AUTOEVALUACE ŠKOLY A JEJÍ EVALUAČNÍ ČINNOST (EVALUACE UČITELE) Výsledkem autoevaluace školy je strategický plán na pětileté období, který je též samostatnou přílohou ŠVP a je každoročně vyhodnocován a upravován . Závěrem z každoročních evaluačních činností je Vlastní hodnocení školy dle § 9 školského zákona, které se zpracovává současně s výroční zprávou. CÍL INDIKÁTORY NÁSTROJ ČETNOST Soulad ŠVP s RVP Úroveň pedagogického a výchovného procesu, plnění cílů ŠVP Personální obsazení Management Hospodaření Hodnocení hodin, znalostí a dovedností žáků, aktivita, písemné práce, vztahy ve škole, úroveň pedagogického sboru a jeho složení, plnění tematických plánů, školní kurikulum, organizace školy, otevřenost školy, přístup k žákům se SPU, personalistika, image, kultura, klima, humanistická pedagogika, uplatnění žáků, dokumentace. Rozbory výkazů, smlouvy, personalistika, plnění rozpočtů a závazných ukazatelů Česká školní inspekce – zpráva ČŠI a) komplexní b) orientační Hodnocení zřizovatelem Hodnocení krajem Externí audit – nezávislý auditor Škola neovlivní Každoročně Odborné oblasti – revize Kontroly BOZP, PO apod. Technický stav, předpisy, dokumentace Revizní zprávy odborných firem a kontrolorů Revize dle plánů, škola neovlivní KOMPLEXNÍZHODNOCENÍPRÁCEŠKOLYNEBO JEDNOTLIVÝCHOBLASTÍ Hodnocení úrovně práce ředitelky školy Výsledky dlouhodobé práce, druh vyžádaných podkladů Hodnocení zřizovatelem- Radou města Čtvrtletní podklady EVALUACE Úroveň vědomostí a dovedností Výsledky testů Vědomostní a dovednostní testy Kalibro v 5. a 9. ročníku, v budoucnu národní srovnávací testy Každoročně Komplexní rozbor marketingu Prostředí, demografický vývoj, trhy, konkurenti, analýzy, příležitosti, rizika Audit vnitřní ( v případě finančních prostředků vnější) 5 let Image Dle jednotlivých částí dotazníku Dotazníky - učitelé, žáci, rodiče, zřizovatel 1 x za 3 roky Kultura Dle jednotlivých částí dotazníku Dotazníky - učitelé, žáci, rodiče, zřizovatel Klima Dle jednotlivých částí dotazníku Dotazníky - učitelé, žáci, rodiče, zřizovatel 1 x za 3 roky 1 x za 3 roky SWOT analýza Silné a slabé stránky, příležitosti, rizika Přehledy - učitelé, žáci, rodiče, zřizovatel, k dílčím otázkám příležitostně 1 x za 3 roky Vyhodnocení strategického . plánu školy Vyhodnocení jednotlivých dílčích oblastí Kombinace evaluačních nástrojů podle typu oblasti Každoročně Sponzoring a fundraising Získání prostředků od sponzorů Úspěšnost grantů Vedení přehledů Každoročně P - R Články v tisku – četnost Kabelová televize Přehled o článcích v tisku a o relacích v kabelové televizi – výroční zpráva Každoročně Demografický vývoj, zájem o školu Žáci nastupující do 1. ročníku, důvodu k výběru školy Dotazník pro rodiče , seznamy žáků Každoročně a) úroveň pedagogického procesu – jednotlivé části výroční zprávy a)Výroční zpráva o výsledcích pedagogického působení a Vlastní hodnocení školy AUTOEVALUACE Zhodnocení práce školy ve školním roce, plnění cílů ŠVP b) hospodaření – čerpání rozpočtu, doplňková činnost, hlavní činnost b) Výroční zpráva ekonomická Každoročně Úroveň pedagogického procesu a práce jednotlivých pracovníků, uplatňování strategických postupů ŠVP Průběh pedagogického procesu, příprava na výuku, úroveň písemných prací, výsledky v soutěžích, vzdělávání, tematické plány úroveň vedení dokumentace aktivita a iniciativa práce pro školu Hospitace, pohospitační rozhovor, kontroly testů, sešitů, vedení přehledů o soutěžích, vedení přehledů o vzdělávání pracovníků kontrola kontroly dokumentace vedení přehledů, zhodnocení osobním pohovorem při přidělování osobního příplatku, vyhodnocením portfolia 2 x ročně 1 x ročně každoročně každoročně 3 x ročně měsíčně 1 – 2 x ročně Zhodnocení relativního.úspěchu (ve vztahu ke kritičnosti volby) Vedení přehledů, zpráva výchovné poradkyně Úroveň závěrečných prací 5. a 9. ročníku Vyhodnocení prací – doporučení k prezentaci Úspěšnost absolventů Úroveň obhajoby závěrečných prací Vyhodnocení prací – úspěšnost prezentace Každoročně Úroveň vědomostí a dovedností, výstupů Výsledky srovnávacích testů Vědomostní a dovednostní testy Kalibro v 5. a 9. ročníku, v budoucnu národní srovnávací testy Každoročně Neomluvená absence Vedení přehledů – třídní učitel a výchovná poradkyně Každoročně Šikana – prevence Dotazník 3. – 9.ročník – výchovná poradkyně, třídní učitel Aktuálně dle situace Výchovné problémy Monitoring - drogy Dotazník Aktuálně dle situace, vždy v 8. a 9.r. Škola z pohledu nastupujících absolventů – po 1 roce působení Na co nepřipraven Kladné hodnocení Záporné hodnocení Uvádějící učitel Dotazník Každý nastupující absolvent po 1 roce působení Postoj rodičů ke škole Dle částí dotazníků Dotazníky KALIBRO (SCIO) 8. ročník, 5. ročník Každoročně Postoj žáků ke škole Dle částí dotazníků Dotazníky KALIBRO 8. ročník, 5. ročník Každoročně Hodnocení školy pedagogy Dle částí dotazníků Dotazníky KALIBRO 1x3 roky Úspěšnost jednotlivých akcí Stupeň hodnocení jednotlivými pedagogy Slovní zhodnocení jednotlivými pedagogy, doporučení, nedoporučení, opakovat Ihned po ukončení akce PLÁN EVALUACE A AUTOEVALUACE UČITELE CÍL INDIKÁTORY NÁSTROJ ČETNOST Viz. záznam z hospitací vedení školy, výsledky ČŠI Hospitace + pohospitační rozhovor Alespoň 2 x ročně Kázeň žáků Pozorování (vedení školy, vzájemné hospitace) Průběžně Vztah učitel x žák Pozorování Průběžně Spolupráce se žákovskou radou Jednání žákovské rady (účast, plnění úkolů) Průběžně Spolupráce s radou rodičů Zápisy z rady rodičů, třídních schůzek Průběžně Úroveň písemných prací Kontrola 1 x ročně Úroveň zpracování tematických plánů Kontrola 1 x ročně Plnění tematických plánů Vedení přehledů 3 x ročně Kvalita vyučovacího procesu Integrovaní žáci Kontrola individuálních plánů 1 x ročně Rozvoj osobnosti, studium Výběr školení Přehledy, záznamy 1 x ročně Dlouhodobé studium Přehledy, záznamy 1 x ročně Přínos pro školu, motivace Větší šíře úkolů, aktivita, práce pro školu mimo vyučování Pozorování, osobní kontakty Průběžně Vedení pedagogické dokumentace Kontroly třídních knih a záznamů Kontroly třídních výkazů 10 x ročně 4 x ročně EVALUACE Komplexní hodnocení pedagogického pracovníka, osobní ohodnocení Všechny předchozí indikátory, výsledky ČŠI, úroveň závěrečných prací Předchozí záznamy, pohovor, učitelské portfolio 1 x ročně AUT OEV Průbě h Výsledek pedagogického působení (okamžitý) Jak žáci rozumí x nerozumí Proč jsme nestihli Co se líbilo x nelíbilo Diskuse se žáky Pohovor se žáky Průběžně v hodině Úroveň vědomostí a dovedností, výstupů Schopnost aplikovat učivo Testy, písemné práce, vstupní prověrky, včetně Kalibro, Dosli Průběžně, kontrolní dle tématických plánů Kvalita vyučovacího procesu Metody, vystupování, řečové schopnosti … Vzájemné hospitace, audio nebo videonahrávka rozbor hodiny Dle uvážení Zpětná vazba učitel x žák Viz dotazník Dotazník hodnocení učitele žákem (doporučit, pouze ve vyšších ročnících) Komplexní osobní růst Studium, příspěvky do odborného tisku, osvědčení, nejlepší práce svých žáků, výsledky testů Kalibro, úspěchy v soutěžích apod., závěrečné práce Portfolio Průběžně Převzato ze ŠVP ZŠ Vodňanská, Prachatice Komentář: Ukázka zpracování autoevaluační činnosti školy. Jsou zde uvedeny všechny základní údaje požadované v RVP ZV – oblasti autoevaluace, cíle a kritéria autoevaluace, nástroje evaluace i časové rozvržení evaluačních činností. Plán autoevaluace školy je navíc rozšířen o plán evaluace a autoevaluace učitele.