KOMUNIKACE KONFLIKTNÍ ROZHOVOR KRITICKÝ ROZHOVOR PROCES POSTUP, STRUKTURA ZÁSADY EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE JAK SE NAUČIT ROZUMĚT ROZHOVORŮM E- mail rozhovorc PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE e INTERAKCE KOMUNIKACE V. KONFLIKTNÍ ROZHOVOR IV. KRITICKÝ ROZHOVOR II. PROCES POSTUP, STRUKTURA I. ZÁSADY EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE VI. JAK SE NAUČIT ROZUMĚT ROZHOVORŮM 1.Otevřenost 2.Empatie 3.Pozitivnost 4.Bezprostřednost 5.Schopnbost interakce 6.Expresivita 7.Orientace na druhé 1.Před rozhovorem 3. Zpětná vazba 2. Během rozhovoru 1.Vysvětlení faktů 2.Shoda 3.Příčiny 4.Návrh řešení 5.Formulace řešení 6. Domluva konkrétních kroků Rodičovské Já a)hodnotí, moralizuje b)ochraňuje, hlídá c) Dospělé Já a) naslouchá b) konstatuje, hodnotí Dětské Já nesamostatný, poddajný, agresivní Impulzivní, hravý ,lhostejný E- mail rozhovor III. PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE 1. Interakce učitel-žák 5. Verbální, neverbální 2. Struktura komunikace /tříčlenná/ 3. Vyučovací strategie 4. Výuková metoda e VÝUKA KOMUNIKACE KOMUNIKACE VE SPOLEČNOSTI VĚDĚNÍ ZÁSADY EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE 1.Otevřenost 2.Empatie 3.Pozitivnost 4.Bezprostřednost 5.Schopnbost interakce 6.Expresivita 7.Orientace na druhé KRITICKÝ ROZHOVOR 1.Vysvětlení faktů 2.Shoda 3.Příčiny 4.Návrh řešení 5. Formulace řešení 6. Domluva konkrétních kroků E- mail rozhovor PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE ŽÁK KOMUNIKACE DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY OBSAH UČITEL METODY CÍLE PODMÍNKY VYUČOVÁNÍ Elipsa: VERBÁLNÍ VERBÁLNÍ Elipsa: NEVERBÁLNÍ NEVERBÁLNÍ 1. Interakce učitel-žák 5. Verbální, neverbální 2. Struktura komunikace /tříčlenná/ 3. Vyučovací strategie 4. Výuková metoda UČITELOVY OTÁZKY 2. odpověď VERBÁLNÍ KOMUNIKACE postup/struktura 1. otázka 3. reflexe výukový rozhovor zjišťovací konvergentní/divergentní otázka rozhodovací na pozorování problémová na posouzení situace otevřená zavřená Nevhodné otázky: Řetězová, sugestivní, nejasná Celá věta? heuristický rozhovor Neúplná Ucelená myšlenka Jazyková správnost Umět klást otázky žákovský rozhovor řízený rozhovor dialog debata motivační, expoziční, fixační/opakovací/, diagnostický beseda procesu učení dosažení cíle vědomosti motivace hodnoty dovednosti postoje expozice fixace hodnocení aplikace VERBÁLNÍ KOMUNIKACE postup/struktura výukový rozhovor heuristický rozhovor žákovský rozhovor řízený rozhovor dialog debata motivační, expoziční, fixační/opakovací/, diagnostický beseda OTÁZKY PODLE VÝUKOVÝCH METOD III. Komplexní II. Aktivizující I. Klasické OTÁZKY PODLE FÁZÍ VÝUKY KLASICKÁ VÝUKA KONSTRUKTIVISTICKÁ VÝUKA motivace aplikace expozice fixace opakování diagnóza reflexe uvědomění si významu informace evokace OTÁZKY PODLE Bloomovy cognitivní taxonomie V. HODNOTIT Argumentuj, je to dobře, špatně, proč? VI. TVOŘIT Co z toho můžeš vytvořit? V. HODNOTIT Argumentuj, je to dobře, špatně, proč? IV. ANALYZOVAT Z čeho se to skládá? III. APLIKOVAT Co tě napadá při pohledu na tu věc? II. POROZUMĚT Porovnej, čemu se to podobá, od čeho se liší? I. ZAPAMATOVAT Popiš, jak to vpadá FORMULUJE A VYJADŘUJE SVÉ MYŠLENKY A NÁZORY V LOGICKÉM SLEDU VYJADŘUJE SE VÝSTIŽNĚ, SOUVISLE A KULTIVOVANĚ PÍSEMNĚ I ÚSTNĚ naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně reaguje účinně se zapojuje do diskuse obhajuje svůj názor vhodně argumentuje rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, gest, jin. komunikačních prostředků, reaguje na ně tvořivě je využívá ke svému rozvoji, aktivnímu zapojení do společenského dění využívá informační a komunikační prostředky pro komunikaci s okolním světem využívá komunikativní dovednosti k vytváření vztahů k soužití, spolupráci KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ