Waldorfské školy Výchova ke svobodě a odpovědnosti Rudolf Steiner (1861 – 1925) „Ve škole nejde o to dostat veškeré vzdělání, ale připravit se tak, abychom je získali ze života. “ stein Steiner_1919 anthroposophie net.jpg http://www.anthroposophie.net/steiner/bib_steiner_zeittafel.htm Rudolf Steiner (1861 – 1925) o zakladatel waldorfské alternativní školy o o rakouský filosof, pedagog, literární kritik, umělec, dramatik; sociální myslitel, esoterik o o ovlivněn filozofií J. W. Goetha, jehož díla vydával o o * 1861 Kraljevec (pomezí Rakouska a Uher) v rodině rakouského železničního úředníka o o † 1925 Dornach (Švýcarsko) o o maturita ve Vídni, na VŠ matematika a přírodní vědy + přednášky z filosofie, literatury, psychologie a medicíny steiner_1867.jpg Textové pole: - vedle studia také pedagogická činnost - 1891 doktorát filozofie na univerzitě v Rostocku - 1899 – 1904 učitelem v Berlíně - za životní úkol považuje najít nové metody zkoumání duše na vědeckém základě, výsledky svého zkoumání přednáší pro úzký okruh zájemců - osobní korespondence se známými osobnostmi kulturního života (Ernst Haeckl), oficiální představitelé německé kultury jej ale dlouho přecházeli mlčením - 1904 - dílo Theosophie - autor anthroposofie 1913 Anthroposofická společnost, její základnou Goetheanum (Dornach) Goetheanum1 anthroposophie net.jpg Nové Goetheánum, velikost: 42.54 KB Anthroposofie • z řec. anthropos = člověk, sofie = moudrost • věda o duchovní podstatě člověka -> soustava filosoficko-pedagogických názorů na výchovu člověka • vychází z křesťanství, východní filosofie, egyptských a řeckých mystérií, přírodní mystiky, Goethova díla* • středem pozornosti je člověk, ve kterém se jako v mikrokosmu zrcadlí obraz celého vesmíru, člověk je klíčem k řešení záhad světa o„Ach, s právy filozofii oa medicínu jsem studoval oa také teologií já pohříchu se prokousal – oa teď tu, blázen, stojím, žel, oa ani za mák jsem nezmoudřel.“ o (Goethe: Faust, s. 19) „Dílna, kde myšlenka lidská se tká, Je věru jak dílna tkalcovská: Sem a tam člunky létají. Šlápneš a na sta pohne se nití. Tekou tak rychle, že nelze je zříti. Ráz – a sta se jich splétají. Pan filozof pak k stavu přistupuje A že to musí být dokazuje: Že prvé je tak a druhé tak, Ergo třetí a čtvrté tak: Když prvé a druhé by ubylo, Třetí a čtvrté by nebylo. Toho se žáci vám nachválí! A tkalci se přece z nich nestali.“ (Goethe: Faust, s. 72) Waldorfská škola opatří k nejvýraznějšímu proudu alternativního pedagogického myšlení 20. století (1. škola zal. v roce 1919) o oliší se v množství a rozfázování probírané látky, oddálení specializace ojejí specializací je tzv. eurytmie (esteticko-rytmické vyučování) o ovelká pozornost věnována osobnosti učitele o => vlastní dvouletý výcvik učitelů o o„…je organizací, která chce umožnit duchovním impulsům doby projevit se na Zemi a tím proměnit společnost.“ o o První waldorfská škola o otevřena 7. září 1919 na přání Emila Molta v obci Waldorf u Stuttgartu o Molt chtěl zřízením školy podle Steinerových ideálů umožnit novou adekvátní výchovu především dětem svých zaměstnanců o první waldorfská škola začala s 8 učiteli a 175 žáky o způsob, jakým byla první waldorfská škola vedena, byl na tehdejší poměry velmi volný n např. dobrovolné úkoly sestavené tak, aby vzbuzovaly zájem n odmítána přísná, zvnějšku vynucovaná kázeň n veškerou činnost školy udržuje v podstatě pouze bezprostřední lidský kontakt mezi učiteli a žáky Waldorfské školy o sobě I. ovšestranný rozvoj dítěte v praktických a uměleckých oborech o oopírá se o anthroposofickou antropologii - osobitý pohled na člověka a jeho vývoj, pěstuje od dětství úctu ke svobodné lidské individualitě -> výchova ke svobodě oobjevovat schopnosti a nadání žáka o odosáhnout souladu mezi vědou, uměním a duchovními hodnotami o osnaha nenadřazovat v učebních plánech žádný předmět nad druhý o + všechny předměty provázané – souvstažnosti o oosvětlování základních principů pomocí zřetelných příkladů, nesnaží se zahrnovat žáky encyklopedickými přehledy n_remesla03 Waldorfské školy o sobě II. ovýuka hlavních předmětů probíhá v dvouhodinových blocích – tzv. epochy, které se ještě dále dělí na část rytmickou, vyučovací a vyprávěcí o oabsence učebnic (knihy mohou být doplňkem,význam je přikládám žákovským pracovním sešitům, které si tvoří sami) o ovysvědčení ve formě slovního hodnocení, nepropadá se o ojeden třídní učitel po celou dobu školní docházky o odůležitou součástí výuky je: obraz, rytmus a pohyb, aktivita o f_vychova2 Antroposofie jako základ waldorfské pedagogiky osoustava filozoficko-pedagogických názorů, věda o podstatě člověka o osouvisí s křesťanskou orientací, má prvky východní filozofie, obsahuje egyptská a řecká mystéria, přírodní mystiku, filozofii J.W.Goetha o očlověk je podle Steinera komplexem tří světů (tělem, duší, duchem) – představovány třemi druhy těla: fyzické, éterické, astrální + 4. článek - „Já“ o oto souvisí s dělením dětského věku na tři stupně a sedmiletá vývojová období, podle kterých je přizpůsoben výchovně vzdělávací obsah Vývoj člověka z hlediska antroposofie a jeho výchova odo 7 let – rozvoj fyzického těla nvyrovnání s vlastním tělem; důležité napodobování a příklad, ponechat co největší volnost; není účelné vysvětlování, působení na rozumovou stránku n odo 14 let – rozvoj éterického těla nemocionální i mentální rozvoj; význam přirozené autority učitele jako vzoru, působení prostřednictvím podobenství a morálních příkladů; utváří se vůle, rozvoj paměti; význam je přiznáván hudbě a umění n ood 14 let – rozvoj astrálního těla npreferují se složky estetické, mravní a náboženské; z pamětních a citových obsahů se generují autentické soudy a úsudky o věcech a jevech = schopnost kritického myšlení n okolem 21 let – zrození svobodného, tvořivého a samostatného člověka o o sešit uk. waldorfinthehome.org blog.jpg http://www.waldorfinthehome.org/blog/ 1st-Grade-LettersBlockBook-Yaweh690.jpg http://chicagowaldorf.org/curriculum/grade-school/grade-1 Tři skupiny cílů ve Waldorfských školách dle Trostliho (waldorfský výzkumný institut, USA) n oRozvíjet schopnost jasně, logicky a tvořivě myslet, vést děti k sebepoznání o oObjevovat a rozvíjet schopnosti hlubokého cítění, senzitivity ke krásnu, k radostem i ke smutkům tohoto světa, k druhým lidem o oKultivovat sílu a ochotu činit to, co má být učiněno, pracovat nejen pro sebe, ale i pro druhé (pro užitek celého lidstva a Země) o o Členění, organizace a řízení waldorfské školy omateřská škola – předškolní stupeň o o12 šk. ročníků – kolektiv třídy zůstává zachován: o o1.- 8. ročník – nižší (dolní) stupeň (ZŠ) ntřídní učitel vyučuje téměř všechny předměty n o9.- 12. ročník – vyšší (horní) stupeň (SŠ) nvýuka předmětů odbornými učiteli n o13. ročník s možností maturity o oza vedení školy neodpovídá ředitel, ale celý učitelský sbor ve spolupráci se sdružením rodičů, učitelů a přátel waldorfského hnutí v daném místě o shining-waldorf southerncrossreview.org.jpg http://southerncrossreview.org/68/sagarin-waldorf.htm Organizace výuky orozdělení předmětů na hlavní a odborné: ohlavní vyučování – didaktická forma EPOCHA – spojené 2-3 vyučovací hodiny, probírá se jeden předmět po dobu 3-6 týdnů, epochy se opakují asi za půl roku nmateřský jazyk, matematika, zeměpis, dějepis, přírodopis, fyzika, chemie ad. oodborné vyučování – probíhá v běžných vyučovacích jednotkách (45 min), orientuje se na předměty, které vyžadují stálé cvičení ncizí jazyky, praktické činnosti, náboženství, eurytmie ad. vč. matematiky a ČJ n okaždodenní rozvrh hodin obsahuje teoretické, umělecké a praktické předměty oběhem školního roku – měsíční slavnosti, svátky, třídní hry, exkurze, výlety Metodika vyučování ovyužití obrazu, rytmu a pohybu ostaví na rytmickém sledu tří fází každého samostatného postupu – poznávání, porozumění a vytvoření dovednosti: o 1. pozorování, prožívání, experimentování o 2. vzpomínání, popisování, nakreslení, verbalizování o 3. zpracování, analýza, abstrahování, generalizování, tvoření teorií o ohlavní vyučování – společná práce oodborné vyučování – činnost v menších skupinách o oučební látku se žák učí sám zachytit, zaprotokolovat, popsat postupy a dokumentovat v epochálním sešitě ožák se učí pracovat induktivně ve všech teoretických předmětech o o o Školní den na waldorfské škole orytmické střídání vyučování hlavního (epochálního) a odborného – v souladu se základními životními biorytmy a hygienickými požadavky o ozahájení dne – 15 až 30 min. jednoduché umělecké aktivity o ohlavní předmět – dvouhodinový blok v tzv. epoše o oodborné předměty po 45 min. (případně další dvouhodinový blok) o ood 5., 6. třídy – odpolední vyučování (předměty praktické, umělecké a tělesné aktivity) o o o o Učební plán oNemají přesné a jednotné učební osnovy, ale rámcové plány upravené podle potřeb dané školy (v ČR naplňuje vzdělávací standardy MŠMT) o oAntropocentrický o oSnaha dosáhnout souladu mezi vědou, uměním a náboženstvím/ duchovními hodnotami (nejedná se o materialistický model) Epochy odvouhodinový monotematický vyučovací blok oučitel rozvíjí jedno dané téma (např. matematické operace, stavba domu, dějiny Řecka) ov jejím rámci se probírá vždy jeden z tzv. hlavních předmětů, obvykle po dobu 3-6 týdnů nepřetržitě, poté nastupuje do epochy další hlavní předmět ov epochách vyučuje obvykle všechny hlavní předměty třídní učitel odělí se na část rytmickou, vyučovací a vyprávěcí o ovýhodou epoch - nerozdělování pozornosti žáka na mnoho předmětů §předmětem vyskytujícím se pouze na WŠ je eurytmie – umění vyjádřit pohybem myšlenku, hudbu či vlastní prožitek o Hodnocení oSlovní místo známek (výroční vysvědčení) oocenění schopností a popis nedostatků dítěte odoporučení pro další rozvoj žáka o oNedochází ke srovnávání s ostatními žáky, motivace formou zájmu o probíranou látku o oŽák nepropadá, žáci spolu obvykle zůstávají jako skupina po celý průběh školní docházky první čtení Pomůcky na waldorfské škole oučebnice tradičního typu považovány za sekundární prameny a „pasivní“ učební prostředky – omezené využití ozáklad vyučovací práce – tzv. „aktivní“ učební prostředky (sbírky textů, originální dokumenty, statistiky, encyklopedie, příručky, které vytváří učitel) o ozpracovanou učební látku žáci zachycují v epochových o sešitech o (učitel kontroluje, vyžaduje opravy a doplnění) o ove vyučování se nevyužívají média ovyužívají se materiály, které si učitel vytváří sám, o nebo ve spolupráci s kolegy o o Negativní stránky – bilance /shrnutí omalá návaznost např. základních škol na běžné střední školy ou některých žáků mohou vznikat frustrační pocity např. z toho, že se ve škole nic soustavného nenaučili, že nebudou schopni se vyrovnat absolventům jiných škol opřílišná volnost žáků na WŠ vede k nižší úrovni vzdělávacích výsledků o ovzdělání často zajišťují mladí pedagogové, kteří mají většinou málo zkušeností oneklade dostatečný důraz na standardní pedagogické vysokoškolské vzdělání (třídní učitel od 1. – 8. roč. vyučuje téměř všechny předměty, jako předpoklad maturitní vzdělání a absolvování seminářů pro učitele waldorfské pedagogiky) o onázor, že vnucuje žákům určitý (až dogmatický) styl výchovy a vzdělávání, neotvírá se vědecké kritice, konfrontaci s jinými alternativními školami o o o o o o o Mapa ČR, kde nalezneme Waldorfské školy oBrno, České Budějovice, Hradec Králové, Jeseník, Karlovy Vary, Olomouc, Ostrava, Pardubice, Písek, Praha, Příbram, Semily oV současnosti nejrozšířenější typ alternativní školy (přes 900 WŠ na celém světě, v ČR 35) o mapacr První školou v naší republice, která začala pracovat na principech waldorfské pedagogiky – ZŠ Svobodná v Písku (od 1990/91) skola Přehled Waldorfských škol v ČR oMateřské školy o Beroun, Boseň, Brno, České Budějovice, Karlovy Vary, Klatovy, Olomouc, Písek, Praha 3, Praha 6, Příbram, Rovensko pod Troskami, Sedlčany, Staré Ždánice, Semily, Strakonice, Turnov, Žďár n. Sázavou oZákladní školy o Brno, Olomouc, Ostrava, Pardubice, Písek, Praha 5, Praha 6, Příbram, Semily oStřední školy o Ostrava, Praha, Příbram, Semily oSpeciální školy o Praha Ukázky z některých typů Waldorfských škol obrkoncepce1 f_remesla08 oučení prožitkem odůraz na uměleckou a tvořivou stránku vyučování o orukodělné činnosti ovýuka cizích jazyků o o thumb-500.jpg Ukázky pohybové aktivity při výuce matematiky o oděti stojí v lavicích a počítají sestupně čísla 37 – 0, přitom pohybují podle obrázku: o o o o ocvičení s rytmizací při sčítání - děti sedí se zkříženýma nohama a při odříkávání příkladů tleskají dlaněmi o sebe nebo o kolena a luskají prsty: o o 3 = 2 + 1 o (lusk) (tlesk) (tlesk na kolena) (tlesk dlaněmi o sebe) (tlesk na kolena) o Snimek3_MAT Ukázka pohybové aktivity při výuce matematiky – 4. třída http://waldorf.pb.cz/gallery-tridy/albums/tridy-4-druha-matematika/PA100009.JPG Ukázka výuky českého jazyka ovyvozování písmen: okaždé písmenko má svůj příběh, charakteristiku a barvu o opříklad písmeno „V“ n učitel povídá příběh, kde hraje důležitou úlohu voda, moře (např. O Malé mořské víle), zaměří se na barvitý popis vln nděti společně s učitelem předvádějí pohyb rukou a celým tělem a říkají: „Vlnu za vlnou vítr víří, vysoko stříká vodní sloup.“ ndalší den vše opakují a malují obrázky rozbouřeného moře npomocí učitele objeví uprostřed vln písmenko „v“, které má modrou barvu n n Ukázky kreslení forem • jedná se o specifický vyučovací předmět, jde o dynamické kreslení, jenž vyjadřuje pocity, rytmus a pohyb • pomocí kreslení objevují děti zákonitosti světa kolem sebe, všímají si geometrických tvarů (slunce, ulita, spirály aj.) • na obrázku vidíme ztvárnění rytmu chůze, skákání, tance, foukání větru, proudu vody, vlnění, letu • s kreslením forem je spojena také výuka psaní, cvičení jemné motoriky Ukázka kreslení forem – 4. třída http://waldorf.pb.cz/gallery-tridy/albums/tridy-4-treti-formy/P9070009.JPG Literatura a jiné zdroje oGRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ, E.: Waldorfská škola. Olomouc: HANEX, 1996. ISBN 80-85753-09-6. oPRŮCHA, J.: Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3. oSVOBODOVÁ, J.: Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD s.r.o., 2007. ISBN 978-80-86633-93-0. oSVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V.: Alternativní školy. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-19-2. o ohttp://www.sssjak.cz/ ohttp://www.iwaldorf.cz/ owww.waldorf-brno.cz/‎ opro zajímavost, zdroje obrázků: http://www.waldorfresearchinstitute.org/; http://www.waldorfinthehome.org/blog/ ; http://www.openwaldorf.com/roomcolors.jpg http://www.anthroposophie.net/steiner/bib_steiner_zeittafel.htm ; http://southerncrossreview.org/68/sagarin-waldorf.htm o o