PSYCHOLOGIE VE ŠKOLNÍ PRAXI (SEMINÁŘ) Kyberšikana ve školním prostředí Kyberšikana učitelů Otázky ¨Jaké je vaše zkušenost? ¨Stalo se Vám něco podobného? ¨Jak pracujete se svou virtuální identitou a digitální stopou? Ukázky ¨„Star Wars Kid“ („učebnicový“ příklad) ¨ ¨Výukové situace ¨XY u tabule (ukázka 1) ¨http://www.youtube.com/watch?v=rsDcNw0fOIM ¨ ¨Rvačky ¨„Rvacka debilu“, „rvacka ve škole“, „Brutal ve skole“ ¨ ¨Osobní blogy ¨http://sileni-cvoci.blog.cz/1304/nase-skola-vzkveta ¨ ¨Sociální sítě, chat ¨Otázka hranic soukromého a veřejného vyjadřování, hranic sociální sítě aj. ¤http://www.lamer.cz/quote/43783 ¤http://www.lamer.cz/quote/51501 ¨ ¨Hodnotící („hodnotící“?) komunity / servery ¨www.ratemyteachers.co.uk (Kyber)šikana učitelů - ukázky ¨Recese (nebo „Reality hack“?) ¨„Servít je vůl“ ¨ ¨Videa ¨Běžné situace (ukázka 1) ¨Běžné situace v jiném kontextu (učitelé a „módní hlídka“ z řad žactva) ¨Extrémní situace ¨„Ředitel školy zfackoval žáka“ ¨„Učitelka natočila porno“ ¨„Roz(z)lobená česká učitelka“ ¨„Pan učitel na mně řve“ ¨„Crazy učitelka.. xD“ Příklady aktivit (typicky kombinace) ¨zasílání nevyžádaných, typicky výhrůžných či ponižujících emailů, sms, IM zpráv, výhrůžné telefonáty či obtěžování a napadání v chatu ¨vytváření webových stránek (vč. skupina na sociálních sítích), které oběť uráží a zesměšňují (hate groups, falešné profily) ¨rozesílání obrázků, fotografií, prezentací či video nahrávek zesměšňujících či napadajících oběť spolužákům (či kolegům) ¤(např. zveřejnění pornografických materiálů s obličejem oběti na internetu) ¨zneužití elektronické identity oběti či vytvoření falešné s údaji oběti ¤(např. k ilegálním aktivitám, nebo např. erotické seznamovací (či jiné) inzeráty ¨(cyber)stalking – činnost oběti je sledována, zaznamenávána a informace jsou zveřejňovány všeobecně dostupným způsobem. ¨ Otázka účinku ¨Rušení hranic privátního a veřejného prostoru ¤Soukromé vyjádření se tává veřejným ¨Manipulace s kontextem situace ¨Manipulace s vlastním obsahem ¨Vytváření tlaku ¨ ¨Výsledkem stres, negativní pocity či reálné ohrožení Akcelerující faktory ¨Ovladatelnost a dostupnost technologií ¤(uživatelská přívětivost, sociální sítě, web 2.0) ¨Anonymita ¤(min. 40% obětí netuší „Kdo je útočník?“) ¨ Změny oproti „tradičním formám“ ¨Agresorovi stačí mírná technologická převaha či alespoň základní dovednost práce s ICT ¤(nemusí být tedy fyzicky zdatnější či sociálně úspěšnější) ¨Větší účinek s menší námahou ¤využívá-li oběť technologie, je dostupná pro útoky 24/7/365 ¨Horší kontrola ze strany oběti ¤(viz výše) ¨Širší publikum ¨Zničující pro oběť může být i jednorázový útok ¤(např. Star Wars Kid) ¨Výzkumy ukazují i na možnou vyšší míru rozšíření ¤(ve virtuálním prostředí nemusí být agresorem ani jeho okolím chování považováno za jednoznačně problematické; otázka módy (např. rvačky, „happy slapping“, skupiny na sociálních sítích, „uživatelské servery“ atp.)) Obrana ¨Krom známých (viz Kolář) ¨Dodržování bezpečnostních zásad při práci s technologiemi (tzv. elektronická stopa) ¤Kde se dá najít Váš soukromý telefon, mail…? ¤(více než polovina učitelů ve VB se s útoky setkala spíše ve svém soukromí, než ve škole) ¤Problém IT a informační politiky školy ¨Vytváření podpůrných učitelských komunit ¤http://teachersupport.info/ ¨ ¨ Další zdroje informací (česky) ¨Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení 1/2009 (ve Věstníku MŠMT) ¨Välimäki, M. a kol. (2012). Doporučení k prevenci kyberšikany ve školním prostředí: přehled a rady. COST Action IS0801. Dostupné z http://www.cyberpsychology.eu/team/storage/COST-2012-cyberbullying-Doporuceni_k_prevenci_kybersikan y_ve_skolnim_prostredi_prehled_a_rady.pdf Další zdroje informací (online) ¨cms.e-bezpeci.cz ¨www.sikana.org ¨www.cyberbullying.org ¨www.stopcyberbullying.org ¨www.cyberbullying.ca ¨ ¨Výzkum ¤Např. http://www.cyberpsychology.eu/index.php ¤http://www.lse.ac.uk/media@lse/research/EUKidsOnline/Home.aspx