1 Psychická deprivace v dětství PedF MU, JS 2015 Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. Děkuji Mgr. Zuzaně Masopustové, Ph.D. za poskytnutí materiálů Psychická deprivace (Převážně) psychické strádání Stav dlouhodobého neuspokojení vitálních psychických potřeb,především emočních a sociálních Následky tohoto stavu 2 Film „Děti bez lásky“ (1963) Otázky ke sledování: Jak definuje Z. Matějček ve filmu deprivaci? Jaké projevy deprivace jsou ve filmu patrné u malých dětí, u dospívajících? Jaké podmínky vedou k deprivaci? Co vás zaujalo, rozrušilo, podnítilo další úvahy, otázky? Zajímavý odkaz: http://revue.idnes.cz/neustupny-zdenek-matejcek- d0f-/lidicky.aspx?c=A030604_204709_lidicky_pol Autoři: Z. Matějček (1922 – 2004) a J. Langmeier (1921 – 2007) 3 Případy dětí vyrůstajících v extrémních podmínkách s nedostatkem „normální“ stimulace extrémní sociální izolace – děti izolované od lidské společnosti J. M. G. Itard (1807) – Aveyronský divoch A. Gesell (1940) – Amala a Kamala – tzv. „vlčí děti“ izolace uvnitř společnosti 1970 – Genie – USA v izolaci od 2 do 13 let, uměla jen slova „stop it“, „nomore“, „no“ (a několik dalších zákazů); rozvoj řeči po umístění do pěstounské péče; zlom a znovu regrese po změně pěstounů „Koluchové dvojčata“ (1976): od 18 měsíců do 7 let týráni a izolováni; stěží uměli chodit, děsili se běžných věcí i lidí, pouze základy řeči; v testech inteligence v pásmu těžkého podprůměru → dle tehdejších předpokladů měly být následky psychické deprivace v tomto věku již nevratné; po umístění do pěstounské péče velký pokrok ve vývoji – ve 14 letech v IQ testech 100 bodů,oblíbení mezi vrstevníky, absolvovali střední školu v současnosti – „Kuřimská kauza“, Fritzl Amala a Kamala 4 Obvyklé podmínky vedoucí k deprivaci (dle Z. Matějčka) extrémní sociální izolace ústavní výchova, hospitalismus ad R. Spitz: anaklitická deprese; fáze protestu, zoufalství, odpoutání absence stabilní pečující osoby deprivace v rodině vnější podmínky - týkají se situace rodiny: ztráta rodiče, závislosti, promiskuita,špatná sociální situace (např. uprchlictví), „přezaměstnanost“rodičů… vnitřní podmínky - osobnost rodičů: citová nezralost, povahová nevyspělost, závažná psychopatologie,vlastní následky deprivace… děti se zvýšenou vnímavostí vůči deprivačním vlivům: s psychickými poruchami, speciálními potřebami (motorické,smyslové poruchy) Základní vývojové potřeby (dle Z. Matějčka) určitého množství, kvality a proměnlivosti vnějších podnětů – zrakových, sluchových, hmatových, pohybu, lidského kontaktu (tak, aby se dítě „naladilo“ na určitou úroveň aktivity a nebylo přitom podnětově „podvyživené“ ani přetížené) určité stálosti, řádu a smyslu v podnětech – „smysluplného světa“; umožňuje mj., aby se z přicházejících podnětů stávaly zkušenosti, poznatky a (pracovní) strategie; kdybychom všechno ve svém okolí vnímali jako dění nahodilé, výsledkem by byl chaos, nemožnost učit se – tato potřeba tedy umožňuje učení prvotních citových a sociálních vztahů, potřeba stabilního pozitivního vztahu k pečující osobě, opětování ze strany dalších dospělých – uspokojení přináší dítěti pocit životní jistoty a je podmínkou pro žádoucí vnitřní uspořádání osobnosti (ad attachment – vnitřní pracovní modely), poskytuje zázemí pro vývoj ve všech oblastech identity – společenského uplatnění a společenské hodnoty; zdravé vědomí vlastního „já“ ; toto vědomí je podmínkou toho, aby si člověk mohl na životní dráze osvojit společenské role a stanovit si hodnotové cíle pro svá snažení otevřené budoucnosti - životní perspektivy, sdílené s pečujícími osobami – „bude nějaké (společné) zítra“ 5 Nejnápadnější projevy psychické deprivace U dětí raného věku (do 3 let) celkové opožďování psychomotorického vývoje; též nediferencovanost citů, špatná nálada, „nedětský“ výraz, výrazně ochuzený řečový projev (ze všech funkcí komunikace se omezuje často jen na obranu) Předškolní věk: povrchnost citových vztahů, současně velká potřeba „k někomu patřit“; může přetrvávat opoždění vývoje řeči (často až do 5 let), i potom řeč neodpovídá mladšímu dítěti – postrádá zvědavost, hravost…; často nezralost pro školu Školní věk: často špatné školní výsledky, které neodpovídají školnímu nadání; nápadnosti a výkyvy v chování, v sociálních vztazích, mohou se rozvíjet neurotické potíže, citová otupělost, nedůvěra k lidem, agresivita Dospívání: problémy se mohou projevovat v kolektivu – nespokojenost s rolí, neadekvátní sebehodnocení („zraněný narcismus“), posunutá hierarchie hodnot, vyšší riziko rizikového chování, vzniku závislostí… Důsledky v dospělosti: problémy v partnerských vztazích, nejistota při výchově vlastních dětí, poruchy osobnosti, deprivační činitelé často faktorem v pozadí trestné činnosti Typy deprivovaných dětí podle charakteristických projevů relativně kladně přizpůsobený typ: deprivace vedla k pokusům o přizpůsobení přiměřenými prostředky, k určité samostatnosti a k nalezení zdrojů uspokojení sociálně přijatelným způsobem. Dobré přizpůsobení může selhat při přechodu do nových podmínek, na něž dítě není adaptováno a na něž nemusí stačit jeho nerozvinuté schopnosti adaptace.. děti s přímým zvýšením intenzity nenasycených potřeb, projevující se nepřizpůsobivým chováním v oblasti dané potřeby (snaha upoutat pozornost, vtíravost) nebo v chování obecně (celkový neklid, těkavost); většinou jde o deprivaci potřeb emočních a sociálních, jde tedy většinou i o tyto podněty, zájem o věcné okolí, o práci je naopak v úpadku; děti nápadné chováním i špatným prospěchem (který neodpovídá inteligenci). děti se substitutivním zvýšením intenzity jiných tendencí, projevující se zvláště agresivitou, opozičností, destruktivními tendencemi, výbuchy zlobných afektů i krutostí, zvláštní explorační snahou, zvýšením výživových potřeb…; projevy mezi ostatními skupinami zvláště obtížné, často přestupky zvláštního rázu – „projevy primitivních afektů nekontrolované úzkostí a svědomím“ typ pasivní, apatický, „útlumový“ – skupina symptomů regresivní povahy (dumlání, enuréza a enkopréza, automatismy, anorexie…); děti odtažité, rezervované k pokusům o kontakt, nevýrazné v projevech, někdy „nápadně hodné“; méně postižené děti se jeví jako tiché a podrobivé, někdy až ustrašené, infantilní, lhostejné k úspěchu i k neúspěchu, bez iniciativy, v těžších případech se mohu jevit i jako retardované 6 Mezi dětmi s přímým zvýšením intenzity nenasycených potřeb později autoři rozlišili ještě: Typ sociálně hyperaktivní V rámci celkově podnětově chudého prostředí se snaží dosáhnout maximálního přísunu sociálních podnětů upoutat pozornost; neznají ale stálost kontaktu, citovou vázanost, sociální zájem je spíše chaoticky rozptýlený, komunikace a sociální chování zůstává na nižší úrovni. Typ sociálně provokativní Snaha po pozornosti a navázání kontaktu se projevuje rušivým nebo násilným způsobem vůči vychovatelům, často agresí vůči druhým dětem (jako konkurentům); mohou se jevit jako vzdorovité, „neovladatelné“, ale o samotě s vychovatelem mohou působit „jako vyměněné“ – hodné až přítulné. Později mají tendence vytvářet si neúnosné životní situace.