¨Mgr. Jan Krása, Ph.D. ¡Kontakt: viz IS, případně honoh@email.cz ¡Konzultační hodiny: ¡ Každé úterý 10:00 – 12:00 na Katedře psychologie PedF MU, Poříčí 31; ¡ v jiných termínech pouze po e-mailové domluvě. ¡ ¡ ¨Sylabus předmětu ¨Internetové zdroje (pozn.: Wikipedie NE) ¨Elektronické zdroje dostupné prostřednictvím knihovny PedF MU http://www.ped.muni.cz/wlib/ (důležitá např. EBRARY Education) ¨Další odkazy viz Informační služby na webu PedF ¨Odborné časopisy ¡Pedagogika, Studia paedagogica, Orbis Scholae, Pedagogická orientace, Psychológia a patopsychologia dieťaťa a další ¨Populární zdroje ¡...od Učitelských novin po denní tisk ¨FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi :příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010. 383 s. ISBN 9788073677251. ¨ ¨Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008. 380 s. ISBN 978-80-7367-427-4. ¨ ¨Psychologie pro učitele. Edited by Jan Čáp - Jiří Mareš. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7. ¨ ¨KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996. 184 s. ISBN 80-85867-94-X. ¨ ¨Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993. 413 s. ISBN 80-7066-534-3 1.Písemný test napsaný na 65% 2.Vypracovaný projekt (poster 2D-3D, video) a jeho prezentace (skupiny 1-3; každý 5 min o projektu – na posledních 2 hodinách). Nutná správná citace. 3. ¨Témata?: ADHD, motivace žáka, teorie učení, dobrý učitel, kybešikana, deprivace, jak se učit, jak dobře učit, autorita učitele, kázeň, chvála a trest, prokrastinace… 1. 1. 1. ¨Pedagogická psychologie je aplikovanou psychologickou vědou. ¨Psychologické vědy se dělí na základní a aplikované. ¨Základní psychologické vědy jsou: §obecná psychologie §vývojová psychologie §sociální psychologie §psychologie osobnosti §kognitivní psychologie §patopsychologie §biologická psychologie ¨Co ze základních ps. věd užít v PP? ¨Obecná psychologie: §Vnímání: rozsah, poškození, školní zralost ad. §paměť: členění paměti, poznatky o učení: učit učit se §pozornost=pracovní paměť: moduly §myšlení: viz kognitivní psychologie §obrazivost (imaginace): její vývoj, její konstanty §kapitoly o motivaci, o emocích, o regulaci emocí, o vůli ¨ ¨Vývojová psychologie: §všechny vývojové fáze, zvláště: §fáze předškolního věku §fáze mladšího školního věku §fáze puberty a adolescence (volba povolání) §fáze mladé dospělosti (získání zaměstnání, příprava na založení rodiny, duševní hygiena učitele, psychologie pracovního života, hledání smyslu…) ¨ ¨Sociální psychologie: §velice aplikovatelná: §sociální role, sociální vztahy, psychologie sociálních skupin §psychologie komunikace §sociální jevy (konformita, sociální facilitace, vliv autority, deindividuace, skupinová polarizace aj.) §sociální percepce §ovlivňování: výchova a výuka, socializace, institut školy §evoluce sociálních systémů, evoluce kultury (myšlenky a artefakty) ¨Psychologie osobnosti: §meziosobní rozdíly §problematika individuální motivace §temperamentové vlastnosti osobnosti §mechanismy vývoje a formování osobnosti §schopnosti (vlohy), nadání §rysy osobnosti ¨Kognitivní psychologie: §myšlení a řeč: učení se jazyku, druhý jazyk, §matematické procesy, prostorové a psychomotorické procesy §kognitivní schopnosti a jejich vývoj §inteligence §řešení problémů §psychologie učení a paměti §copingové strategie aj. ¨Biologická psychologie: §Biologické základy lidské psychiky; možné vztahy fylo-ontogenetické §anatomie CNS: fungování CNS (mikrogenetický proces) §evoluce CNS a celého lidského těla §evoluce chování § ¨Patopsychologie: §poruchy tělesné, fyziologické, endogenní a sociální §poruchy vnímání, pozornosti, paměti §poruchy osobnosti §poruchy vývoje (nevhodná výchova) ¨Přístupy a směry v psychologii: 1.Behavioristický 2.Psychodynamický 3.Humanistický (fenomenologický) 4.Transpersonální 5.Kognitivní 6.Gestalt (tvarová) psychologie