Příprava na výuku (struktura) Škola, kde praxe probíhala: Ročník: Vzdělávací oblast/předmět: Téma vyučovací hodiny: Výukové cíle: (v doméně kognitivní - s využitím Bloomovy taxonomie, psychomotorické a afektivní/výchovné) Rozvíjené kompetence: uvést konkrétně – věcně a výběrově podle obsahu Pojmová analýza: struktura pojmů a vztahů v učivu Operační analýza: soustava učebních úloh (otázek a úkolů) uspořádaná ve scénáři hodiny Mezipředmětové vztahy: Pomůcky: Podrobný scénář výuky (plán) Jde o studijní přípravu, tedy o podrobné rozepsání jednotlivých činností v průběhu vyučovací jednotky: * nastínit postup výuky (základní strategii) * připravit učební zadání (problémové otázky, konkrétní úkoly) pro každou část hodiny) * předběžný odhad délky jednotlivých činností v minutách * připravit rozšiřující úkoly pro rychlé žáky, pro žáky nadané, popř. individuální úkoly pro žáky se speciálními potřebami určitými poruchami * naplánovat způsob ukončení hodiny (závěr se shrnutím učiva a zhodnocením práce žáků). 1. Úvod (např. uklidnění třídy, pozdrav zahájení, kontrola připravených pomůcek, kontrola d. ú., motivační sdělení cíle hodiny žákům apod.) 2. Hlavní část – může a nemusí obsahovat následující body (viz typ výuky, postup): * Opakování učiva – konkrétní otázky a úkoly* * Motivace - příprava žáků na nové téma * Expozice nového učiva - vyvození: systém učebních úloh, zadání a cílených otázek pro aktivizaci žáků podle zvolené strategie výuky* * Upevňování a procvičování nového učiva - aplikační úkoly* * Zadání domácího úkolu* *U stěžejních úloh promyslet způsob vyhodnocení výsledků (prostá zpětná vazba – symbol J - známka – sebehodnocení apod.) 3. Závěrečná část * Shrnutí učiva * Hodnocení práce učitelem, popř. i sebehodnocení samotnými žáky 4. Sebereflexe – reflexe průběhu a výsledků hodiny vzhledem k stanoveným výukových cílům