Školní pedagogika 1 Konzultace CŽV 2014 1. Obecný úvod do problematiky školní pedagogiky. 2. Škola jako edukační prostředí. Škola jako instituce, její proměny a perspektivy. Funkce školy. Znaky dobré školy. Školský vzdělávací systém. Postavení primární školy ve vzdělávacím systému, její proměny a perspektivy. Vzdělávací programy. Současné problémy a perspektivy primární školy v ČR. Učitel 1. stupně základní školy. 3. Učitel a žák, školní třída. Utváření sociálního klimatu ve třídě a škole. Školní řád. Přístupy k řízení třídy. Efektivní řízení. Práce třídního učitele, vedení třídní dokumentace. Učitel a učitelská profese. Učitelská etika. 4. Kázeň a výchova k ukázněnosti. Výchovné problémy ve škole a jejich řešení. 5. Spolupráce rodiny a školy, výchova v rodině. Zákon o rodině. Výchova k rodičovství a sexuální výchova. Hodnotová výchova v rodině. 6. Osobnostní rozvoj v kurikulu základního vzdělávání. Hodnoty ve výchově, kultivace hodnotového systému a charakteru. Rozvoj žáka v oblasti mravní, estetické, pracovní, tělesné a zdravotní. Nové dimenze ve výchově. Školní pedagogika 2 Konzultace jaro 2015 1. Školní vyučování. Historický vývoj pojetí vyučování. Současné tendence v pojetí výuky (konstruktivistické versus transmisivní). Didaktické principy. Učitelovo pojetí výuky. Základní didaktické kategorie: cíl, obsah, metody, formy, prostředky, podmínky, činitelé výuky (pojmový aparát). 2. Proměny kurikula základního vzdělávání. Obsah výuky. Vzdělávací kurikulum, standardy 1. st. ZŠ. RVP ZV, ŠVP. Základní tendence ve výběru obsahu vzdělání. Učební plán, osnovy, učebnice. Učivo ve vyučování. Didaktická analýza učiva. Základní učivo. Integrace učebních obsahů a mezipředmětové vztahy. 3. Plánování pedagogické práce. Příprava učitele na vyučování. Časově tematický plán výuky, tematické plány. Denní příprava. Výukový cíl a jeho místo v řízení výuky. Formulace cílů v práci učitele a žáků. Učební úlohy. 4. Vyučovací postupy a strategie. Problematika vyučovacích metod - jejich klasifikace, charakteristika. Metodické postupy ve vyučování. Slovní, názorné a praktické vyučovací metody a jejich psychologická východiska. Prostředky výuky. 5. Organizace vyučování. Vyučovací hodina jako základní organizační forma výuky. Organizace žáků ve vyučování - výuka frontální (hromadná), skupinová a individualizovaná. Domácí příprava žáků na vyučování. 6. Výsledky výuky a jejich zjišťování. Zkoušení, hodnocení a klasifikace. Problematika tvorby a hodnocení didaktických testů. Školní úspěšnost žáka. Učitelovo pojetí úspěšného žáka, vliv učitele na školní úspěch. 7. Individualizace a diferenciace ve vzdělávání a výuce. Integrace a inkluze ve škole hlavního proudu. Škola pro všechny. Individuální plány. Práce se zaostávajícími a talentovanými žáky. Literatura 1. CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994. 2. BENDL, S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha : ISV, 2001. 3. BERTRAND,Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. 4. FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Agentura Strom, 1997. 5. GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido, 1997. 6. HAVLÍNOVÁ, M. Program podpory zdraví ve škole. Praha : Portál, 1998. 7. HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno : Paido, 2000. 8. HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno : MSD, 2005. 9. HORKÁ, H.; FILOVÁ, H.; JANÍK, T. Studie ze školní pedagogiky. Brno : MU, 2009. 10. HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN, 1989. 11. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. 12. KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. 13. KOLLÁRIKOVÁ, Z. a kol. Předškolní a elementární pedagogika. Praha : Portál, 2001. 14. Kol.: Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno : MU 1996. 15. KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála, 1995. 16. KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie projektové výuky. Brno : MU, 2006. 17. KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov :ManaCom, 1996. 18. JUVA, V. Přehled dějin výchovy. Brno : MU 1993. 19. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : MU, 1992, 1994… 20. MAŇÁK, J. a kol. Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997. 21. MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. 22. PASCH. M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. 23. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. 24. PRůCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1998. 25. PRůCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000. 26. PRůCHA, J. Multikulturní výchova: Teorie – praxe – výzkum. Praha : ISV, 2001. 27. PRůCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002. 28. PRůCHA, .; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. vyd. Praha : Portál, 2001. 29. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VUP, 2005. 30. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. 31. STŘELEC, S. (Ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. II. Brno : MSD, s. r. o., 2002, 2005. 32. SVOBODOVÁ, J.; JUVA, V. jun. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995, 1996. 33. ŠVEC, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. Brno : MU, 1996. 34. Úmluva o právech dítěte (různé prameny) 35. VALIŠOVÁ, A; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2006. 36. VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido 1998.