Jazyková analýza Na pokraji moravské dědiny vidíme bývalý lovecký zámeček pánů z Větrova. Je omítnutý pampeliškovou žlutí, má věžičky pokryté prejzy a korouhvičku s kohoutem. V zámečku je dětský domov. Žijí v něm děvčata a kluci od šesti do patnácti let, všeobecně zvaní Větrováci. 1. Znázorněte graficky 1. větu textu a graf popište. Na pokraji moravské dědiny stojí bývalý lovecký zámeček pánů z Větrova. 2. Ve větě V zámečku je dětský domov podtrhněte přísudek. 3. Podtrhněte v textu souvětí, určete počet vět a jejich druh. 4. Jakým větným členem je v poslední větě její podtržená část. 5. Proveďte slovotvorný rozbor a stavbu slova zámeček. a) Slovotvorný rozbor: b) Stavba slova: 6. Jsou v textu přídavná jména slovesná? Pokud ano, vypište je a napište, jakým způsobem byla utvořena. 7. Vytvořte od slovesa vidět tyto tvary: Kmen přítomný: Kmen minulý: Příčestí minulé: Příčestí trpné: Přechodník přítomný (všechny tvary): Přídavná jména slovesná od výše uvedených tvarů: Podstatné jméno slovesné: 9. Určete u slovesa vidíme mluvnické kategorie a zařaďte jej do slovesné třídy a ke vzoru. 10. Určete slovní druhy z textu (nad každé slovo číslo): na, bývalý, je, žluť, má, a. 11. Určete rod a vzor u podstatného jména děvčata. 12. Napište synonymum ke slovesu žijí. 13. Opravte chyby. Mount Everest stál osamnělý a záhadný až do 29 května 1953, kdy horolezecká výprava slezla jeho vrchol. Chlapci si představovali, jakby to vypadalo, kdyby podnikli výlet na divoký západ. Spočátku jezdila nejvýše 90ti kilometrovou rychlostí. S rukama skříženýma za zády sledoval vískající děti. Dennodenně se s ní loučil slovy: „A zítra nashledanou.“