Jak se děti učí 5 Vývoj pojetí hodnot: HODNOTY A MORÁLKA Orientace dětí ve světě hodnot – především morálních – je předpokladem jejich úspěšného soužití se společenstvími, v nichž žijí •.. •Vstupní otázky: •Proč je v raném dětství tak významná výchova k hodnotám? •Které hodnoty směřují k „lidství“ (dobrému občanství) především? •Jak se na těchto procesech podílí škola? •Jakou roli má učitel v hodnotové výchově? •Jaké podmínky musí akceptovat ve vývoji dětí, aby mohl efektivně vychovávat? •Jak přispívá výchova morálky, charakteru a hodnot k orientaci dítěte/člověka v lidském světě? •Může cílevědomá výchova k hodnotám a morálce ovlivnit dnešní a budoucí svět a životy lidí? E. Vyskočilová uvádí ve své Příručce pro učitele (1995): „Učitel nemůže dát dětem víc než to, že je vybaví, aby uměly myslet a žít poctivě… a aby v tom byly autonomní.“ •Upozorňuje na rozdíl mezi autonomií morální (otázky dobra a zla) a intelektuální (otázky pravdy a lži). •Uvádí, že podle Piageta je ve vývoji člověka zakotven prvek sebeutvářecí. Člověk nesměřuje k dobrému automaticky: pro dobré se musí rozhodnout, pro dobré musí také něco udělat. • Podmínkou úspěšné výchovy v oblasti hodnot a charakteru je znalost vývojových zvláštností dětí v oblasti morální a kognitivní (Piaget, Kohlberg, Erikson aj.) • Psychologické základy výchovy k hodnotám: Mravní a hodnotový vývoj dítěte je podle psychologů úzce provázán s vývojem intelektuálním (viz Piaget). Lze jej také ukázat na vývoji mravního usuzování. •Děti přecházejí od sebestředného myšlení, kdy vše nahlížejí ze svého hlediska, k takovému usuzování, které jim umožní postavit se na místo druhých. Teprve tehdy, když jsou schopny tohoto způsobu myšlení, jsou schopny i opravdového morálního usuzování. • J. Piaget – 2 stádia ve vývoji morálky: 1.stádium heteronomní morálky – zhruba do konce mladšího školního věku (podle zralosti dětí) do 10-11 let: •- dítě chápe autoritu dospělého jako naprosto legitimní, nepochybuje o oprávněnosti trestu 2.stádium autonomní morálky – zhruba starší školní věk a výše (11 let a výše) •- dítě se osamostatňuje v mravním usuzování, dospívá k odlišení příčiny a následku, vyhodnocuje úmysl a provinění apod. • L.. Kohlberg - 3 stádia mravního vývoje (viz Fontana, s. 234): •I. stádium prekonvenční - předškolní věk; • •(Piaget: předoperační stádium myšlení) – •na počátku: amorální stádium (egocentrismus: dobré je to, co je dobré pro mne), •posléze individualismus - hledání osobního prospěchu – odměna a trest („tržní“ přístup, dobrý čin se musí vyplatit) •1. etapa: zaměření na trest a poslušnost (chování se utváří zpevňováním – posilování a utlumování) •2. etapa: individualistická účelovost a výměna (správný čin se musí vyplatit) – dítě se chová k druhým dobře proto, že samo z toho něco má • II. stádium konvenční (mladší a střední školní věk; 7-11 let) •(Piaget: stádium konkrétních operací) – mravní jednání i hodnocení se podřizuje skupině (správný chlapec, hodná dívka); autorita a sociální pořádek jsou přijímány jako přirozená povinnost. Správné je takové jednání, které je schvalováno autoritou a je také přijímáno skupinou. Je možné, že se dítě jinak chová pod veřejnou kontrolou a bez ní; význam veřejného mínění. • 3. etapa - plnění požadavků autority a konformita („hodné dítě“ – „správný kluk, hodná holka“) • 4. etapa - řád a zákon (respekt k společenskému uspořádání a dodržování pravidel a zákonů, funguje svědomí) – význam veřejného mínění ve skupině/třídě jako vnější kontroly • III. stádium postkonvenční (12 let a výše); •(Piaget: stádium formálních operací) – jednání směřuje k nalezení „společné úmluvy“ ve vztahu k platným pravidlům (užitečnost a právo jednotlivce) a smysl pro povinnost a zákonnost (pravidla je často žádoucí měnit). •Nakonec (v nejvyšším stádiu) dospívá k univerzálním etickým zásadám (kategorický imperativ - Kant) „vyšší princip mravní“ ….čiň tak, jak chceš, aby tobě činili druzí. Jedinec dokáže vidět za úroveň povrchní spravedlnosti a oprávněnosti (občanská neposlušnost). •5. etapa: společenská úmluva, smysl pro spravedlnost a zákonnost •6. etapa: univerzální etické zásady • Jak zjistit, ve kterém stadiu mravního vývoje se dítě nachází? • •Kohlberg - metoda řešení mravních dilemat (tato metoda se však zaměřuje na mravní usuzování, nikoli na skutečné jednání a chování); •- jeho dilemata jsou spíše znepokojivá – negativně formulovaná. Např.: •Matka uzavře se svou dcerou Janou dohodu, že když bude celý týden umývat nádobí, bude pak v sobotu za to moci jít na zábavu. Jana poctivě každý den umývá nádobí, ale když přijde sobota, matka jí oznámí, že si vše rozmyslela a že Jana na zábavu jít nesmí. Jana ale tajně odejde z domu a na zábavu jde; před odchodem to ale řekne své sestře Marii. Měla by to Marie říci matce? Proč? • Návod k řešení: •Děti v 1. a 2. stádiu: Marie by to matce měla říci, protože kdyby na to matka přišla, potrestá ji za to, že to neřekla. •Děti ve 3. stádiu: převáží vztah k autoritě nad obavami z trestu: Není správné, když děti mají před rodiči tajnosti. •Děti v 5. stádiu: pokud to Marie matce neřekne, podílí se na lži své sestry a lež je vždy mravně špatná, i když matka se také nezachovala správně, když porušila svůj slib Janě. •Děti v 6. stádiu se už řídí svými vlastními mravními zásadami a jsou různé možnosti řešení: •· ”dvě zla nedávají jedno dobro” •· Marie by neměla zklamat matčinu důvěru, ať se děje cokoli •· matka se nezachovala správně a Mariino mlčení je ze dvou zel to menší • Pozor! úroveň morálního usuzování není zcela stabilní a může být u jednoho dítěte v různých situacích různá: •např. platí, že děti mohou měnit své hodnoty podle okolností, což znamená, že nedokážou své morální zásady zobecnit – např. považují za přijatelné: •zalhat učiteli, ne však svému nejlepšímu kamarádovi •podvádět při písemce ve třídě, ne však při veřejné zkoušce •ukrást něco v obchodě, ale ne rodičům • Příběhy s morálním obsahem s 4 typy situací: agrese vůči osobě, agrese vůči věci, krádež a lež) •Verze pro chlapce: •Jednou o přestávce vzal Miloš tajně Pavlovi jeho novou obrázkovou knížku; moc se mu totiž líbila. Pavel se to ale dověděl a chtěl, aby mu ji vrátil. To ale Miloš nechtěl udělat, že prý mu ji nedá. Když se tedy Miloš nedíval, šel Pavel tajně k jeho lavici a vzal si jednu knížku, co tam ležela. Bylo to spravedlivé? Co bys dělal ty, kdybys byl Pavel? Co bys dělal, kdybys byl u toho? • Verze pro děvčata: •Představ si, že jste se školou na výletě a spolužačka ti vezme jídlo, které máš s sebou. Tys sice dobře viděla, že ti jídlo bere, ale než jsi stačila něco udělat, jídlo bylo snědené. Co bys dělala? Co bys dělala, kdyby jídlo snědla jiné spolužačce? • Pozitivně vyznívající příběhy by mohly směřovat spíše k prosociálnímu jednání – např.: • • • •Kája cestou na oslavu narozenin uvidí svého kamaráda Honzu, který spadl z kola a potřebuje pomoc. Kája ale ví, že když se zastaví a pomůže, nestihne autobus a přijde o dort a zmrzlinu. Má Honzovi pomoci? • •Pozn.: Další příběhy jsou v Zadání seminární práce do EpVV Strategie výchovy k hodnotám ve škole (P. Vacek) •Především nerezignovat na potenciál dětí (věřit, že je lze v oblasti morálky rozvíjet). • •Neřešit ukázňování dětí pouze vnějším dozorem a sankcemi - perspektivní zaměření výchovné práce. • •Kvalitní individuální i skupinová diagnostika. • •Práce s příběhy, modelovými situacemi, morálními dilematy. • •Uplatnění zážitkových metod. Jak budovat u dětí respekt k pravidlům (P. Vacek) •Diskutujme s dětmi o pravidlech, kterými se zejména řídí při hře, při jiné společné činnosti, ale také v „životě“. •Ptejme se, zda vědí, kde se pravidla vzala a k čemu jsou dobrá. Dále se jich ptejme, zda by se dala změnit. Pokud ano, za jakých podmínek. •Pravidla dospělých (tzv. „vnější“ pravidla) se snažme vždy přiměřeně věku dítěti vysvětlit. Platí poučka: pokud jako pedagog nejsem s to smysl pravidla nebo normy dítěti zdůvodnit, pak jsem buď špatný pedagog nebo jde o špatné (zbytečné) pravidlo. •Vytvářejme dětem co největší prostor pro spoluúčast při tvorbě pravidel, která upravují zejména vztahy mezi dětmi samými (opět při tzv. společné činnosti nejrůznějšího typu). •Navozujme cvičně hrové a jiné situace tzv. „bez pravidel“ (ve smyslu každý si může dělat, co chce) pro ukázání kontrastu života s pravidly a bez nich (pro děti mimochodem zpočátku velmi zábavné, ale brzy také velmi nudné). Děkuji za pozornost. •Hana Filová, kat. prim. ped., duben 2015 • • •Literatura: •STŘELEC, S. a kol. •VACEK, P. •HEIDBRINK •PIAGET • •