Náměty pro kompozici a stylizaci 1. Dokonči příběh Učitel (nebo žák – dobrý čtenář) přečte celé třídě text. Úkolem žáků je příběh dokončit. Tajemný kufřík Radek onemocněl. Pan doktor rozhodl, že půjde do nemocnice. Jenže Radek se velice bál. Plakal a prosil maminku, aby ho nepouštěla, ale rozhodnutí pana doktora se nedalo změnit. Mamince bylo Radka líto, a proto se rozhodla, že mu připraví do nemocnice tajuplný kufřík. Radek ho však směl otevřít až v nemocnici. Nemohl se dočkat chvíle, kdy odhalí jeho tajemství. Konečně sestřička uložila Radka do postele. Ten na nic nečekal a vrhl se na kufřík… Koncert Malý Kája se dnes poprvé chystá na koncert. Nemůže se dočkat, kdy už konečně s maminkou, slavnostně oblečený, vykročí. V duchu si představuje, jaké nástroje asi uslyší. Vždyť ve škole si toho o koncertě tolik povídali! Konečně přišli k divadlu. Maminka otevřela kabelku a zůstala nehybně stát… 2. Doplň, co asi vypravování předcházelo. Učitel (nebo žák – dobrý čtenář) přečte celé třídě text. Úkolem žáků je napsat (povyprávět), co části příběhu předcházelo. Tato varianta je obtížnější. Člověče, nezlob se ………………………………. Přišel i Petr s Vojtou. Bylo nás přesně šest. Začali jsme hrát. Všichni už měli nasazené figurky ve hře, jen Janě štěstí stále nepřálo. Snažila se hodit šestku, ale kostka neposlouchala. Najednou se Jana prudce vymrštila ze židle, praštila kostkou o stůl a naštvaně odešla. „Člověče, nezlob se,“ volali jsme za ní, „vždyť je to jen hra!“ Kočičí máma ………………………………. Alenka se rozhodla, že svému novému kočičímu děťátku ustele do proutěného košíku, ve kterém babička jindy mívá pletení. Vystlala jej peřinkou z kočárku a malé koťátko do něj něžně položila. Hned se stočilo do klubíčka, usnulo a zdálo se mu o nové kočičí mamince Alence. Pozn.: Žáci mohou také analogicky vytvářet podobné příběhy, u kterých chybí konec nebo začátek.