Didaktika slohu (1. část) ♥ Cíle a obsah vyučování slohu na 1. stupni ♥ Slohové učivo v RVP ZV; Standardy pro základní vzdělávání ♥ Slohové učivo v učebnicích a met. příručkách pro 1. st. ♥ Znaky žákova projevu na počátku školní docházky ♥ Metody vyučování slohu – poznávací, názorné, metody kritického myšlení aj. ♥ Metody opravy a hodnocení slohových projevů, jejich klasifikace ♥ Stavba vyučovací hodiny slohu a učitelova příprava ♥ Základní fáze nácviku souvislého jazykového projevu – invence ♥ Základní fáze nácviku souvislého jazykového projevu – kompozice (typy osnov, práce s osnovou), stylizace ♥ Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. st. – vypravování ♥ Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. st. – popis ♥ Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. st. – práce s informacemi ♥ Aktuální problematika slohového vyučování Didaktika slohu (2. část) ♥ Mluvní cvičení a jejich místo ve vyučovací hodině slohu: témata, nácvik, hodnocení … – průběžně ♥ Způsoby obohacování a rozšiřování slovní zásoby na 1. st. – průběžně ♥ Práce s osnovou ve vyučovací hodině slohu – verbální osnova ♥ Práce s osnovou ve vyučovací hodině slohu – obrázková osnova ♥ Druhy reprodukce, met. postup při práci s reprodukcí ♥ Metodické postupy při nácviku jednotlivých slohových útvarů: a) vypravování b) popis c) práce s informacemi ♥ Písemné slohové projevy žáků: témata, oprava, klasifikace, hodnocení … Literatura 1. ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, a. s., 1998. 2. HUBÁČEK, J. Didaktika slohu. Praha: SPN 1990. 3. MINÁŘOVÁ, E. Základy stylistiky češtiny. Brno: MU 1996. 4. ČECHOVÁ, M. Slohové vyučování. Brno: MU 1994. 5. KLÍMOVÁ, K., KOLÁŘOVÁ,I. Čeština zajímavě a komunikativně I. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013. 298 s. 6. KLÍMOVÁ, K., KOLÁŘOVÁ,I. Čeština zajímavě a komunikativně II. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014. 7. Učebnice a metodické příručky českého jazyka pro 1. st. 8. RVP ZV; Standardy pro základní vzdělávání 9. Časopisy: Český jazyk a literatura, Komenský Předmět je ukončen zkouškou, která zahrnuje didaktiku mateřského jazyka a didaktiku slohu. Tvoří ji: a) písemná část (60 min.); b) ústní část (k ústní zkoušce jde student, který napsal písemnou část na E-, nebo si chce vylepšit známku z písemné části) Pro zkoušku (písemnou i ústní dohromady) je stanoven jeden řádný a dva opravné termíny.