Filozofické otázky výchovy 2 Moudrost mytologie, příběhů a výchova Jana Skácelová vJeden panovník dávných časů hloubal nad otázkami života. Protože ho znepokojovala podstata dobra a zla, přikázal svému sluhovi, aby přinesl orgány, které jsou nejlepší , nejkrásnější a nejcennější. Sluha přinesl zvířecí srdce a jazyk. Panovník si orgány prohlédl, přemýšlel o jejich smyslu a poté sluhu poslal, aby přinesl nejošklivější a nejhorší orgány. Sluha šel a přinesl opět srdce a jazyk.Udivený panovník se zeptal: „Přinášíš srdce a jazyk jako ty nejlepší orgány, a současně i jako ty nejhorší, jak to? v v v Sluha odpověděl: „ Když to, co člověk cítí a co si myslí, jde upřímně od srdce a jazyk říká čestně jen pravdu, jsou srdce a jazyk ty nejcennější orgány. Člověk, jemuž patří , se cítí zdravý a šťastný. Když se však ze srdce stane vrahovo doupě, které zapírá svá přání, a jazyk mluví nepravdu a faleš, jsou oba orgány pro člověka, kterému patří, skutečným trestem. Svár, který rozsévá navenek, plní i jeho nitro a štěstí se od něho odvrací.“ v Čínská moudrost v vTi stejné splatit:v tom jsem pán i já. vVždyť Foibův sluha jsem, tvůj nikoliv, vNač Kreolovy záštity mi třeba? vŽes nadal mi i slepců, tedy slyš: vJsi vidomý a přece nevidíš, vSvé hanby, ani kde ses usadil, vTys vládce,mám však stejné právo slovem vS kým obcuješ – či víš snad, čí jsi si syn?- vA netuše jsi protiven svým drahým vI pod zemí i tady na Zemi vA jednou dvojí kletba rodičů v vTě vyštve děsným krokem z této země, a vida teď, v pak do tmy budeš zřít! v vA který záliv, která skála vbrzku vSe nebude tvým nářkem ozývat,až poznáš přístav, domu svému vTak neblahý, kam vplul jsi s pohodou? vA spousty jiné bídy netušíš, již sobě uchystals i synům svým! vNuž tup si Kreonta i ústa má: vVždyť není smrtelníka na světě, vJenž bude zničen bídněji než ty! v Sofokles: Král Oidipus a Antigoné v v v v vMýtus – mythos – vyprávění v vMytologie – nejstarší světonázorový obraz světa vZakoušení jednoty a řádu vSvět jako kosmos v vJednota světa –harmonie vStřetávání dobra a zla v vMýtus vyzývá k účasti vTragika v mýtu v vOsud BD06662_ vČlověk jako hybris - vybočení z řádu v vČlověk a jeho zpupnost vRituál vPoslušnost tradici v vŽivot a riziko v BD00028_ vNávrat k původní otázkám v vCo je člověk? v vKde jsi Adame? v v vJan Patočka si klade otázku: Nejsou katastrofy našeho století posléze opakováním téhož pádu pod práh lidskosti, který v Oidipovi pro člověka všech dob předvedl Sofokles?. v vPohádky – iniciační prostředek při výchově dětí vPříběhy jsou jako zrcadla – posluchač se může v příběhu poznávat, ztotožňuje se s hrdiny, získává odstup od svých problémů vPříběhy ukazují možnosti řešení – možnosti interpretací, jsou výzvou k napodobení a povzbuzení k pokusům vPříběhy poskytují ochranu vPříběhy se dobře pamatují – řeč obrazů a symbolů, využití pravé hemisféry vPříběhy tradují kulturu vPříběhy jsou prostředníci mezi kulturami vPříběhy podněcují fantazii vPříběhy nabízejí alternativy a ukazují nový způsob pohledu Vypravěč příběhů vJak se mají vyprávět příběhy? Tak, aby člověku samému pomohly! Můj dědeček byl chromý. Jednou ho požádali, aby vyprávěl příběh o svém učiteli. Vyprávěl tehdy, jak velký Baal Schem při motlitbě vždycky při motlitbě vždy poskakoval a tancoval. Můj dědeček stál a vyprávěl a vyprávění ho tak strhlo, že musel poskakovat a tancovat, aby ukázal, jak to dělával mistr. Od té chvíle byl vyléčen. Tak se mají vyprávět příběhy! v Chasidská legenda