Paradigmata v dějinách a jejich vztah k výchově Paideia a řecká inspirace Jana Skácelová vČlověk je ze všech živočichů nejrozumnější, ježto má ruce. v Anaxagorás vBylo by nesnadno najít lepší metodu vyučovací než tu, o které nás poučuje staletá zkušenost, a tu lze shrnouti ve dva způsoby: tělocvik pro tělo a hudbu pro duši. v Platón vJinoch se stává mužem, když obejde kaluž, místo aby do vstoupil. v Platón vS životem je to jako s hrou. vNezáleží na tom, jak je dlouhá, vNýbrž na tom, jak se hraje. v Seneca v vsoubor obecných názorů, postupů, přístupů a konkrétních metod, které jsou sdíleny realizujícími subjekty v vParadigma (z řeckého parádeigma = vzor, příklad, model) určitý vzor vztahů či vzorec myšlení. v vtéž úhel pohledu, "hledí" v v j0299125 v"Paradigma je souhrn základních domněnek, předpokladů a představ." vParadigma má kořeny v řečtině - příklad, vzor, model. Je pojmem od T.Kuhna - označení pro základní celkovou představu skutečnosti ( obecně uznávané vědecké výsledky) jež se řídí veškerá praxe či věda. Je modelem problémů a jejich řešení. v MCj03326800000[1] vZeptáme-li se vzdělaného Evropana, co si myslí pod slovem „člověk“, začnou se v jeho hlavě téměř vždy střetávat tři navzájem zcela neslučitelné ideové okruhy. v Max Scheler. Místo člověka v kosmu. v vAnticko - řeckou tradici vžidovsko – křesťanskou vmoderní přírodovědeckou. v vanimal rationale – rozumné zvíře v imago Dei - obraz Boží vego cogito - já – myslící v v1. Člověk jako bytost rozumná společenská MCj03356760000[1] vMýtus nahrazuje údiv v vFilozofie je stavem divení se - – thaumazein. v vVe světě je LOGOS v vLogos – slovo, řeč, myšlenka, smysl slova a smysl řeči, řád a také rozum MCj03326720000[1] v vSokrates a sokratovský rozhovor vSofisté a relativismus v vHledání podstaty ctností v vEtický intelektualismus v MCj02372160000[1] v U Aristotela - koncepce člověka jako zoon logon echon na zoon potikon v vČlověk jako bytost, která je uzpůsobena naslouchat řádu světa, harmonii, logu vA člověk má přirozenou schopnost naslouchat harmonii a vše se dá kultivovat výchovou v vI Platon má v Ústavě požadavek vychovávat muzikou, a ta má kultivovat naslouchání kosmu vČlověk jako zoon logon echon – bytost mluvící a rozumějící vČlověk zoon politikon ( Aristoteles) člověk je bytostí společenskou v důležitý je nomos –zákon. v vNomos dává oikos – domov ( domov – oikos je základem jak pro slovo ekonomie, tak pro slovo ekologie) vmethexis – účast v vpandeia – vzdělání v vMetanoia - obrácení – procitnutí duše, jejím prostřednictvím se člověk stává vychovaným nebo vzdělaným – ne ovšem v našem slova smyslu – je to radikální obrat v vpaidagogos – učitele jako průvodce v v základem péče o duši je probuzení duše, moderním způsobem řečeno probuzení potencialit a možností. vShoda s řádem vPlaton a mýtus o jeskyni vučení o duši, vPlaton rozlišuje duši rozumnou, vášnivou a žádostivou vPopperova kritika MPj03169140000[1] vPoznání, které se realizuje v pandeia, je sebekonáním, neboť zavazuje člověka proměnit svůj život a preferovat hodnoty věčné před těmi dočasnými, preferovat poznání idejí před jejich pouhými obrazy. v v Naděžda Pelcová v v j0284916 v Hodlá-li se někdo stát učitelem lidstva, měl by začít sám u sebe. Měl by nejprve učit vlastním příkladem a teprve potom svým slovem. Neboť kdo sám sebe vychovává a sám se mění k lepšímu, zaslouží si naši úctu a náš respekt víc než ten, kdo poučuje ostatní a druhé by chtěl obrátit k lepšímu. v Džibrán,Ideje v v vCo pro Vás znamená žít s porozuměním? vV čem podle vás tkví jádro vzdělanosti? vJak byste vlastními slovy a vlastními příklady vysvětlili pojem metanoia? vJaký je vztah člověka a společenství v antice a jaký je v soudobé společnosti? vJak vnímá ctnost antika a vy osobně, popř. naše společnost? Otázky: Co když vážně ovlivňujeme své okolí a planetu ? Masaru Emoto v fotografie krystalu vody