Paradigmata v dějinách a jejich vztah k výchově Systémové pojetí světa a globální výchova Jana Skácelová v „Naše nejvážnější problémy … mají nezměrnou velikost (často se týkají milionů lidí), komplexnost ( a z toho plynoucí potíže řešení) a naléhavost (pokud se každý z nich nepodaří lidstvu vyřešit, způsobí mnoho lidského utrpení. v vMusíme čelit problémům technického charakteru ( nedostatek energie a zdrojů), krizi hodnot i samotné krizi procesu (vliv byrokracie apod.) v vTyto problémy , ale tvoří propojenou síť, měřítko sahá od místní až po globální úroveň. v vTo vše vyžaduje změnu způsobu života (a výchovy – dodávám). Krátce řečeno zpochybňujeme funkčnost a smysluplnost západní průmyslové civilizace.“ v Duane Eling v v v v v v v v v v v v v v Fritjof Capra – a potřeba změny paradigmatu vSorokinova periodizace dějin: vSystém smyslový – konečnou realitou je hmota sama vSystém ideový – pravá realita je mimo hmotný svět v duchovní říši a vědění lze získat vnitřní zkušeností v(platonismus, křesťanství) vSystém idealistický opravdová realita má smyslové i nadsmyslové naplnění vSoučasnost podle Sorokina , soumrak smyslové kultury, předjímání mnoha změn vSoučasné změny: vÚpadek patriarchátu, vKonec věku fosilních paliv vKrize není krizí jedince, ale celého systému, civilizace, planetárního systému vKRIZE - čínsky- wei-ti –nebezpečí a příležitost j0301076 vGlobalita vČasové a prostorové propojení vMinulost - přítomnost – budoucnost jako dynamický nejen lineární vztah vVelká rychlost změn – co to znamená pro naše hodnoty, potřeby, chování? vVnitřní –lidský rozměr vGlobalita problémů MCj01981120000[1] vDůležitá metafora současnosti SÍŤ (tkáň života – Capra) vSíť vztahů, tkáň života vDvě základní teorie moderní fyziky – kvantová teorie (propojenost kosmické sítě s, které zahrnuje i osobu pozorovatele vRelativistická teorie – ukázala , že aktivita je základem bytí. MCj02149840000[1] vScénáře budoucnosti podle Robertsona – filozofa, který se zabývá budoucností 1.Vše zůstane při starém 2.Katastrofa – úplné zhroucení 3.Autoritativní řízení (oddálení katastrofy silnou vládou totalitního typu, která bude rozdělovat zbylé zdroje a chránit pořádek v v v4. Rozpínání za hranice (hyper – expanze=HE) vProblémy budou překonány rozvojem vědy a techniky – tento scénář podle R. prosazují muži v5. Zdravá, humánní a ekologická buduucnost –(SHE) radikální změna vývoje, decentralizace, ekologický způsob života v(současná krize – krize mužských dobyvatelských hodnot) v v Pojetí změn hodnot OD K vOcenění kvantity vPrincipu nezávislosti v vVlády nad přírodou vSoutěže vDělání a plánování vNadvlády techniky v vOcenění kvality vPrincipu vzájemného propojení vŽivotu ve shodě s přírodou vSpolupráci vBytí vBraní v potaz sociálních charakteristik Pojetí změn hodnot OD K vNadvlády organizace v vAutoritářství a dogmatu vUniformity a centralismu vPojetí práce jako nezbytnosti, povinnosti a něčeho těžkého vVývoji jednotlivce v člena organizace vÚčasti vDiverzitě a pluralitě vPojetí práce jako sebenaplnění, uspokojení a přínosu sama o sobě v v John Haas v Vnitřní – lidský aspekt globality vChápání sebe sama a svých možností, ale také vnitřní růst. Povaha bytí jednotlivce a globální společnosti jsou propojené. vMyšlenka – je třeba probudit dostatečný počet lidí a zmobilizovat jejich vnitřní možnosti viz. Teorie kritického množství MCj02319970000[1] Vzájemná závislost vSpojení vnější a vnitřní dimenze – objevování světa a poznání a růst vlastní osobnosti v vVnímání pojmů globální a lokální vVariantnost řešení vMysli globálně, jednej lokálně Paprskový diagram Prostorová Dimenze problémů Časová dimenze Vnitřní dimenze v v v„Jang se cyklicky vrací na v§ůj začátek, jin dosahuje svého mayima a uvolňuje prostor jang“ Kuei Ku Tzu MCj02932520000[1] Dva pohledy na svět: mechanistický holistický vCelek je součet svých částí v v vJevy a události jsou pozorovány odděleně v vPozorovaná realita nezávisí na pozorovateli, oddělení faktů a hodnot v vSystém je větší než součet jeho částí, je nutné pochpit vztahy mezi částmi vJevy a události je třeba vidět dynamicky a systematicky propojené vPozorovaný a pozorovatel jsou ve vzájemném obousměrném vztahu Dva pohledy na svět: mechanistický holistický vRacionální znalosti a logická úvaha jsou nadřazeny duchovnu, intuici a citům vPreference analýzy vProblémy jsou řešeny lineárně, vztahy příčina – důsledek, problém – řešení, technické řešení je možné v vLogika musí být doplněna a posílena city, intuicí a jinými duchovními schopnostmi v preference syntézy vProblém – vzájemně propojená vícevrstevnatá síť, technické řešení neexistuje v v Dva pohledy na svět: mechanistický holistický vLidstvo se vydělilo z přírody a může vše řídit vPovaha světa vyžaduje znalostispecialistů, na něž se můžeme spolehnout vPalouš: uniformita vMyšlenková schemata v v v vLidstvo je připuotýáno k přírodě, závisí na ní, vŠiroké využívání vlastních schpností vPalouš: respekt k tajeství vVýchova k otevřenosti vDobro jako úkol a poslání v vZkušenost totality vRozdíl mezi totalitarismem a holismem vUnifikace globalizace vSamostatnost versus autorita vAuctoritas – v latině – přirozená vážnost, důstojnost, původnost vEdukace – výchova ,je základním pohybem k pravosti, …jsme povinováni svou povolaností k lepšímu , k Dobru (Palouš) vPo čase úpadku přijde bod obratu. Mocný proud světla, který byl zapuzen, se vrátí. Cosi se blíží, ale nebude to působit silou…Pohyb je přirozený povstává samovolně. Z toho důvodu je proměna starého snadná. Staré odchází a nové nastupuje. Obé jest odměřováno dobou, proto vše dobře dopadne. v v MCj03259560000[1] v vCo pro vás znamená holistický přístup k problémům a k výchově? vVnímáte zmíněný posun paradigmatu u lidí ve svém okolí? vJe pro vás přijatelné sloučení rozumu, citu a intuice a jak to vše rozvíjet ve škole? vJste globální učitel/ka? v v Otázky: