Didaktika přírodopisu 2 Přednáška Prostředky výuky přírodopisu Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU Osnova přednášek ¡ ¡RVP a jeho postavení v systému kurikulárních dokumentů ¡Přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV ¡Organizace práce učitele - přípravná fáze výuky, realizační fáze a diagnostická fáze ¡Organizační formy výuky přírodopisu ¡Metody výuky přírodopisu ¡Prostředky výuky přírodopisu ¡Didaktické zásady a jejich aplikace do výuky přírodopisu ¡Diagnostika vědomostí a dovedností žáků v přírodopisu ¡Didaktické zásady ve výuce přírodopisu ¡ Výukové cíle Na konci hodiny bude student schopen…. •…..vlastními slovy vysvětlit co jsou to prostředky výuky •…..vysvětlit podstatu členění výukových prostředků •….vlastními slovy vysvětlit rozdíl mezi materiálním a nemateriálním prostředkem výuky •….jednotlivé prostředky roztřídit na materiální a nemateriální •… vlastními slovy vysvětlit rozdíl mezi pomůckou a přírodninou •…..stručně charakterizovat a uvést příklady: • vyučovacích prostředků nahrazujících přírodniny, • knih a textů určených k výuce, • nástrojů, přístroje a prostory pro výuku, • skutečných přírodnin v přirozeném životním prostředí, • skutečných přírodnin v umělém prostředí • a přírodnin preparovaných a konzervovaných • • • Výukové cíle Na konci hodiny bude student schopen…. •…vlastními slovy vysvětlit pojem multiplikát a uvést příklady používané v přírodopisu •…zhodnotit vhodnost konkrétních organismů jako prostředků výuky přírodopisu •…navrhnout, které organismy lze na ZŠ chovat a posoudit v čem spočívá jejich přínos pro výuku přírodopisu •… uvést konkrétní příklady knih a textů používaných k výuce přírodopisu na ZŠ • •PROSTŘEDKY VÝUKY •Výukové (didaktické) prostředky •= „vše, čeho učitel použije k dosažení výukových cílů“ • (Kalhous a Obst 2002) • tedy k osvojení znalostí, dovedností a návyků •=> Např. metoda výuky, vyučovací forma, didaktická zásada, model, nástěnný obraz, tabule, živý organismus => rozlišujeme materiální a nemateriální prostředky výuky • •UČIVO •VĚDOMOSTI , DOVEDNOSTI, NÁVYKY •PROSTŘEDKY VÝUKY Jak člověk získává informace? SMYSL SKUTEČNOST ŠKOLA zrak 80 % 12 % sluch 12 % 80 % hmat 5 % 5 % ostatní 3 % 3 % •Zlaté pravidlo (Komenský): Proto budiž učitelům zlatým pravidlem, aby všechno bylo předváděno všem smyslům, kolika možno. Totiž věci viditelné zraku, slyšitelné sluchu a hmatatelné hmatu; a může-li býti vnímáno najednou více smysly, budiž to předváděno více smyslům „ • •=> čím více smyslů zapojím, tím bude stopa v paměti trvalejší •=> ve výuce je třeba používat materiální prostředky výuky •Zdroj: Kalhous a Obst (2002) •PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU ¡= hmotné ¡ ¡Co všechno mezi ně patří? ¡- klasifikace založeny na různých kritériích (srovnej např. Kalhous a Obst, 2002 a Altmann, 1971 nebo Podroužek, 1998) ¡- PŘÍRODNINY A POMŮCKY ¡ ¡ ¡Přírodniny dle Altmanna (1975) ¡ I. Přírodniny živé ¡ I. I – Živé přírodniny v přirozeném životním prostředí ¡ I. II – Živé přírodniny v umělém prostředí ¡ ¡ II. Přírodniny preparované a konzervované ¡ ¡ III. Paleontologický materiál ¡ ¡ IV. Přírodniny neživé ¡ ¡ V. Pracovní sbírky a výstavky přírodnin •MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY •PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU ¡Pomůcky dle Altmanna (1971) ¡ ¡ I. Pomůcky nahrazující přírodniny ¡ I. I – Pomůcky trojrozměrné ¡ I. II – Pomůcky dvourozměrné ¡ ¡ II. Knihy a texty určené k výuce ¡ ¡ III. Náčiní a přístroje pro výuku ¡ ¡ IV. Prostory pro výuku a úschovu pomůcek ¡ ¡ - •MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU ¡I. Přírodniny živé ¡I. I – Živé přírodniny v přirozeném životním prostředí ¡Kde pozorujeme: v terénu (TC, exkurze, přírodovědná vycházka) •MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU •Přírodniny dle Altmanna (1975) PICT0283 •Co můžeme pozorovat v tuto dobu v olšině? PICT0178 PICT0623 PICT0209 PICT0364 PICT0675 PICT0180 PICT0341 lCo uvidíme na stejné lokalitě za měsíc ? PICT0299 •MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU ropuska II ariantha arbustorum PICT0294 imm009 ¡Kde se s nimi setkají: v terénu (TC, exkurze, přírodovědná vycházka) ¡ ¡Co mohou žáci sledovat: §posloupnost s jakou rozkvétají rostliny §fenologické fáze §společenstva – spojitost mezi nároky rostlin a stanovištěm (např. různý tvar koruny stromů rostoucích v zapojeném lese na volném prostranství, bylinný podrost v lese – Altmann uvádí př. borový les) ¡ ¡ •MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU •Přírodniny dle Altmanna (1975) I. Přírodniny živé I.I – Živé přírodniny v přirozeném životním prostředí •POZOR! •V přirozeném prostředí pozorujeme aktuální stav přírodniny • – pro komplexní představu je třeba doplňovat (na jaře nenajdeme na stromě pupeny, ale neukážeme plod => doplníme např. obrázkem, ukázkou plodu ze sbírky apod.) ¡= organismy chované nebo pěstované na školním pozemku, v koutku živé přírody, v akváriu, teráriu, insektáriu ¡ ¡Výhody: žáci mohou dlouhodobě pozorovat (vidí změny na organismu) ¡ učitel může ukazovat opakovaně ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ • •Zdroj: http://www.jaknahmyz.cz/svab I. Přírodniny živé I.II – Živé přírodniny v umělém prostředí Co mohou žáci sledovat: v změnu tvaru (růst) v z. barvy (barvoměna) v způsob pohybu v vývoj (proměna) v rozmnožování ¡PRVOCI: vzaložení kultur (zrnkova kultura, senný nálev) ¡ ¡ROSTLINY: vterén (mechy, sinice, řasy), pozor na chráněné druhy! vvypěstované (sinice, řasy, pokojové, akvarijní rostliny) ¡ ¡HOUBY: vterén: pozor na pozor na jedovaté druhy! vvypěstované (kvasinky, písně) ¡ ¡ŽIVOČICHOVÉ: vterén: odchyt, pozor na pozor na chráněné druhy! vpřímo od chovatele vna burze nebo prodejní výstavě vhttp://www.jaknahmyz.cz/ ¡ • senný nálev •Kde organismy obstarat? •MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU lCo na nich můžete žákům demonstrovat? Korýši Nižší buchanka jarní 38636 7b958e1162_27097134_o2 524 13141 ¡ vvelký význam pro městské školy bez školní zahrady nebo pozemku => pozorování vývoje rostlin a živočichů (naplnění didaktické zásady spojení teorie s praxí) vžáci si osvojí dovednosti pěstování, ošetřování rostlin a chov živočichů => vysévají, přesazují, rychlí, vegetativně množí rostliny, předpěstovávají zeleninu Využití organismů z koutků živé přírody Rostliny (výpěstky) : zdroj materiálu pro LP i běžnou výuku zakládání dlouhodobých pokusů (fyziologické: pěstování v živných roztocích, vegetativní množení) výsadba na pozemek výzdoba školy Živočichové: zdroj materiálu pro LP i běžnou výuku (demonstrace) •Koutky živé přírody •I. Přínos ¡ Co do něj umístit? je třeba promyslet: přínos pro výuku velikost organismu (dostatečná velikost pro demonstraci prostorové požadavky na pěstování/chov), náročnost na pěstování /chov (raději méně náročné) Kde ho zřídit? vosvětlené a v zimě vytápěné místo (samostatná místnost, nebo kout velké učebny, skleník) Kdo o něj pečuje? vžáci, učitel pouze kontroluje v na prázdniny si žáci organismy rozdělí a pečují o ně doma, některé lze umístit na školní pozemek (např. letnění některých rostlin) •Koutky živé přírody •II. Založení a péče ¡ -součást většiny koutků přírody => žáci pozorují způsob života ryb -přikrýt skleněnou deskou, aby se do něj neprášilo (sklo podložit, aby mohlo docházet k výměně kyslíku) akvárium • - na dno nasypat říční písek (dle požadavků ryb, některé vyžadují bahnité dno) •před naplněním vodou osázet vodními rostlinami (vodní mor, stolístek, douška, bublinatka, parožnatka) • - voda s pH 6,9 • - umístění: dostatek přirozeného světla x ne na přímé sluneční světlo (růst • řas)osvětlovat žárovkami (př. 60l osvětlujeme 25 W žárovkou 6-8 hod denně. •- filtrace •- krmení pro ryby: hrotnatky, buchanky, larvy pakomárů, potemníka moučného •- akvarijní plži: okružák ploský, plovatka bahenní •- rybky lze na léto přesunout do školního jezírka • A) Akvárium •Koutky živé přírody •III. Součásti ¡ polosuché terárium • -pro chov ještěrů, hadů, želv, chameleonů, žáb, mloků, čolků atd. -vnitřní úprava podle nároků druhu (pouštní terárium, polosuché terárium, tropické terárium a akvaterárium) pouštní terárium •http://www.volny.cz/richardhorcic/clanky/Terarium%20ze%20steny/P1150224.jpg •http://www.gigaexotic.eu/resize/domain/gigaexotic/files/zive-terarijni-rostliny/pro-tropicka-vlhka -teraria/terarium_100x50x60.jpg?w=800&h=600 •http://www.bartagamen-city.de/fridos8_1.jpg akvaterárium •http://img.zoznamtovaru.sk/direct/iR/importprodukt-orig/aa7/aa7296cc0934c300c5015e918d4f3547.jpg •pouštní terárium •polosuché terárium •akvaterárium terarium_100x50x60 •tropické terárium •B) Terárium ¡ • -pro chov hmyzu (motýli, pakobylky, kudlanky, brouci, švábi) •http://obchod.acheta.cz/images/Blaptica.jpg •http://www.fsz.estranky.cz/clanky/rise-hmyzu/strasilky-a-pakobylky.html •Šváb argentinský (Blaptica dubia) •zlatohlávek Pachnoda marginata ssp. peregrina insektárium Pachnoda marginata peregrina2 •http://www.coleoptera.wz.cz/C042.HTM •http://www.pakobylky.7x.cz/image/12575665 Blaptica 12885 •lupenitka (Phyllium bioculatum) •C) insektárium ¡ - může být součástí koutku přírody -obsahuje mechy, játrovky, rašeliníky, lišejníky Význam: didaktický (materiál pro LC), demonstrace při výuce, estetický Založení: odebrání vzorků polštářů jednotlivých druhů ideálně na konci léta (ploník, rašeliník, bělomech, zkrutek, měřík apod.), umístíme do skleněného akvária, dno vysypeme substrátem, přidáme kameny. Akvárium přikryjeme sklem (vlhkost). Péče: několikrát týdně rosíme Umístění: světlé místo, ale ne výslunné jižní okno - pro mechovou zahrádku na ZŠ volíme jen určené mechy (stačí do rodu) •http://www.gy.svitavy.cz/fotogalerie/foto_kabinety_68_377.jpg •http://www.biolib.cz/IMG/GAL/26412.jpg foto_kabinety_68_377 měřík •Měřík (Mnium sp.) •D) Mechárium = mechová zahrádka •Mikroskopické preparáty •Vycpaniny (ptáků, savců, ryb atd.) •Kapalinové preparáty živočichů •Preparáty rostlin (suché, ve skle, kapalinové) •Entomologické sbírky •Osteologický materiál •Ptačích vajec, hnízd, per •Ulity a lastury •Herbáře (rostliny, houby, klíční rostliny, pupeny) •II. Přírodniny preparované a konzervované •MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU •http://www.vrchlabsko.info/vino/brouci.jpg •http://www.esbirky.cz/www/ir/galeries/10401-118363-luskounbelobrichyp1040554--mm-x-.jpg 1827 10401-118363-luskounbelobrichyp1040554--mm-x- brouci •http://muzeum.skutec.cz/wp-content/gallery/prirodoveda/1827.jpg lVymřelé rostliny: plavuně, přesličky, kapradiny lVymřelí živočichové: trilobiti, graptoliti lSkupiny, které přetrvaly dodnes (recent), ale prošly výraznými změnami •MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU •III. Paleontologický materiál •http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ac/Sigillaria_sp.5_-_Carbonifero.JPG •http://s1.hubimg.com/u/4289604_f260.jpg Sigillaria_sp 4289604_f260 •Sigillaria •Oddělení: Lycopodiophyta (plavuně) • třída: Lepidodendropsida (devon-křída) • •Medullosa •Oddělení: Lyginodendrophyta •(= Pteridospermophyta, kapraďosemenné r.) > •MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU •http://skywalker.cochise.edu/wellerr/fossil/bryozoa/6fssl-bryozoa-fenestrellina2a.jpg •http://omodeo.anisn.it/omodeo/images/graptoliti.jpg graptoliti 6fssl-bryozoa-fenestrellina2a BrachioAtrypa230 •http://petrifiedwoodmuseum.org/Images/BrachioAtrypa230.jpeg •Graptoliti •Kmen: Hemichordata (polostrunatci) • Třída: Graptoliti (Graptolitha) •Fenestrellina •Kmen: Bryozoa (mechovky) • Třída: Stenolemata • Řád: Fensetrida •Kmen: Brachiopoda • (ramenonožci) Jak se dají zkameněliny využít ve výuce? ¡Demonstrace organismů a jejich vývoje ¡ - v hodině (doplnění expozice) ¡ - výstavka ve třídě doplnit obrázky (vnitřní stavba. způsob života) ¡ - demonstrační kolekce ¡ - sbírka multiplikátů (podrobněji viz pracovní sbírky a výstavky přírodnin) ¡ - sběr materiálu v terénu (exkurze a TC, uplatňování regionálního principu) stavba mechovky •http://geologie.vsb.cz/paleontologie/paleontologie/zoopaleontologie/Ramenono%C5%BEci%20a%20mechovk y/Brachiopoda_soubory/image005.jpg image012 •http://geologie.vsb.cz/paleontologie/paleontologie/zoopaleontologie/Ramenono%C5%BEci%20a%20mechovk y/Brachiopoda_soubory/image012.jpg Moře v kambriu paradoxides-gracilis-2--boeck--1827- •http://www.trilobiti.estranky.cz/img/mid/144/paradoxides-gracilis-2--boeck--1827-.jpg •http://files.prvohory.webnode.cz/200000034-73f0374e9a/Mo%C5%99e%20v%20kambriu.jpg •Paradoxides gracilis •Kmen: Arthropoda (členovci) • Podkmen: Trilobitomorpha (trojlaločnatci) • Třída: Trilobita (trilobiti) •Trilobiti - mořští členovci s kalcifikovaným krunýřem - žili převážně u dna (bentičtí živočichové) - stavba: hlavový štít, trup, ocasní štít (osní část + 2 pleury) - kambrium až perm (pouze v prvohorách, podlehli vymírání na hranici perm/trias) - naleziště v ČR (Barrande => oblast mezi Prahou a Plzní = Barrandién: kambrium-devon; hl. příbramsko-jinecká pánev) •Zkamenělinu je třeba charakterizovat • (systém, stavba těla, prostředí, způsob života) ¡Vysvětlení jejich vzniku lAktivity: výroba sádrového odlitku (otisk do plastelíny nebo jílu) l výroba kamenného jádra vznik zkamenělin •http://geologie.vsb.cz/paleontologie/paleontologie/Vznik%20a%20mo%C5%BEnosti%20zachov%C3%A1n%C3%AD %20fosili%C3%AD1_soubory/image066.jpg •Jak se dají zkameněliny využít ve výuce? 10370-118267-partschicerasnepos--mm-x- •http://www.esbirky.cz/www/ir/galeries/10370-118267-partschicerasnepos--mm-x-.jpg •MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU •IV. Přírodniny neživé – horniny a nerosty •Školní sbírka minerálů a hornin •– spravuje učitel => rozšiřuje dle možností školy: nákup (burzy – např. Tišnov: 31.10.- 2.11.2014) a sběr (pozor na chráněné lokality) -sbírka systematická (systematické uspořádané minerály a horniny – ve vitrínách) - sbírky pracovní, sbírka multiplikátů – nejčastější minerály a horniny - regionální princip: •nerosty a horniny v okolí školy •geologická stavba ČR •světově významné minerály (popsané z regionu, ČR) lMultiplikáty l lMultiplikáty = pomůcky nebo přírodniny, které jsou na škole dostupné v takovém počtu, že může každý žák (případně dvojice) pracovat s jednou l lNapř. sbírka základních hornin, minerálů, herbářové položky téhož druhu, určovací klíče, atlasy, namnožené stránky encyklopedií apod. l lVýznam multiplikátů l 1) aktivizace žáka (každý má k dispozici pomůcku nebo přírodninu) l 2) dokonalé poznání přírodniny l 3) při vnímání žák zapojuje více smyslů l 4) žák přírodninu sám pozoruje => trvalé a kvalitní poznatky l 5) levné, snadno opatřitelné (učitel si je může obstarat sám) •MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU •V. Pracovní sbírky a výstavky přírodnin lastury •MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU •http://www.cackon.net/sbirka/image0008.jpg •http://www.zsstipa.cz/akce/2005_2006/houby/02v.jpg lVýstavky přírodnin l lNapř. výstavka minerálů, hornin, zkamenělin, schránek, kostí, herbářových položek, větviček, semen, plodů ale i hub l 02v lKam ji umístit? l lVitríny na chodbách (přístupnost), v učebně přírodopisu, v kmenové třídě (pokud je volně rozmístěna např. na skříňce v zadní č. učebny, nutno stanovit pravidla – zabránit poškození) l lVýhody: systematické uspořádání l doplněny popisem (někdy i charakteristikou) l větší množství přírodnin – porovnání podobných l zůstávají na 1 místě delší dobu l l=> Žák může přírodniny dlouhodobě pozorovat, porovnávat (i mimo vyučování) l l l •MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU ¡Pomůcky dle Altmanna (1971) ¡ ¡ I. Pomůcky nahrazující přírodniny ¡ I. I – Pomůcky trojrozměrné ¡ I. II – Pomůcky dvourozměrné ¡ ¡ II. Knihy a texty určené k výuce ¡ ¡ III. Náčiní a přístroje pro výuku ¡ ¡ IV. Prostory pro výuku a úschovu pomůcek ¡ ¡ - •MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU ¡ nevýhoda: vyšší pořizovací cena ¡ ¡příklady modelů: model řezu kůží ¡ model lebky gorily ¡ model plic ¡ model květu •I. Pomůcky nahrazující přírodniny •MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU model heterostylie •http://www.nivnicky-skalicky.cz/img/cms/big/01_15_2009_07_31_06_04_25__nahled.jpg A)Trojrozměrné pomůcky – modely B) Model = názorná pomůcky napodobující skutečnou přírodninu výhody: 1) zdůrazňuje podstatné znaky => zobecňování 2) ukazuje prostorové uspořádání přírodnin (důležité hlavně u mikroskopických přírodnin) 3) nahrazuje těžko dostupné přírodniny (lebka gorily) ¡Školní obraz, nástěnná výuková tabule, výukový plakát ¡ ¡výhody: žáci mohou získat správné představy o konkrétních přírodninách ¡ zachycení různých vývojových stádií ¡ nižší pořizovací cena, snadná manipulace ¡ ¡nevýhody: zvětšení/zmenšení přírodniny může mást ¡ (znázornění skutečné velikosti úsečkou) ¡ statičnost (nahrazují se např. filmy) •MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU 060111_skolnislepice • •http://antik-knihy.cz/fotos/060111_skolnislepice.jpg člověk - tabule •http://www.helago-cz.cz/public/content-images/cz/product/19566.jpg •B) Dvourozměrné pomůcky ¡použití: motivace (uvedení do problematiky) ¡ upevnění znalostí - lze propojit s dalšími činnostmi (prac. list) ¡ ¡výhody: žáci vidí přírodniny v jejich skutečném prostředí ¡ vidí i přírodniny, se kterými by se v přírodě nesetkali ¡ (chráněné druhy, druhy náročné na pozorování apod.) •http://img.listal.com/image/110463/600full-the-life-of-mammals-poster.jpg 600full-the-life-of-mammals-poster •MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU BBCBluePlanet •http://911dvd.net/media/BBCBluePlanet.jpg •Filmy ¡použití: názorná ukázka celkového vzhledu ¡ ukázka detailů jednotlivých částí: ¡ listy,květy, pupeny, větvičky ¡ ¡výhody: reálná přírodnina zobrazená ve svém přirozeném prostředí ¡ ¡nevýhody: některé znaky nemusí být dobře viditelné ¡ okolní prostředí odpoutává pozornost tulipán_zm •MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU circinatni vernace střemcha ptačinec_zm •Fotografie, makrofotografie a mikrofotografie ¡A další…. ¡ ….otisky (např. u listů), diapozitivy, nákresy, mapy ¡ - Altmann (1971) uvádí také poštovní známky a razítka •MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU •Co musí učební pomůcky splňovat, aby byly didakticky správné? Musí být: vodborně správné vrealistické (napodobují skutečnost – zachování podstatných znaků a velikostních poměrů jednotlivých struktur) vpřizpůsobené věku žáků vestetické vhygienické •MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU •V čem spočívá význam učebních pomůcek? Žákovi umožňují … Ø Øzískat správnou představu o přírodninách Ørozvíjet jeho pozorovací schopnosti Øpochopit jejich vnitřní stavbu Øzobecňovat (přejít od konkrétního k abstraktnímu) Øsrovnávat podstatné vlastnosti ¡POZOR! ¡ ¡Používejte pomůcky tak často, jak to jde, ¡ ale rozhodně ne za každou cenu! ¡Žáci by měli mít možnost prohlédnout si je! •Učebnice •Pracovní sešity •Pracovní listy •Určovací klíče •Atlasy •Encyklopedie •Časopisy •II. Knihy a texty určené k výuce •MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU •http://ucebnice.fraus.cz/foto/zbozi/548.jpg fraus6 •http://www.academia.cz/img/knihy/obalky1/lrg/ziva-3-2009.jpg ziva-3-2009 •http://data.knizniweb.cz/book/003/281/0032810/large.jpg ptáci •Nástroje pro pokusy a pěstování kultur •Chemikálie pro pokusy •Dataprojektor •Počítač •Mikroskop •Lupa •Dalekohled •Laboratoř •Kabinety •3. Nástroje, přístroje a prostory pro výuku • MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU lSprávce kabinetu: l - pověřený učitel, který za něj zodpovídá l lÚkoly správce: l1) správa a rozšiřování sbírek umístěných v kabinetu l (výběr a objednávání nových pomůcek a přírodnin, organizace sběru přírodnin, tvorba multiplikátů) 1) l2) ovládá biologickou techniku (techniky sběru, odchytu, chovu živočichů, pěstování rostlin, preparace a konzervace přírodnin) l l3) zpracování nově získaného materiálu (určení, preparace, konzervace) l l4) ochrana sbírek před škůdci •Kabinet učitele přírodopisu • MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU • většinou propojen s odbornou učebnou přírodopisu (výhody) • umístění kabinetu: zajištění optimálních mikroklimatických podmínek •jižní strana budovy není ideální: poškození sbírek přímým slunečním světlem (entomologické sbírky, vycpaniny, kapalinové preparáty, obrazy: vyblednutí, chemické změny – poškození preparátů) •vzdušná vlhkost místnosti: do 65 %, ne sucho ani vlhko: obojí poškozuje sbírky; vlhko: plísně, škůdci (pisivky) ¡ sucho: přesychání, scvrkávání a práskání ¡ • neměly by být společně uskladněny sbírky chemické a biologické • kabinetem nemá procházet plynové vedení (nebezpečí požáru) • • •Umístění kabinetu a jeho organizace • MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU •pomůcky a přírodniny pro výuku (včetně materiálu pro LC) •nezbytné pomůcky pro výuku na ZŠ: torzo nebo model anatomie člověka, mikroskopy, lupy, •preparační soupravy, nástěnné obrazy a výukové tabule (uchování •multiplikáty – počet závisí na velikosti pracovních skupin •knihy a texty pro výuku •filmy •další prostředky •Co má kabinet obsahovat • MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU •co lze opatřit sběrem (bez porušení platné legislativy), opatří učitel sám (podstatná část materiálních prostředků v kabinetě) •Označení objektů ve sbírce: na jmenovce: název taxonu, datum sběru, naleziště • •ochrana objektů před prachem – uschovat do vitrín a skříní, případně zakrýt igelitem l •uchování obrazů: stočené, pověšené ve skříních •Péče o kabinet a jeho rozšiřování • MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU Literatura na toto téma… ¡ALTMANN, Antonín: Přírodniny ve vyučování přírodopisu a biologii. 3. upravené vyd., Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 158 s. ¡ ¡ALTMANN, Antonín: Pomůcky pro výuku biologii. 1. vyd., Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 132 s. ¡ ¡ŠTRAUB, Robert & NIEDL, Jiří: Teraristika v koutku živé přírody. 1. vyd., Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 280 s. ¡ ¡PODROUŽEK, Ladislav: Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. 1. vyd., Plzeň, Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1998, 146 stran + 4 přílohy. ISBN 80-7082-431-X • MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU