Didaktika přírodopisu 2 Přednáška Didaktické zásady a jejich aplikace do výuky přírodopisu Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU Osnova přednášek ¡ ¡RVP a jeho postavení v systému kurikulárních dokumentů ¡Přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV ¡Organizace práce učitele - přípravná fáze výuky, realizační fáze a diagnostická fáze ¡Organizační formy výuky přírodopisu ¡Metody výuky přírodopisu ¡Prostředky výuky přírodopisu ¡Didaktické zásady a jejich aplikace do výuky přírodopisu ¡Diagnostika vědomostí a dovedností žáků v přírodopisu ¡Přesah přírodopisného učiva do jiných předmětů – mezipředmětové vztahy ¡Výuka přírodopisu na různých typech ZŠ ¡Osobnost učitele přírodopisu a její další rozvíjení. ¡ ¡ Výukové cíle Na konci hodiny bude student schopen…. •…..vlastními slovy vysvětlit co jsou to didaktické zásady •…..objasnit rozdíl mezi didaktickou zásadou a didaktickým principem •…..vyjmenovat didaktické zásady pro výuku přírodopisu •….vlastními slovy vysvětlit co jednotlivé didaktické zásady znamenají •… uvést příklady didaktických pravidel, která se ke konkrétním zásadám vážou. • •DIDAKTICKÉ ZÁSADY •= „obecné normy, které vyplývají z hluboké pedagogické a psychologické analýzy vyučovacího procesu. Umožňují bezpečné dosažení stanoveného didaktického cíle při respektování tělesného a duševního vývoje žáků a psychologických zvláštností jejich poznávacího procesu“ • (Altmann, 1971 a 1975) • •=„obecné požadavky, které v souladu se základními zákonitostmi výuky a s výchovnými a vzdělávacími cíli určují její charakter.“ • (Kurelová In KALHOUS a OBST, 2002) •1. Definice • 4 znaky: •obecné normy • respektují zákonitosti výuky • napomáhají dosažení VVC • určují charakter výuky • ¡Didaktické zásady ¡ ¡= základními normami, které se opírají o obecné pedagogické zásady- principy. ¡ -formulovány obecně (vysoce abstraktně) ¡ ¡ •DIDAKTICKÉ ZÁSADY X DIDAKTICKÁ PRAVIDLA •DIDAKTICKÉ ZÁSADY •Didaktická pravidla • •= doplňující doporučení pro uskutečnění a správné použití určité didaktické zásady. • •= pokyn jak správně vést výuku (jak správně použít didaktickou zásadu) •=> formulována konkrétně • •DIDAKTICKÉ ZÁSADY Ukázky pouček: XL: Všemu se vyučuje a učí příklady, ukázkami a cvičeními. Dovětek: Každá znalost, k níž je nutno dojít, nechť je spojena s příkladem. LXIV. Všude je třeba začít od nečetných, krátkých, jednoduchých, obecných, blízkých, pravidelných a ponenáhlu postupovat k četnějšímu, k věcem obšírnějším, složenějším, zvláštnějším, odlehlejším a nepravidelným. LXXXIV. Smysly jsou pevnými základnami znalosti. Vše tedy, co je možno, musíme pohlcovat vlastními smysly. LXXXV. Vše máme pohlcovat smysly v počtu co možná největším. CX. Věci, které postrádají souvislosti, mohou být stěží chápány a posuzovány a tak i stěží svěřovány paměti. CLXII. Vždy postupně, nikdy skokem. Pravá metoda přikazuje postupovat vždy v takovém pořadí, aby vše předcházející tvořilo stupeň následujícímu a vše následující přidávalo síly předcházejícímu. lJ.A.KOMENSKÝ: Didaktika analytická ¡- v průběhu času se vyvíjely (odraz vývoje společnosti,cílů vzdělávání a pedagogicko-psychologických disciplín) - •DIDAKTICKÉ ZÁSADY •Didaktické zásady pro výuku přírodopisu a biologie 1)zásada vědeckosti 2)zásada spojení školy se životem 3)zásada výchovného vyučování 4)zásada soustavnosti a posloupnosti 5)zásada názornosti 6)zásada spojení teorie s praxí 7)zásada přiměřenosti 8)zásada uvědomělosti osvojovaných poznatků 9)zásada trvalosti 10)zásada individuálního přístupu k žákům 11)zásada respektování mezipředmětových vztahů 12)zásada hygieny a bezpečnosti výuky 1) Didaktická zásada vědeckosti: ¡Učitel má ¡ ¡dodržovat vědecky správný výklad učiva biologie na úrovni současné vědy ¡při osvojování poznatků co nejvíce využívat pozorování a pokus ¡zpracovat učivo odborně a didakticky správně a zároveň pro žáky srozumitelně (Altmann, 1975) ¡ ¡ ¡ ¡Didaktická pravidla k zásadě vědeckosti ¡ 1. Vše, čemu učíš musí být objektivně pravdivé. ¡ 2. V každé hodině využij výchovné působnosti poznatků. ¡ 3. Využívej všech možností výuky biologii i pro výuku občanskou. ¡ Darwin 2) Didaktická zásada spojení školy se životem: ¡sjednocení výchovně vzdělávacího procesu se všemi obory a jevy společenského života ¡využití teoretických znalostí a vědomostí ve skutečném životě ¡ Např. při práci (+ Člověk a svět práce) ¡ v oblasti sociálních vztahů ¡ v oblasti kultury ¡ v oblasti ochrany zdraví a přírody (Altmann, 1975) ¡ ¡ ¡ pěstitelské práce ¡základem je obecný pedagogický princip - jednota vzdělání a výchovy) ¡výchova zasahuje všechny stránky vývoje žákovy osobnosti (rozvíjení v oblasti kognitivní, psychomotorické i afektivní) – předpokladem úspěšné školní výchovy je soulad s životem v rodině ¡pozor na ideologickou výchovu (deformace vědeckých poznatků) (Altmann, 1975) ¡ ¡ ¡ 3) Didaktická zásada výchovného vyučování: 4) Did. zásada soustavnosti a posloupnosti ¡Nové poznatky se mají opírat o předcházející, dříve osvojené poznatky. Nové poznatky se samy mají stát vhodnou základnou pro poznatky následující a mají být vyvozovány v logickém systému. ¡ ¡Učení žáků má respektovat vnitřní logiku učební látky. ¡ ¡Žáci si mají osvojovat poznatky v ucelené soustavě, biologické poznatky mají spojovat s poznatky z ostatních přírodních věd.(Altmann, 1975) cas-spirala ¡Srovnej s Komenského poučkami z Didaktiky analytické: ¡ ¡ LXXXVI: Ke všemu odlehlému musíme vyhledat stupně, dokud nebude jasno, že poslední vhodně souvisejí s prvním spojením stupňů nikde nepřerušeným. ¡ ¡Dovětek: ¡ 1. Při probírání věcí, nechť je vše, co následuje, jakoby cílem; vše, co předchází, jakoby prostředkem přivádějícím k cíli. (teprve pak bude vše zapojeno v řetěz.) ¡ ¡ Stupně ať nejsou tvořeny dle libosti, nýbrž podle zřejmého skloubení věcí samých. (k tomuto tedy pečlivě musíme přihlížet, abychom nemátli je ani sebe.) ¡ lCLXII. Vždy postupně, nikdy skokem. lPravá metoda přikazuje postupovat vždy v takovém pořadí, aby vše předcházející tvořilo stupeň následujícímu a vše následující přidávalo síly předcházejícímu. l ¡Didaktická pravidla k zásadě soustavnosti a posloupnosti ¡ ¡ 1. Předávej nové poznatky na základě již osvojených poznatků. ¡ 2. Nové vědomosti vytvářej na základě individuálního pozorování a pokusů žáků. ¡ 3. Teoretické poznatky z biologie spojuj s okolním životem. ¡ 4. Poukazuj na historii význačných biologických objevů. ¡ 5. Řeš teoretické a praktické úkoly v laboratorních pracích, při práci v koutku živé přírody a na školním pozemku. ¡ 6. Využívej plně exkurze do přírody a podniků. ¡ 7. Důkladně prohlubuj, opakuj, prověřuj a systematizuj vědomosti žáků z biologie. ¡ ¡ l ¡= didaktická zásady jednoty konkrétního k abstraktnímu ¡ Žáci si vytváří biologické představy a pojmy na základě smyslového vnímání (pozorování přírodnin a přírodních jevů nebo pokusů s nimi) ¡ Žáci neustále spojují smyslovou a logickou pojmovou složku poznávacího procesu. (Altmann, 1975) ¡ ¡Srovnej s Komenského poučkou z Didaktiky analytické: ¡ „LXXXIV. Smysly jsou pevnými základnami znalosti. ¡ Vše tedy, co je možno, musíme pohlcovat vlastními smysly. ¡Dovětek: ¡ 1. Vše tedy, co je možno, musíme pohlcovat vlastními smysly. l lLXXXV. Vše máme pohlcovat smysly v počtu co možná největším. lVlastním hleděním, vlastním hmatáním, vlastním chutnáním, atd., jinými slovy zrakem, hmatem, chutí, čichem a sluchem. Každému smyslu totiž přináší největší jasnou příslušný předmět, jasno tím větší, čím větší počet smyslů tentýž předmět zrovna zasahuje jako víno barvou, vůní, chutí atd.“ 5) Didaktická zásada názornosti ¡Didaktická pravidla k zásadě názornosti ¡ ¡ 1. Využij každé příležitosti žáků k bezprostřednímu vnímání biologických objektů. ¡ 2. Používej rozmanitý názorný materiál. ¡ 3. Didakticky řiď vnímání žáků, abys jim ulehčil pochopení podstaty studovaných biologických objektů a jevů. ¡ 4. Doplňuj systematicky pracovní sbírky přírodnin, abys mohl co nejvíce využívat formy laboratorních cvičení a vyučovacích metod pozorování a pokusu. ¡ 5. Používej názorné pomůcky umírněně. ¡ ¡ l ¡Žáci mají v rámci přírodopisné (biologické) výuky: •nové vědomosti a dovednosti získávat na základě praxe •všechny nové teoretické poznatky prověřovat v praxi •biologické vědomosti a dovednosti použít i při výuce v mimoškolní činnosti (Altmann, 1975) l l3 způsoby aplikace této zásady: 1)Nové poznatky vyvozujeme na základě praxe => Praxe je pramenem poznání 2)Na základě praxe ověřujeme pravdivost teoretického poznatku => Praxe je kritériem poznání 3)Užití vědomosti a dovednosti v praxi => Praxe je cílem poznání l lZásada spojení teorie s praxí souvisí s did. zásadou vědeckosti •DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU •6. Didaktická zásada spojení teorie s praxí vNové teoretické poznatky vykládejte vždy na základě praktických zkušeností žáků. vPravdivost vykládaných teoretických poznatků ve výuce biologii dokazujte co možná nejvíce pomocí pozorování přírodnin a biologickými pokusy s přírodninami. vSnažte se žákům poskytnout co nejvíce možností k praktickému užití jejich vědomostí, dovedností, návyků z biologie nejen v laboratorních pracích, ale i ve vyučovacích hodinách (práce s multiplikáty). vRespektujte u jednotlivých biologických oborů jejich specifické formy spojen teorie s praxí. (Altmann, 1975) l •DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU •Didaktická pravidla k zásadě spojení teorie s praxí •Obsah a rozsah učiva, jeho obtížnost, vyučovací metody i formy mají odpovídat věkovým zvláštnostem a stupni rozumového vývoje žáků a jejich dříve osvojeným biologickým vědomostem a dovednostem (Altmann, 1975) l lcíl: pochopení nového učiva l ¡neměla by vést ke snižování úrovně výuky biologie ¡stupeň náročnosti výuky stanovuje učitel l •DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU •7. Didaktická zásada srozumitelnosti (přiměřenosti) vPři předávání nových poznatků postupujte od známého k neznámému, od jednoduchého ke složitému, od lehčího k těžšímu, od méně náročného k vysoce náročnému, od prostorově a časově blízkého ke vzdálenějšímu. vUvědoměle klaďte žákům problémy. Soustavně zvyšujte náročnost na výkon žáků. vVystříhejte se podceňování i přeceňování žáků. (Altmann, 1975) l l •DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU •Didaktická pravidla k zásadě srozumitelnosti lŽáci by si měli: •vytvořit kladný vztah k učení (srovnej s kompetencemi k učení) •úspěšně, cílevědomě a organizovaně osvojovat biologické poznatky, dovednosti a návyky •současně by u nich mělo být rozvíjeno myšlení a návyky samostatné práce (teoretické i praktické)(Altmann, 1975) l lPozn.: dříve dvě samostatné zásady – uvědomělosti a aktivity žáků •DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU •8. Didakt. zásada uvědomělosti osvojených vědomostí vV každé hodině dejte žákům příležitost k samostatnému myšlení a samostatné práci při zpracovávání nových poznatků. vPlně využívejte problémové úlohy. vPečlivě kontrolujte dosažené výsledky a odstraňujte zjištěné nedostatky. vVyužívejte možnosti praktického uplatnění teoretických biologických poznatků v LC, v koutku živé přírody, na školním pozemku a při exkurzi. vPomáhejte žákům při organizaci učení (Altmann, 1975) l l •DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU •Didaktická pravidla k zásadě uvědomělosti lŽáci by si měli osvojené poznatky a dovednosti: •pevně a trvale zapamatovat •vybavovat v paměti •být schopni použít je v praxi l •Osvojení poznatků se zároveň stává nástrojem činností a jednání žáků (Altmann, 1975) l lTrvalost poznatků a dovedností je podmíněna: pochopením, názornou pamětí žáka, opakováním, organizací duševní práce žáků (jak se učit, vyhledávat informace, třídit je atd. – srovnej s kompetencemi k učení) a také subjektivním vztahem žáka k učivu. l lTato zásada úzce souvisí se zásadou uvědomělosti. l •DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU •9. Didaktická zásada trvalosti vNeustále opakujte, procvičujte a prohlubujte probranou látku. vPři všech příležitostech opakujte veškeré dosud probrané biologické pojmy. vZ pojmů probraných ve vyučovací hodině vytvářejte krátké logické řady, snaž je žákům zapojit do dříve vybudovaných logických řad pojmů a objasňujte vztahy mezi těmito pojmy v logických řadách. vPřed expozicí nového učiva vhodně motivujte, aby k němu žáci získali kladný vztah. vNeustále kontrolujte trvalost zapamatování biologických pojmů. l (Altmann, 1975) l l •DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU •Didaktická pravidla k zásadě trvalosti lUčitel přírodopisu by měl: •Respektovat psychologické a individuální zvláštnosti jednotlivých žáků za účelem dosažení co nejlepších výkonů celého třídního kolektivu (Altmann, 1975) l lŠkolní třída – heterogenní kolektiv (různé nadání, talent, zájmy, sociální zázemí žáků atd.) pro účinnou spolupráce učitel koordinuje (povzbuzuje, napomáhá, podněcuje ke spolupráci, kritizuje, usměrňuje) => zohledňuje různé schopnosti, dovednosti a tempo práce l lUčitel usiluje o: l1) Podchycení nadaných žáků - rozvoj jejich dovedností pomocí individuálních učebních úloh l2) Zmírnění nebo odstranění zaostávání slabých žáků – individuální přístup – volba učebních úloh l •DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU •10. Didaktická zásada individuálního přístupu k žákům vV každé vyučovací hodině sledujte výkony, zájmy, sklony a zvyklosti jednotlivých žáků. vAktivizujte zaostávající žáky. vOrganizujte větší množství činností, mohou se stát východiskem speciálních zájmů žáků o biologii. vV rámci přípravy na hodinu vypracujte různě obtížné učební úlohy. vŽákům, kteří mají pro biologii schopnosti je umožněte rozvíjet. vNadané žáky zapojte do biologické olympiády. (Altmann, 1975) l l •DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU •Didaktická pravidla k zásadě individuálního přístupu lKaždý nový biologický poznatek má být opřen o poznatky z geologie, chemie, fyziky, popřípadě i matematických věd. (Altmann, 1975) l => pomáhá odstranit izolovanost předmětů l lMezipředmětové vztahy – pro pochopení poznatků z určitého vzdělávacího oboru je třeba využít poznatky, které jsou součástí jiného vzdělávacího oboru. (Jednotlivé přírodní vědy jsou dnes úzce specializované původně 1 věda filozofie, ze které se později oddělily komplexní přírodní vědy). l horizontální l vertikální l podrobněji viz sem. 8 (didaktika přírodopisu I.) •DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU •11. Did. zásada respektování mezipředmětových vztahů Příklady mezipředmětových vztahů ¡Př (Bi)+ Ch: látkové složení živých organismů, koloběh látek v přírodě, nositele dědičné informace, fotosyntéza, kvašení apod. ¡Př (Bi)+ Fy: morfologie (stavba pletiv, adaptace na typ prostředí – způsoby pohybu), anatomie (lehkost a pružnost dutých kostí, smyslové orgány – optika, akustika), fyziologie (difúze, osmóza, transpirace, vzlínání), ¡Př (Bi)+ Ma: ekologická pravidla (zvětšování povrchové teploty těla při zmenšování objemu), genetika (fenotypové a genotypové štěpné poměry), botanika spolu se symboly se využívá při zápisu květního vzorce vVyužívejte horizontální i vertikální mezipředmětové vztahy. l (Altmann, 1975) l l •DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU •Did. pravidla k zásadě mezipředmětových vztahů lVe všech vyučovacích formách výuky biologie (přírodopisu) mají být respektována hygienická a bezpečnostní pravidla, směrnice a instrukce MŠMT a zákony o bezpečnosti a ochraně zdraví žáků (Altmann, 1975). l l •DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU •12. Didaktická zásada hygieny a bezpečnosti výuky vSeznamte se základními hygienickými a bezpečnostními pravidly, se směrnicemi a instrukcemi MŠMT a zákony o bezpečnosti a ochraně zdraví. vSeznamte se s pravidly první pomoci. Respektujte požární předpisy. vPřed prací přírodninami, přístroji, nářadím a chemikáliemi, žáky náležitě poučte o jejich správném a bezpečném používání. vDbejte na dodržování hygieny a bezpečnosti při všech formách výuky přírodopisu (zvláště při LC a exkurzích). vKaždé drobné poranění ošetřete a zapište do knihy úrazů. vV koutku živé přírody nechovejte jedovaté živočichy ani nepěstujte jedovaté rostliny. vKe každé chemikálii, se kterou při výuce pracujete mějte k dispozici technický list. vZajistěte, aby v pracovně přírodopisu byla po ruce telefonní čísla hasičů, záchranné služby a policie. (Altmann, 1975, upraveno) •DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU •Didakt. pravidla k zásadě hygieny a bezpečnosti výuky Literatura na toto téma… ¡ALTMANN, Antonín: Metody a zásady ve výuce biologii. 1. vyd., Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 285 s. ¡ ¡ALTMANN, Antonín: Didaktické zásady ve výuce biologii (Kapitola z didaktiky biologie). 1. vyd., Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 68 s. ¡ ¡KOMENSKÝ, J., A.: Didaktika analytická. Vyd. 1. Brno : Tvořivá škola, 2004. 69 s. ¡ ¡KURELOVÁ, Milena: Didaktické zásady In KALHOUS, Zdeněk a OBST, Otto: Školní didaktika. 1. vyd., Praha: Portál, 2002, s. 268-272 s. ¡ • MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU