Zkouška z Didaktiky literární výchovy 2 Písemná část zkoušky: Podrobná studijní příprava na hodinu literární výchovy. Ústní část zkoušky: Bude ověřovat znalost teorie předmětu v rozsahu vymezeném níže uvedenými okruhy. POŽADAVKY na zpracování PŘÍPRAVY NA HODINU 1. Příprava bude určena pro libovolný ročník 2. stupně ZŠ (předpoklad realizace na víceletém gymnáziu bude uveden). 2. Příprava bude teoretická – nemusí tedy být realizována v praxi. 3. Půjde o hodinu tzv. smíšenou – konkrétní podoba všech fází smíšené hodiny bude záviset na zvoleném textu, příprava ale musí obsahovat přímou interpretační práci s textem (didaktickou interpretaci – interpretační otázky a úkoly). 4. Příprava bude detailně promyšleným a popsaným „scénářem“ jedné vyučovací hodiny s přesně vymezenými činnostmi žáků a učitele; mezi jednotlivými fázemi bude logická návaznost. 5. Literární text, který si pro přípravu vyberete (může být z některé z čítanek, ale nemusí), bude přiložen. 6. Příprava bude obsahovat „hlavičku“, v níž bude uvedeno: téma hodiny, ročník, cíle hodiny (rozdělené dle dvou aspektů: cíl literárně-estetický a výchovně-vzdělávací; dále bude také uvedeno, k naplňování kterých klíčových kompetencí stanovených RVP ZV cíle směřují a jak), vyučovací metody v souladu s teorií (metody výukové, ale také dominantní metody interpretační), organizační formy, popř. jiné potřebné informace. 7. Příprava bude obsahovat alespoň jeden aktivizující prvek oživující tradiční frontální výuku (např. skupinovou práci, didaktickou hru, prvek tvořivé dramatiky apod.). 8. Příprava bude také obsahovat přibližnou časovou dotaci pro jednotlivé činnosti (fáze hodiny). 9. Příprava by neměla nadměrně využívat existující pracovní sešity a metodické příručky – jsou sice dobrý pomocník, vlastní nápady jsou ale cennější. Optimální rozsah práce: 2-3 strany A4 Přípravu na hodinu je třeba odevzdat (vytištěnou) minimálně týden před termínem ústní zkoušky. OKRUHY K ÚSTNÍ ZKOUŠCE 1. Struktura předmětu český jazyk a literatura na 2. stupni základní školy, obecné cíle a obsah jeho literárněvýchovné části. Pojetí literární výchovy podle RVP ZV, vztahy jednotlivých složek ČJL. Klíčové kompetence, průřezová témata a literární výchova. 2. Interpretace uměleckého textu jako základ obsahu výuky literární výchovy. Možnosti strukturace obsahu literární výchovy. 3. Literární historie a teorie ve výuce literární výchovy na 2. stupni základní školy (ve vztahu ke složkám obsahu výuky, koncepcím učebnic apod.) 4. Současné čítanky, učebnice a metodické materiály pro výuku literární výchovy na 2. stupni základní školy (nakladatelství, základní koncepce, možná kritéria hodnocení). Další didaktické prostředky. 5. Plánování vyučovacího procesu – ŠVP, časově tematický plán, typy hodin literární výchovy. 6. Příprava učitele na výuku a její typy. Příprava učitele na tzv. kombinovanou hodinu literární výchovy. 7. Role osobnosti učitele v literárněvýchovném procesu. 8. Obecná klasifikace základních výukových metod, jejich uplatnění a konkretizace v literární výchově. 9. Klasické výukové metody v literární výchově. 10. Aktivizující výukové metody v literární výchově. Hra jako vyučovací metoda. 11. Funkce motivace, motivační metody v literární výchově, smysl orientačního rozhovoru. 12. Literární komunikace, didaktická interpretace textu, základní orientace v metodách didaktické interpretace. 13. Možnosti kreativních interpretačních činností při práci s epickými a lyrickými texty. Prvky volné tvořivosti, tvořivé psaní. 14. Reprodukční metody literární výchovy – reprodukce, recitace, dramatizace literárního textu. 15. Metody opakování a prověřování vědomostí v literární výchově. 16. Řízení vyučovacího procesu, organizační formy vyučování (komplexní výukové metody) a jejich uplatnění v literární výchově. 17. Zkoušení, hodnocení a klasifikace v literární výchově. 18. Individuální četba, možnosti rozvoje čtenářství, výzkumy čtenářství, možnosti kultivace žáka jako filmového a televizního diváka v literární výchově. 19. Specifické přístupy k žákům se zvláštními vzdělávacími potřebami v literární výchově. Diferenciace přístupu k žákům.