Metodika práce s fotografií n Kaiser Wilhelm II. mit seiner Familie. Ansichtskarte, 1906. Familienfoto, um 1880. Metodika práce s fotografií n •Fotografie mají význam zejména pro výuku moderních dějin •Zaměření fotografií: portrétní, dokumentární, rodinné, propagandistické, amatérské … • •Cíl: poznání výběrovosti fotografického sdělení: od výběru námětu autorem- zadavatelem odrážejícího dobové priority až po dodatečné úpravy •Cíl: schopnost kriticky hodnotit zdánlivě věrohodné obrazové zdroje • Metodika práce s fotografií n •Doporučené zaměření souborů fotografií: rodinné foto – proměny = každodennost. proměny regionálních sídel v čase (naše město před válkou a po válce) = dokumentární režimní představitelé s atributy moci či podpory = propagandistické • Základní přístupy: a) analyticko - receptivní b) tvořivé Metodika práce s fotografií n a)analyticko – receptivní-žáci analyzují úpravami známé historické fotografie – dobu vzniku, výřez, celek, historické souvislosti apod. (Gottwald x Slánský; Lenin x Trockij…) b) b)tvořivé - žáci sami sestavují tematické soubory historických fotografií (např. představitelé západního odboje za 2. sv. války), fotografují sami a snímky následně upravují… • Metodika práce s fotografií n Nr. 5041 -Der Soldat ist der schönste Mann im ganzen Staat Metodika práce s fotografií n Familienfoto aus den späten Sechzigerjahren des 20. Jahrhunderts Conrad Schumann [1961] Black power [1968] Benito Mussolini http://i.idnes.cz/08/082/cl6/PIN251fa1_okupace.JPG Metodika práce s fotografií n Conrad Schumann [1961] Benito Mussolini http://www.nezapomente.cz/images/cms/gallery/srpen68_ct_2254.jpg • Fotografii promítáme od počátku hodiny v organizační fázi bez vysvětlení (úvodní motivace) • Po standardním výkladu 8-10min na téma : Nástup autoritativních režimů a diktatur v meziválečné Evropě a světě (součástí orientace u mapy). Sdělíme – připomeneme mj. údaje typu: Společnost národů, sídlo v Ženevě, Japonsko, okupace Číny, Mandžusko, politika apeasementu…. • 8-10 min. uplatníme průběžnou motivaci- prohloubení porozumění látky prostřednictvím analýzy karikatury Metodika práce s fotografií Metodika práce s fotografií n Možný postup při recepci a analýze: 1.Určení doby vzniku 2.Popis vyobrazení a textů 3.Určení objednavatele a snímku 4.Symbolika vyobrazení 5.Výklad Metodika práce s fotografií n Metodika práce s fotografií n1. Identifikace doby vzniku: 1.Otázka: Pokus se ve vyobrazení najít informace, které co nejpřesněji určí dobu vzniku! 2.Vzorové řešení: zde datum uveřejnění a text Japonsko - odkazují na souvislosti politiky japonského státu před polovinou 30. let Metodika práce s karikaturou n2. Popis karikatury nÚkol: Popište výstižně situaci na obrázku!: n3 muži a 1 žena n- bezmocně ležící velká žena s nápisem Společnost (národů) n- přes velkou ženu kráčející malý muž, pyšně vztyčená hlava – nápis Japonsko, špinavé vojenské boty, uniforma. n- s kufříkem pro kosmetiku obličeje klečí vytáhlý, hubený muž ve fraku, provádí kosmetické úpravy obličeje velké ležící ženě n-třetí muž ve vchodu označeném Ženeva s pokornou úklonou vítá malého pyšného muže se špinavými vojenskými botami n(viditelné texty: Geneva, League, Doormat, Japan…) n Metodika práce s karikaturou nSymbolika karikatury nÚkol: Popište výstižně místa a vyobrazení se symbolickým významem: n- ležící – bezmoc, ponížení n - pošlapání ležícího ve špinavých vojenských botech – ponižování, despekt, neúcta n- Kosmetika obličeje (=tváře), důraz na povrch nikoli obsah v okamžiku pošlapání – neschopnost, nepochopení podstaty, bezmoc, předstírání, nevšímavost…… -hluboká úklona (zde poníženost, zbabělost, podlézavost… nMéně zdatným žákům nabízíme přímo soubor pojmů a označení z nichž mají vybrat nejvhodnější: Př.: Ležící po kterém se šlape symbolizuje: nevšímavost, ponížení, bezmoc……. n Metodika práce s karikaturou n4. Interpretace nNázor: Kritika západních diplomatů, politiků, velmocí –politiky apeasementu nNeschopnost, nechuť, bezmoc zabránit expanzi, násilí diktátorských režimů nZápadní velmoci nechápou, neřeší, nemohou, nechtějí řešit podstatu problému: okupace Mandžuska Japonskem – porušení mezinárodních práv, dohod suverenity File:Bundesarchiv Bild 183-R77767, Berlin, Rotarmisten Unter den Linden.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e0/Berlin-1945.jpg http://usstony.bloger.cz/obrazky/usstony.bloger.cz/flag-raising-on-iwo-jima.jpg http://usstony.bloger.cz/obrazky/usstony.bloger.cz/people-in-concentration-camp-wwii.jpg 1.Určení doby vzniku 2.Popis vyobrazení a textů 3.Symbolika vyobrazení 4.Výklad karikatury berlin1945-21.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/Destruction_in_a_Berlin_street.jpg reichstag_flag.jpg