Bioetické hodnocení otázek reprodukce člověka a reprodukčních technologií Prof. MUDr. Augustin Svoboda, CSc Lidský život a jeho počátek Biologická individualita Lidský život začíná splynutím lidských pohlavních buněk od tohoto okamžiku je pak zřejmá kontinuita lidského života až do okamžiku smrti. Slovník spisovné češtiny, Academia, 1978: Početí je vznik zárodku živého tvora v matčině těle Počátek lidského života byl zahalen rouškou tajemství a vzbuzoval úctu a bázeň... Tys to byl, kdo utvořil mé ledví, v životě mé matky jsi mě utkal. Tobě vzdávám chválu za činy, jež budí bázeň: podivuhodně jsem utvořen, obdivuhodné jsou tvé skutky, toho jsem si plně vědom. Tobě nezůstala skryta jediná z mých kostí, když jsem byl v skrytosti tvořen a hněten v nejhlubších útrobách země. Tvé oči mě viděly v zárodku, všechno bylo zapsáno v tvé knize: dny tak, jak se vytvářely, dřív než jediný z nich nastal. Ž 139 Schema vývoje zygoty Vznik lidského zárodku v reprodukčních orgánech ženy První stádia vývoje lidského zárodku Související témata k diskuzi: Odpovědné rodičovství – kontrola početí: hormonální antikoncepce (abortivní a neabortivní) mechanické bariéry sterilizace přirozené metody Katolická nauka: Encyklika Pia XI: Casti canubii: primárním účelem manželství je plození potomstva, kontrola početí pouze přirozenými metodami II. Vatikánský koncil 1962-1966): Dva rovnocenné aspekty manželství: prvek spojivý prvek plodivý Humanae vitae: encyklika Pavla VI.(1968): Celostní pohled na manželství v jeho dvou fundamentálních funkcích, důraz na Bohem ustanovený přirozený řád plození, tj. přípustné pouze metody PPR. Familiaris consortio 1981 Donum vitae 1987 Evangelium vitae 1995 Jan Pavel II Experimentální biologie druhé poloviny 20. století: Lidská reprodukce se studuje jako reprodukce jakéhokoliv jiného savce: Schema vývoje zygoty Technologie používané v lidské reprodukci manipulace s pohlavními buňkami oplození in vitro (ve „zkumavce“) manipulace s časnými zárodky preimplantační diagnostika destrukce embrya a odběr kmenových buněk umělé zygoty ze somatické buňky a enukleovaného vajíčka vývoj vajíčka bez oplození - parthenot In vitro fertilizace Umělá zygota Parthenot Rýhování vajíčka ve zkumavce Přenos embrya do dělohy nebo zmrazení Vývoj zárodku v matčině těle Bázeň a úcta k lidskému životu zcela ustoupily jeho „předmětnému“ zkoumání a mnoho badatelů vidí v embryu místo lidské bytosti jen organizovaný shluk buněk. Studium počátků lidského života se přiřadilo k reprodukčním technologiím Základní otázka: Odkdy je normálně se vyvíjející lidské embryo člověkem v biologickém, sociálním, právnickém či filozofickém či náboženském smyslu? Nové otázky: - jaký statut má lidský zárodek vyvíjející se ve zkumavce či zárodek ve zmrazeném stavu? - je život vznikající in vitro stejně kvalitní jako život vzniklý in vivo? - jak pohlížet na manipulace s umělou zygotou? Není to jen embryonální tkáň či obdoba tkáňových kultur? - Jak je to s individualitou embrya, když se může tato tkáň dělit či spojovat? - může být lidský život konzervován? - jaký statut či důstojnost má parthenogeneticky se vyvíjející zárodek (zárodek vyvíjející se bez oplození)? Stanovisko Kongregace pro nauku víry (Donum vitae, 1987, Instrukce Dignitas personae, 2009): embryo od okamžiku svého vzniku musí být posuzováno jako lidská bytost, jako osoba je třeba respektovat jeho život a jeho integritu každá lidská bytost musí být respektována pro sebe samu oplození je morálně oprávněné pouze tehdy, je-li uskutečněno v manželském aktu, v němž se manželé stávají jedním tělem Biologické argumenty pro jedinečnost vzniku každé lidské bytosti a její integrity ●Individualita lidských pohlavních buněk spermií a vajíček ●Individualita zygot (oplozených vajíček) ●Individualita vývoje lidského zárodku ●Kontinutita vývoje: člověkem je již zygota Model buňky – v cytoplasmě je zřetelné buněčné jádro, místo, kde je uložena genetická informace jádro Lidské chromosomy po speciálním fluorescenčním barvení Chromosom je vlákno DNA. Které nese informace – geny, pro jednotlivé znaky Individualita lidských pohlavních buněk - spermií a vajíček: • Pohlavní buňky - vajíčka a spermie – vznikají zvláštním buněčným dělením – meiózou. Ta zahrnuje přestavbu chromosomů (crossing over), redukci jejich počtu na polovinu a a vytvoření náhodných kombinací z původních otcovských a mateřských sestav (segregace). Crossing-over a segregace chromozomů zajistí genetickou individualitu každé gametě (V procesu segregace vzniká v gametách 223 kombinovaných sestav chromosomů) • Individualita výbavy cytoplasmy vajíčka V cytoplasmě vajíčka je přítomno mnoho kopií mRNA části genomu vajíčka, která nese informaci pro počátek vývoje oplozeného vajíčka Oocyt a detail okamžiku před jeho oplozením spermií Neoplozené lidské vajíčko Detail vajíčka a spermie před oplozením Individualita zygot (oplozených vajíček) Splynutím geneticky jedinečných gamet vzniká také geneticky jedinečná zygota. Počet možných variant chromosomálních kombinací v zygotě se dá vyjádřit číslem 246 (223 x 223) což je 14-místné číslo (asi 70 bilionů) Sestava genů v zygotě, která vznikne splynutím dvou gamet, je naprosto jedinečnou a neopakovatelnou událostí, tak jako je naprosto jedinečnou a neopakovatelnou událostí vývoj každé zygoty, tedy vznik každého lidského života Vývoj lidského zárodku Zygota – oplozené vajíčko Dvoubuněčné embryo Čtyř - buněčné embryo Osmi - buněčné embryo Blastocysta a implantace embrya v děložní sliznici Blastocysta Embryo uhnízděné v děložní sliznici Individualita vývoje lidského zárodku: RNA vajíčka je v průběhu 1 a 2. dne po oplození postupně rozložena a objevuje se mRNA nová, vzniklá přepisem genů zygoty – nového lidského jedince Transkripce genů zygoty začíná tedy velmi záhy, patrně jíž druhý den po oplození, neboť v jádrech blastomer v průběhu třetího dne vývoje je aktivizováno již 1896 genů (zhruba asi 1/15 celého genomu) Transkriptom časných fází embrya Červeně zbarvené oblasti ukazují přibývání nové mRNA – začíná aktivita genů embrya Použitá technika: DNA čipy Na nosnou blanku je naneseno zhruba všech 23 000 lidských genů. Na ně se přidá extrakt z buněk embrya. Shoda nanesených genů s aktivními geny embrya se projeví červenou fluorescencí. Způsob utváření zárodečných listů a formování tkání a orgánů je fylogeneticky konzervován, takže po morfologické stránce jsou časná embrya savců či obratlovců velmi podobná. Jisté je, že se v lidské zygotě od samého počátku odvíjí specificky lidský vývojový program a nenarodí se nic jiného, než člověk. Embryogeneze je programována. Jaký způsobem se program uskutečňuje? Vývojová mechanika, tak jako celá kniha života, je dána pouze v receptech, tedy v genech zygoty a v genech buněk z ní vzniklých. Je téměř jisté, že jsou to vnější signální molekuly – produkty buněk samotného embrya, které interagují s genetickou informací embryonálních buněk a řídí její expresi včetně produkce dalších signálních molekul pro následující vývojový krok Kdy začíná vývojová individualita lidského embrya? - ukončením implantace embrya do děložní sliznice, tj. zhruba ve 14. dnu stáří zárodku? - objevením se neurální destičky ve stejné době? O tuto definici individuality se pak v některých státech opírá legislativa, která v tomto intervalu dovoluje jako eticky přijatelné manipulace se zárodkem, případně jeho destrukci k odběru kmenových buněk. Lidský život probíhá kontinuálně od početí až do smrti : V buňkách se aktivují nové skupiny genů i v dospělosti a jsou známy i geny stárnutí. I po narození se transkribují další části genetické informace: pro růst organismu pro přípravu na reprodukční fáze pro stárnutí Geny určující délku života? Délka lidského života je „odměřována“ i v jednotlivé buňce Genetický program představuje jen základní rámec individuálního vývoje a je mnoho faktorů, které tento vývoj mohou optimalizovat nebo redukovat Umělé zásahy do lidského rozplozování: oplození in vitro (1987) homologní, heterologní náhradní mateřství (pronájem dělohy) Předimplantační diagnostika In vitro fertilizace (Edwards 1978) Medicínská technika oplození in vitro byla vyvinuta se záměrem umožnit rodičovství v případech, kdy není možné otěhotnění přirozenou cestou.Vajíčko je oplozeno spermiemi ve zkumavce a vzniklá zygota je v určité fázi svého vývoje přenesena do dělohy ženy, kde embryonální vývoj pokračuje. Námitky morální teologie: neetický odběr spermií (novodobí moralisté se snaží dokázat, že v tomto případě nejde o ipsaci, podobně jako při získávání spermií pro vyšetření semene) nepřirozený proces – „proti přírodě“, tento způsob početí se v přírodě neděje. Dítě má být počato v aktu lásky, dítě má právo být počato v aktu lásky manželů oplodní se více vajíček, než se implantuje do děložní sliznice – ty jsou sice uskladňována ve zmrazeném stavu, po čase se však odstraní – jsou tedy potracena Další morální dilemata – eticky neospravedlnitelná: - transfer cizího oplozeného vajíčka do dělohy budoucí matky – náhradní mateřství (pronajímání cizí dělohy ženami, které se nechtějí podrobit potížím z těhotenství) - oplození vajíčka matky cizím spermatem – heterologní oplození - vytváření bank vajíček (i oplozených) a bank spermií – svévolná manipulace s lidskými zárodky a zárodečnými buňkami Obhájci eticky ospravedlnitelného umělého oplození argumentují, že v sexualitě je možno od sebe oddělit 2 funkce:– baby - making - plození potomstva a love – making - výraz personální lásky Personalisticky orientovaná filosofie a křesťanská etika však tvrdí, že - oba aspekty jsou neoddělitelně spojeny podle záměru Tvůrce: i zde platí: co Bůh spojil, člověk nerozlučuj. Plození dětí je výrazem jejich sjednocující lásky, která nachází své naplnění v rodinném společenství muže, ženy a jejich dítěte. Přirozené početí je v jistém smyslu vyvrcholením jejich manželské lásky, jejím obohacením o lásku rodičovskou. Umělé oplození je důsledkem nouzového stavu, v němž se realizuje jejich „právo“ na dítě tím jediným možným způsobem. Je otázkou, zda rodiče mají právo na dítě, nebo mají dítě přijímat jako dar ? Kongregace pro nauku víry se vyjadřuje zamítavě k možnosti oplození in vitro a to v „Instrukci o respektování klíčícího lidského života a důstojnosti plození“ z r. 1987. Zdůrazňuje se zde, že důstojným místem pro plození lidského života je manželský akt Někteří morální teologové zastávají názor, že homologní umělé oplození může být eticky přijatelné (P.Schotsmans, profesor lék. etiky v Leuven): „V rámci stabilního páru a za normálních podmínek, slibujících řádnou a vyrovnanou výchovu dítěte je metoda umělého oplození legitimní odpovědí na upřímné přání neplodné dvojice mít dítě, jež by bylo krví z jejich krve“ Schema vývoje zygoty Technologie používané v lidské reprodukci manipulace s pohlavními buňkami oplození in vitro (ve „zkumavce“) manipulace s časnými zárodky preimplantační diagnostika destrukce embrya a odběr kmenových buněk umělé zygoty ze somatické buňky a enukleovaného vajíčka vývoj vajíčka bez oplození - parthenot In vitro fertilizace Umělá zygota Parthenot Rýhování vajíčka ve zkumavce Odběr 1 blastomery Přenos embrya do dělohy nebo zmrazení Destrukce embrya a odběr embryoblastu Vývoj zárodku v matčině těle