ONTOGENETICKÁ PSYCHOLOGIE mateřské školy, semestr jaro 2016 Okruhy ke zkoušce 1. Vývojová psychologie a její praktická aplikace v práci učitele MŠ 2. Činitelé psychického vývoje. Dědičnost, faktory vnějšího prostředí jako činitelé psychického vývoje, obecné znaky psychického vývoje. 3. Prenatální, novorozenecké období a kojenecký věk ( do 1 roku). Počátky čivosti a vnímání u dětí, rozvoj motoriky. Vrozené reflexy, učení v raném věku, vazba na matku, raná interakce mezi členy rodiny. Rozvoj poznávacích procesů, motoriky, emocionalita kojence, socializace, vznik a rozvoj identity kojence. Role matky /hlavní pečující osoby. 4. Batolecí věk (1 - 3 let). Vývoj motorických dovedností, rozvoj poznávacích procesů, rozvoj řeči, vývoj osobnosti batolete a jeho emocí. Socializace v batolecim věku, rozvoj komunikace, normy chování, vliv rodiny, učení nápodobou a identifikací. 5. Předškolní věk (3-6 let). Vývoj kognitivních funkcí, rozvoj imaginace a fantazie, rozvoj řeči, rozvoj motoriky, vývoj dětské kresby. Interpersonální interakce mezi vrstevníky, k dospělým a vývojové aspekty formování postojů a rolí, rozvoj sociálních dovedností. Vývoj osobnosti dítěte. Sebepojetí, emoce a prožívání, vůle. 6. Školní způsobilost (zralost, připravenost). 7. Dětství a prepuberta (7-11 let). Změny v poznávacích procesech, prožívání, jáství, socializace, výchovné styly, výchovné působení ¨ 8. Adaptační potíže, poruchy a neurotické příznaky u dětí (7-11 let) 9. Puberta (12-15 let). Charakteristika období, tělesný rozvoj, vývoj poznávacích procesů, emocionalita, identita jedince v pubertě, sebepoznávání, sebehodnocení, seberealizace, profesionální orientace, vliv vrstevnické skupiny, vnější vlivy, socializace 10. Adolescence (16-22 let). Úroveň kognitivních funkcí, emocionální rozvoj, prožívání vlastního já, socializace, partnerské vztahy, hodnotový systém, vzdělanost, kreativita, profesionální orientace.