Zora Syslová 1.Předmět předškolní pedagogiky, základní kategorie a pojmy 2.ISCED 0 (organizace předškolního vzdělávání v ČR) 3.Výchova a vzdělávání 4.Proměny cílů předškolní výchovy a vzdělávání, alternativní a inovativní směry v předškolním vzdělávání 5.Dítě jako subjekt vzdělávání 6.Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, děti ze sociálně znevýhodněného prostředí 7.Vzdělávání dětí do 3 let 8.Prostředí a jeho vliv na rozvoj - reflexní list 9.Heterogenní a homogenní skupiny 10.Předškolní pedagog, jeho kompetence (standard, kariérní řádu) - reflexní list 11.Komunikační dovednosti učitelky MŠ – vytváření sebepojetí 12.Profesní portfolio * 1.Struktura PP2, požadavky na ukončení předmětu 2.Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání 3.Cíle a obsah vzdělávání (kompetence, vzdělávací oblasti, Bloomova taxonomie) 4.Individualizace (typy inteligencí), 5.Organizace vzdělávání dětí předškolního věku v ČR, organizační formy, 6.Konstruktivistické přístupy 7.Motivace 8.Metody práce s dětmi, učení 9.Podmínky vzdělávání 10.Dokumentace školy, odborné časopisy 11.Vlastní hodnocení školy 12.Návaznost předškolního a základního vzdělávání *Seminární práce na téma: „Komparace dvou odborných publikací“ *Kritéria pro hodnocení: *formální úprava podle požadavků na odborné práce, včetně pravopisu *porovnání přístupů, názorů, zdrojů apod. jednotlivých autorů ke zvolenému tématu (nikoli obsah jednotlivých publikací) *odevzdání seminární práce v elektronické podobě v termínu do 20. 5. 2016 *rozsah práce max. 5 normostran *Pedagogickou praxe proběhne ve dnech 6. a 20. května 2016. *Praxe probíhá od 7.30 do 12.00 hodin ve fakultní mateřské škole. *Úkolem PPP1 je tzv. stínování učitelky – tzn. záznam jejích aktivit a popis interakcí s dětmi, případně dalšími účastníky vzdělávacího procesu (rodiče, kolegyně…) v průběhu dopoledních činností. *Reflexe praxe na poslední konzultaci PP1 * * *Při sledování každé výchovné situace je třeba mít na paměti, že je v ní přítomná: *osobnost jedince, který je vychováván *sociální a přírodní prostředí *cíl, k němuž vzdělávání a výchovné působení směřuje *osobnost vzdělavatele (jeho styl) * Opravilová, 2005 * okolí cíle učitelka vyučování dítě učení učivo (činnosti) metody, org. formy komunikace, interakce podmínky *Cíle, aneb k čemu se vyučuje a učí *Obsah, aneb co se vyučuje a učí *Zprostředkování, aneb jak se vyučuje a učí *Vztahy mezi osobami zúčastněnými na vyučování a učení, které se vztahují zejména ke komunikaci * *Objekt x subjekt vzdělávání *Genetika *Vliv rodiny *IQ versus EQ *Potřeby dítěte * *Kvalifikace *Odbornost * *ŠVP *Integrovaná témata – tzv. „bloky“ * *TVP *(Učivo) ČINNOSTI *Spontánní *Řízené * *SLOVNÍ -vyprávění, vysvětlování, práce s knihou, rozhovor *NÁZORNÉ -pozorování, předvádění * PRAKTICKÉ *- napodobování, manipulování, experimentování *Diskuse *Modelové situace *Scénky *atd. *Individuální *Skupinová *Frontální * *Předškolní dítě se učí především na základě své interakce s okolím a svou vlastní prožitou zkušeností, tzn. spontánně. *Tyto zkušenosti zpracovává prostřednictvím hry. *Do řízených aktivit se aplikuje podstata spontánního učení. *Situační učení *Sociální učení *Prožitkové učení *Situace, se kterými přichází děti *Situace, které se dějí ve třídě *Situace, se kterými přichází učitelka *Nápodobou *Od sebe navzájem *ITV -10 % toho, co slyšíme -20% toho, co vidíme -40% toho, o čem diskutujeme -80% toho, co přímo zažijeme nebo děláme -90% toho, co se pokoušíme naučit druhé - - *Učení založené na přímých zážitcích dítěte, vycházející z jeho samostatné činnosti a individuální volby, z jeho zvídavosti a potřeby objevovat. *HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha : Portál, 2006, 2008. *HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5 *HORKÁ, H., SYSLOVÁ, Z. Studie k předškolní pedagogice. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-210 *KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7 *PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4 *PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4 *SMOLÍKOVÁ, K a kol. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004. *