Témata seminárních prací Základy psychologie 1. Socializace – etapy, charakteristika struktury a dynamiky procesu socializace, produkty socializace, kritéria efektivity socializačního procesu (postoj, chování, sociální role, definice, vývoj a změna postojů, měření postojů, postoj a chování). Socializace dítěte v MŠ. 2. Sociální učení – sociální posilování, imitace, identifikace, využití v práci učitele, sociální adaptace, adaptace dítěte na prostředí MŠ. Adaptace, adjustace, maladaptace. 3. Percepční dovednosti učitele – vnímání druhého člověka, sebepercepce, chyby v posuzování, praktické využití v práci učitele, sebereflexe, poznávání druhých. Chyby v percepci učitele MŠ. 4. Analýza sociální interakce – východisko práce učitele MŠ. Základní formy součinnosti (koexistence, koordinace, kooperace) a mezilidských vztahů (rivalita, soutěžení, reciprocita), konflikt a spolupráce, interakce s druhými (sociální facilitace, konformita, poslušnost, vůdcovství,...), praktická cvičení kooperace, spolupráce. 5. Komunikace – obsahová a formální analýza, typy komunikace, efektivní komunikace, možnosti kultivace komunikačních dovedností (praktická cvičení schopnosti komunikovat), komunikační dovednosti, neverbální komunikace, dorozumívání mezi lidmi, zpětná vazba. Komunikační dovednosti učitelky MŠ. 6. Psychologie skupiny se zaměřením na specifika struktury a dynamiky dyád a malých skupinek dětí, interakce předškolních dětí. Práce se skupinou dětí v MŠ. 7. Rodina jako sociální skupina, specifika a rizika výchovy v rodině. Styly výchovy v rodině. 8. Psychologie učení. Zákony učení, druhy učení, sociální učení, využití v MŠ. 9. Psychologie výchovy. Psychologická podstata a pojetí výchovy, podmínky a cíl výchovy. Výchovné aspekty předškolního dítěte. 10. Problémové dítě v MŠ. Poruchy chování, ADD/ADHD (LMD) maladaptace ve školním prostředí, příčíny, prevence. Projevy hyperaktivity a poruchy pozornosti předškolního dítěte. Přístup učitele, možnosti ovlivnění. (Michalová, Z. Přeškolák s problémovým chováním. Praha : Portál, 2012) 11. Osobnost učitele. Požadavky na osobnost učitele MŠ, specifika role učitelky mateřské školy, učitelský stres, metody zvládání stresu, burn-out. Psychohygiena učitele MŠ předcházení stresu u učitele, relaxace, práce s dechem, sociální opora. (MERTIN, V., GILERNOVÁ, I. (eds.) Psychologie pro učitelky mateřské školky. Praha: Portál, 2003) 12. Odměna a trest ve výchově předškolního dítěte. 13. Specifické poruchy učení. Projevy, příčiny, přístup k dětem v předškolním vzdělávání. Deficity v dílčích funkcích. (Zelinková, O. Dyslexie v předškolním věku? Praha: Portál, 2012. Sindelárová, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 2007.) 14. Výchovné problémy předškolních dětí. Projevy, příčiny, přístup dospělých. (MERTIN, V. Výchovné maličkosti. Průvodce výchovou do 12 let. Praha: Portál, 2011) 15. Způsobilost ke školní docházce. Školní zralost, školní připravenost. 16. Vývoj dětské hry (projevy diferenciace a integrace, klasifikace her). 17. Vývoj řeči a poruchy řeči. 18. Vývoj dětské kresby a její využití v MŠ. 19. Morální vývoj od raného dětství (Piaget, Kohlberg, Gilliganová) do dospělosti. 20. Nadané děti v MŠ. (Portešová, Š. Rozumově nadaní studenti s poruchami učení. Brno: Munipress 2014) 21. Základní koncepce rozvoje myšlení u dětí. (změny v chápání vztahů a řešení problémů). Literatura: 1. ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. 2. KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996. 3. MERTIN, V., GILERNOVÁ, I. (eds.) Psychologie pro učitelky mateřské školky. Praha: Portál, 2003. 4. MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007. 5. ČÁP, J. MAREŠ, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Portál, 2007. 6. MERTIN, V. Výchovné maličkosti. Průvodce výchovou do 12 let. Praha : Portál, 2011. 7. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život. Praha: Portál, 1998. 8. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. 9. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. 10. HAYESOVÁ. N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998. 11. NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Akademia, 1999 12. MICHALOVÁ. Z. Přeškolák s problémovým chováním. Praha : Portál, 2012. 13. ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku? Praha: Portál, 2012. 14. Thorová, K. Vývojová psychologie. Praha: Portál 2015.