Rozvoj matematických představ 2 Program konzultací: Základní geometrické pojmy a geometrické relace (Bod, přímka, rovina. Úsečka, polopřímka, polopřímka opačná k polopřímce, polorovina, polorovina opačná k dané polorovině, poloprostor.) Polohové vlastnosti přímek a rovin (Vzájemná poloha dvou přímek v prostoru, přímky a roviny, dvou rovin, tří rovin-využití volného rovnoběžného promítání ke znázornění těchto vztahů.) Kruh, kružnice, (Definice, vzájemná poloh přímky a kružnice, dvou kružnic, modely kružnic a kruhů, využití v praxi) Trojúhelník (Definice, vlastnosti trojúhelníku, příčky trojúhelníku) Čtyřúhelník (Definice, třídění čtyřúhelníků, rovnoběžníky a jejich vlastnosti, pravoúhelníky - obdélník a čtverec) Velikost geometrického útvaru (Délka úsečky, obsah rovinného obrazce, objem tělesa, jednotky a jejich převody) Shodná zobrazení, symetrie (Definice, druhy shodných zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost) Tělesa, sítě těles, stavby z krychlí Geometrické tvary v reálném světě Praktické činnosti směřující k vytváření elementárních představ a pojmů a k rozvoji prostorové představivosti Literatura Blažková, R. Rozvoj matematických pojmů a představ u dětí předškolního věku. Dostupné z Elportál: https://is.muni.cz/auth/elportal/?id=893208 Francová, M., Matoušková, K., Vaňurová, M. Texty k základům elementární geometrie (pro studium učitelství 1. stupně základní školy. 2. opr. vydání. Brno, MU, 1994 Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha. Raabe 2010. ISBN 978-80-86307-96-1. Kuřina, F. a kol. Matematika a porozumění světu. Praha. Academia 2009. ISBN 978-80-200-1743-7. Mádrová, E. Učíme se hrou. Praha, Práce 1995, ISBN 80-208-0373-4