Praktické cvičení č. 9 Smyslová soustava Literatura: DYLEVSKÝ, I.: Anatomie a fyziologie člověka: učebnice pro zdravotnické školy. Olomouc: Epava, 1998. ISBN: 80-901667-0-9. KOPECKÝ, M.: Somatologie pro učitele. Olomouc: UP, 2005. ISBN: 80-244-1072-9. MACHOVÁ, J.: Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. ISBN: 80-7184-867-0. ROKYTA, R.: Somatologie I. a II. učebnice. Praha: Eurolex Bohemia, 2006. ISBN: 80-86861-59-7. TROJAN, S., SCHREIBER, M.: Atlas biologie člověka. Praha: Scientia, 2002. ISBN: 80-7183-257-X. Úkol č. 1a: Doplňte následující text: Činnost ………………………… soustavy je spjata s činností ……………………… …………………… - čidel. Ty zprostředkovávají CNS informace o …………………. i ……………………. prostředí. Stavba smyslového ústrojí: 1. ……………………………… – periferní analyzátor, 2. dostředivá nervová dráha, 3. korové projekční centrum – …………………………… analyzátor. Hlavní funkcí receptorů je ………………………………… podnětů. Počitek – vjem a poznání vzniká však až v ……………………………………… ……………………………………… . Úkol č. 1b: Doplňte pro zrakové ústrojí: Zrakové ústrojí umožňuje vnímání ………………., …………………, ………………., …………….. a ………………… předmětů. U člověka je nejdůležitějším smyslem pro ……………………… v prostoru. Orgánem zraku je …………… (ocullus), které je složeno s oční koule a přídatných orgánů. Oční koule (………………… …………………) je uložena v obličejové části lebky v ……………………. V každé očnici jsou dva otvory, které je spojují s mozkovnou a procházejí jimi …………………… nervy, žíly, tepny a dále nervy pro okohybné svaly a další drobné svaly v oku. ………………… osa je nejdelší předozadní rozměr oční koule. Úkol č. 2: Popište česky a latinsky následující obrázek. Úkol č. 3: Do tabulky doplňte stručný popis částí oční koule. Stěna oční koule: Český název Latinský název Umístění, popis, funkce Bělima sclera V předu v ní přechází bělima, 1/5 povrchu oční koule, je průhledná, prostoupena cévami, zakřivená, její nepravidelné zakřivení vede k rozmazání vnímaného obrazu – astigmatismus. Živnatka uvea Obsahuje cévy a pigmentové buňky – hnědočerná barva, pigmentová vrstva pohlcuje paprsky a zabraňuje jejich zpětnému odrazu. Řasnaté tělísko corpus ciliare Má tvar mezikruží, uprostřed je kruhový otvor zornice (pupila), díky hladkým svalům se může zúžit nebo rozšířit – zornicový reflex, který je dán různou intenzitou světla. V duhovce jsou pigmentové buňky, které určují její barvu a zabraňují tomu, aby světlo pronikalo jinudy než zornicí. Vnitřní vrstva oční koule, tenká a průhledná, v místě výstupu zrakového nervu je bělavá slepá skvrna a také místo nejostřejšího vidění – žlutá skvrna. Obsahuje světločivné buňky – tyčinky a čípky. Oční komory: Přední oční komora - - Mezi duhovkou a čočkou. Vyplněna komorovým mokem. Sklivec corpus vitreum Optická soustava oka – tvoří ji rohovka, komorový mok, čočka a sklivec, umožňují ostré zobrazení objektů, které leží v různé vzdálenosti od oka. Průhledná dvojvypuklá spojka s více zakřivenou zadní plochou. Její funkcí je lámat paprsky tak, aby se sbíhaly na sítnici. Akomodace je schopnost čočky se zakřivovat při pozorování bližších a vzdálenějších předmětů. Přídatné orgány oka Okohybné svaly - - Chrání oko zepředu, podkladem víček je kruhový sval oční, který přibližuje víčka k sobě a uzavírá štěrbinu oka. Na volných okrajích oka jsou řasy, do jejichž pochvy ústí mazové žlázy. Jejich zánět – ječné zrno (hordeolum). Spojivka tunica conjunctiva Při horním zevním okraji očnice, produkuje slzy, které jsou pomocí víček roztírány a přebytek se dostává k vnitřnímu očnímu koutku, odtud odtékají do dutiny nosní. Úkol č. 4: Vysvětlete pojmy: Barevné vidění – Vidění za tmy – Zorné pole – Binokulární vidění – Úkol č. 5: Pozorujte zornicový reflex: Pracujte ve dvojicích. Pozorovaný se přesune do tmavší části místnosti a zakryje si oči. Pozorovatel sleduje velikost zornic před zakrytím očí a po jejich odkrytí. Stejným způsobem vyzkoušíme přímo u okna. Výsledky pozorování a náčrt: ………………………………………………………………… ………………………………………………………………… ………………………………………………………………… ………………………………………………………………… Velikost zornice je závislá na intenzitě dopadajícího světla. Zvětšuje se při slabém osvětlení a zmenšuje při jasném světle. Změny velikosti zornice reflexně způsobují svaly paprsčitě a kruhovitě uspořádané v duhovce. Úkol č. 6: Popište refrakční vady oka a jejich nápravy: Prostudujte: http://www.szu.cz/tema/pracovni-prostredi/zdravi-a-pocitace?highlightWords=zrak Jaký je význam vitamín A v souvislosti se zrakem? (info na http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/manual/Manual%20souhrn-1.pdf, s. 40) Úkol č. 7: Doplňte pro sluchové ústrojí: Sluchové ústrojí má u člověka největší význam při ……………………………. Na jeho základě se u člověka jako sluchový reflex vyvinula ……………………………. Ucho (…………………..) slouží k rozlišování …………………………… vln (člověk slyší jen v rozsahu 16 – 20 tisíc kmitů za sekundu). Ucho dělíme na 3 části: 1. ………………………………… – auris externa 2. ………………………………… – auris media 3. ………………………………… – auris interna Úkol č. 8: Popište česky následující obrázek. Úkol č. 9: Do tabulky doplňte stručný popis ucha: Zevní ucho: Český název Latinský název Popis a funkce Boltec aricula Má zakřivený průběh, pokryt kůží s četnými mazovými žlázami – ušní maz. Vede zvukové vlny k bubínku. Bubínek membrana tympani Střední ucho: malý štěrbinovitý otvor v kosti spánkové. Spojení středního ucha s nosohltanem. Při polykání se otevírá a pouští do středoušní dutiny bublinu vzduchu, tím se vyrovnává tlak před a za bubínkem. Sluchové kůstky Kladívko Kovadlinka Třmínek malleus incus stapes Na rozhraní středního a vnitřního ucha. Vnitřní ucho: uzavřený prostor uvnitř spánkové kosti. Kostěný labyrint - Blízko oválného okénka přenáší vlny do vnitřního ucha. Předsíň vestibulum - Začínají baňkovitým rozšířením – rovnovážné ústrojí. Blanitý hlemýžď cochlea Úkol č. 10: Doplňte text popisující funkci ucha jako sluchového analyzátoru: Kmitání ………………………… se přenáší na ………………… kůstky. Třmínek rozkmitá ………………………… okénko a tím se rozechvěje ……………………. Kmity perilymfy se vyrovnají vyklenutím …………………… okénka do ………………… dutiny. Vlnění perilymfy rozkmitá ……………………… a rozechvěje bazální ……………………… v určitém jejím úseku podle výšky tónu. Toto chvění způsobí, že buňky …………………… orgánu narážejí svými vlásky na krycí membránu, a tím se podráždí. Vzniklé vzruchy jsou vedeny ………………………… nervem do jader v prodloužené míše a dále až do centrálního korového analyzátoru. Prostudujte: http://www.szu.cz/uploads/documents/hluk_1_.pdf http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/manual/Manual%20souhrn-2.pdf (kap.7.7) Úkol č. 11: Doplňte pro rovnovážné (statokinetické) ústrojí: Rovnovážné ústrojí: 1. čidlo statické – pro vnímání ………………………………, 2. čidlo kinetické – pro vnímání ……………………………., Statické čidlo je ve …………………… a …………………… váčku, jsou zde malá políčka s vysokými epitelovými buňkami s jemnými smyslovými vlákny na koncích nad nimiž jsou vápenaté krystalky (statokinie). Při změně ………………… hlavy dráždí krystalky jemné vlákna smyslových buněk. Vzruchy jsou vedeny statickým nervem k vestibulárním jádrům na spodině 4. mozkové komory. Tím je umožněno udržení rovnováhy těla v prostoru a zajištění vzpřímeného postoje. Kinetické čidlo je uloženo v ……………………… polokruhových kanálků. V každé ampule je vyvýšenina s vysokými buňkami opatřenými dlouhými vlásky. Jejich podráždění vyvolává pohyb endolymfy při ……………………… pohybech hlavy. Úkol č. 12: Doplňte pro smyslové ústrojí kožní: Sdružuje několik receptorů: čidla pro chlad, teplo, tlak, dotyk, bolest. Vzruchy z nich jsou vedeny dostředivými vlákny míšních a mozkových nervů do CNS. Vnímání chladu a tepla Chladové receptory Hlouběji ve škáře a podkožním vazivu, ve sliznic dýchacího a trávicího ústrojí. Je jich 20krát méně než chladových receptorů. Vnímání dotyku a tlaku Receptory pro dotyk a tlak Na vlasaté části kůže kolem vlasové pochvy a na kůži na různých místech v různé hustotě. V podkožním vazivu na dlaňové straně prstů, v dlani a chodidlech. Hmatová tělíska Vnímání bolesti Téměř ve všech tkáních (kůže i vnitřní orgány). Prostudujte: http://www.melanom.cz/ http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/edice/letaky_pdf/prevence_poskozeni_kuze.pdf http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/edice/plne_znani/letaky/Slunce_dobre_i_zle.pdf http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/edice/plne_znani/plakaty/uv_zareni.pdf http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/edice/plne_znani/nadory_20kuze.pdf http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/edice/plny_tisk/poster_kliste_tisk.pdf Úkol č. 13: Pojmenujte označená místa na jazyku: Kontrola provedena dne: Podpis: