RODINA V PSYCHOSOCIÁLNÍM KONTEXTU Bez rodiny se člověk chvěje zimou v nekonečném vesmíru. André Maurois To, co na dítě mocně působí, je nežitý život jeho rodičů. Alfred Adler Dítě nevychovává to, co dospělý říká, ale to, jaký je. Carl Gustav Jung 1. března 2016 RODINA V PSYCHOSOCIÁLNÍM KONTEXTU - vybraná témata etologický úhel pohledu Desmond Morris, světoznámý etolog, napsal krásnou, dnes již legendární, knihu s poněkud zvláštním názvem  Lidský živočich (1997). V ní poukazuje na podobnosti mezi chováním zvířat a lidí. Dovoluje nám porozumět lidskému chování, které se někdy může zdát „nerozumné“. Rodině, partnerskému a rodičovskému chování… atd. je v této knize věnována mj. kapitola s názvem: Nesmrtelné geny (The Human Animal Ep. 5 - The Immortal Genes) dnešní snímek je část filmové podoby (odkaz na celou šestidílnou sérii v AJ) této knihy Etologie je vědou o chování živočichů. V posledních desetiletích je řada významných lékařů a psychologů fascinovaná právě studiem přirozeného chování lidí, pátráním po lidské přirozenosti. Využívají srovnávání s poznatky z etologických výzkumů zvířat. Ukazuje se, že na základě poznatků z etologie můžeme uvažovat o „výhodnosti“ či „nevýhodnosti“ jednotlivých prvků lidského chování pro vývoj lidského druhu. Vzniká tak nový obor: evoluční psychologie. Při poznávání instituce rodina je etologický (resp. sociobiologický, evolučně psychologický) úhel pohledu jedním z mnoha. Ukazuje se jako velmi přínosný a užitečný. Rodina - etologický (sociobiologický) pohled Klíčová témata  Chvilková separace, obavy, „separační úzkost“, pocity úlevy při shledání…  Separace nutná (intencionální, řízená), krůčky v osobnostním růstu…  „Na začátku cesty“ – separace, porod - „ostrý střih“ nebo stále u matky (kontinuita)  Zvláštní schopnosti novorozenců pouze v určitém – tzv. senzitivním – období, např. napodobování jen cca 1 hodinu po porodu  Péče o děti - nošení dětí (různé pomůcky), houpání v rytmu…, kojení (podle vnějšího „řádu“ nebo podle potřeb dítěte), „krmící polibek“ …  Přitažlivost dětské tváře (proporcí…) pro dospělé Kognitivní vývoj (specifika u „lidských mláďat“), vývoj řeči…  Konkurence, začátky kooperace, potřeba „pravidel hry“  Přechodové období (k dospělosti), přechodové rituály, rodinné a společenské …i soukromé   Nebezpečí zneužití potřeby „příslušnosti k tlupě“ (potenciálně násilná loajalita)  Tradice versus novum (neofobie versus neofilie), potřeba vyváženosti  Utváření párů, hledání rodinného teritoria, zakládání rodiny, potomci…  Novodobý fenomén: „další věk člověka“ - klíčová otázka: „Proč my, lidé, vlastně žijeme tak dlouho?“  …po ukončení plodné fáze života, role prarodičů je mnohem důležitější, než se běžně předpokládá  Specifické u člověka: nežije jen v přítomnosti, ale - minulost i budoucnost – tedy dovede si představit i svou vlastní smrt(-elnost) Rodina - etologický (sociobiologický) pohled Klíčová témata