Téma: Bezvědomí, neúrazové urgentní stavy – infarkt myokardu (Škývarová, Smolík) 7. ročník Podle RÁMCOVÉHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU: - Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví - Tematický okruh: Péče o zdraví (první pomoc) - Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova, Mediální výchova, Enviromentální výchova - Integrace mezi vzdělávacími obory: Přírodopis (biologie člověka) Kompetence: K učení – vyhledávání informací související s preventivními opatřeními a jejich uplatnění v osobním životě Komunikativní – žák dokáže správně komunikovat při kontaktu se službami odborné pomoci Občanské – žák umí pohotově reagovat a jednat v situacích, kdy je ohrožen život člověka Výchovně vzdělávací cíle: Žák chápe úzkou souvislost tématu s každodenními situacemi a životem, uvědomuje si význam první pomoci. Žák popíše své pocity v rámci ukázkových videí a pokusí se vysvětlit obsah. Žák dokáže vlastními slovy vysvětlit, jak pozná bezvědomí a infarkt myokardu. Místo realizace: učebna Časová dotace: 45 min Pojmy opěrné: první pomoc, vědomí, infarkt Pojmy nové: urgentní, myokard, predispozice Didaktické prostředky: interaktivní příručka první pomoci[P1] , video (2x), tabule, fix, pracovní list 1. Scénář hodiny: Úvod[P2] Seznámení s cílem hodiny – žáci by měli rozpoznat, kdy se jedná o bezvědomí, infarkt myokardu a umět poskytnout první pomoc Motivace – žáci si uvědomí význam první pomoci a důležitou roli, kterou můžou hrát v životě každého člověka Hlavní část * Procvičování a opakování známého – základní postup u první pomoci, co je nejdůležitější – vlastní ochrana * Expozice – za pomoci interaktivní příručky si vysvětlíme příznaky bezvědomí, jak poskytnout první pomoc, součástí je i mini-test na opakování, to samé proběhne k infarktu myokardu * Fixace – rozdáme si pracovní listy a žáci budou samostatně zapisovat odpovědi, jedná se částečně o opakování, v rámci prevence o nové poznatky, diskuze * Aplikace – děti budou vědět, jak poznají bezvědomí, infarkt myokardu a jak včas poskytnout první pomoc, kam zavolat, jak hovořit atd. Závěr * Zopakování probrané látky – shrnutí důležitých informací, které by měli znát[P3] * Zhodnocení hodiny – chování a práce žáků (pochvala) 2.Teoretická příprava na hodinu[P4] Interaktivní příručka první pomoci https://www.zachranny-kruh.cz/flash/ppp2011/ Pracovní list: 1. Přiřaď jednotlivé kroky při první pomoci, jak jdou za sebou. Situace: Na ulici vidím ležet někoho na zemi, nehýbe se. Jak zareaguješ? Zjistím, co se stalo, chráním se, aby se mi nic nestalo. Oslovím dotyčného, zatřesu s ním. Volám o pomoc. Volám 155. Řídím se instrukcemi pracovníka na telefonu. 1. 2. 3. 4. 2. Urči správnou odpověď: 1. Telefonní číslo na ZZS je: a. 150 b. 155 c. 158 2. Co je důležité jako první krok v situaci, kdy vidím, že je někdo zraněn a nikdo u něj není: a. Zavolat známému o radu b. Snažit se zjistit, co se stalo a chránit sám sebe a volat 155 c. Z místa odejít a nechat to na dospělých kolemjdoucích 3. Infarkt myokardu je: a. Život neohrožující stav organismu, kdy dochází ke zpomalení srdeční činnosti. b. Život ohrožující stav, kdy dochází k uzavření cévy zásobující srdeční svalovinu. c. Nemoc plic. 3. Níže v tabulce se nalézají faktory vzniku infarktu myokardu. Které z faktorů můžeš ovlivnit a které ne. Přiřaď. Věk, pohlaví, nadváha a obezita, vysoký krevní tlak, vysoký obsah cholesterolu v krvi, sedavý způsob života, infarkt v rodině, genetická predispozice, kouření, cukrovka 2. typu, Infarkt myokardu. Ovlivnitelné. Neovlivnitelné 4. O který negativní jev se na obrázku jedná, stručně popiš, co obrázek znázorňuje: 5. DISKUZE Jakým způsobem se můžeš chránit před rizikem infarktu? Použité zdroje: http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/ps09/pomoc/web/pages/zasady-poskytovani-prvni-pomoci.html Metodická příručka do výuky První pomoc pro učitele středních škol (s využitím pro ZŠ – II. stupeň) Kolektiv autorů, 1. vydání, 2014, ISBN 978-80-260-6334-6 Interaktivní příručka první pomoci pro ZŠ https://www.zachranny-kruh.cz/flash/ppp2011/ Petra Škývarová 401912, Jan Smolík 396630 ________________________________ [P1]jaká? záchranný kruh? odkaz [P2]celý scénář rozpracovat [P3]zkonkterizovat [P4]chybí řešení