HEADS UP HEAD UP je vzdělávací pomůcka, která má pomáhat idem kriticky nahlédnout různé charitativní, dobrovolnické a rozvojové projekty, které chtějí reagovat na problémy nespravedlnosti a nerovnosti v místě či ve světě. Vychází z předpokladu, že pokud chceme vytvářet spravedlivý svět, potřebujeme lépe porzumět sociálním a historickým silám, která nás vzájemně spojují. Analytickou pomůcku vytvořila antropoložka a profesorka globálního vzděláváníVanessa de Oliveira (Andreotti) (2012, 2013) a která studentům a žákům umožňuje kriticky nahlížet. Tato pomůcka pracuje s určitým vzorcem myšlení a vztahů – HEADS UP, které jsou z hlediska GRV problematické. Těchto sedm oblastí je možné brát jako sedm černých klapek přes naše oči, které nám brání porozumět globálnímu světu a naší vlastní roli v něm. Pomocí otázek, které dané vzorce adresují, je možné se těchto klapek zbavovat. Hegemonie (Hegemony) ospravedlňovní vlastní kulturní nadřazenosti a dominance nad ostatními národy a kulturami Etnocentrismus (Ethocentrism) prezentování jednoho pohledu jako univerzálně platného a použitelného všude Ahistorismus (Ahistoricism) opomíjení historických souvislosti a historického podílu na současných jevech Depolitizace (Depolitization) přehlížení mocenských nerovností a ideologických základů globálních jevů Spasitelství prezentování lidí v tísni jako bezmocných obětí a těch, co pomáhají, jako vyvolených hrdinů Jednoduchá řešení (Un-Complicated nabízení jednoduchých řešení na Solutions) složité problémy, které ale vyžadují systémové změny Paternalismus (Paternalism) přistupování k lidem jako k někomu, kdo má být rád a vděčný za pomoc a potvrzování vlastní nadřazenosti na základě poskytnutí pomoci: „vím, co je pro tebe dobré“ Otázky + zdroj 1a)does this initiative promote the 1b) does this initiative invites idea that one group of people could people to think about its own design and implement the ultimate limitations? solution? 2a) does this initiative imply that 2b) does this initiative anyone who disagrees with what is acknowledge that there are other proposed is immoral? logical ways of looking at the same issue? 3a) does this initiative introduce a 3b) does this initiative offer a problem in the present without complex historical analysis of reference to why it is like that and the issue? how 'we' are connected to that? 4a) does this initiative present the 4b) does this initiative problem/solution as disconnected from acknowledge its own ideological power and ideology? location and offer an analysis of power relations? 5a) does this initiative present 5b) does this initiative people 'in need' as helpless victims acknowledge that the desire to be of local violence or misfortunes and better than/superior to others helpers or adopters as the chosen and the imposition of aspirations 'global' people capable of leading for singular ideas of progress humanity towards its destiny of and development have historically order, progress and harmony? been part of the problem?  6a) does this initiative offer 6b)does this initiative offer a simplistic analyses and answers that complex analysis of the problem do not invite people to engage with acknowledging the possible complexity or think more deeply? adverse effects of proposed solutions? 7a) does this initiative portray 7b)does this initiative portray people in need as people who lack people in need as people who are education, resources, civilization entitled to disagree with their and who would and should be very saviors and to legitimately want grateful for your help? to implement different solutions to what their helpers have in mind?