Pro kurz Čtením a psaním ke kritickému myšlení a globální témata Martina Pavlíčková a Eva Malířová Tradiční čtení Kritické čtení Kritická gramotnost Typ otázek: Představuje text pravdu? Je to fakt nebo názor? Je zaujatý nebo neutrální? Je dobře napsán/jasný? Kdo je autor? Jaký stupeň autority/oprávněnosti představuje? Co říká? Typ otázek: Jaký je kontext? Komu je text určen? Jaký je záměr autora? Jaká je pozice autora? (má politickou agendu?) Co se snaží říct? Jaké nástroje používá, aby přesvědčil/manipuloval čtenáře? Jaké výroky nejsou podložené? Proč byl text napsán tímto způsobem? Typ otázek: Jak může být prohlášení interpretováno v jiných kontextech? Jaké předpoklady mohou být za těmito tvrzeními? Jaké důsledky mohou mít? Co může utvářet autorovo vnímání reality? Kdo rozhoduje (co je reálné, může být poznáno, je třeba dělat) ? Jakým jménem a v čí prospěch? Jaká jsou omezení a rozpory této perspektivy? Čí zájmy mohou být vyjádřeny těmito tvrzeními? Jaký hlas je zamlčen? Zaměření, fokus: obsah, autorita mluvčího či autora textu, text Zaměření, fokus: kontext, záměry, styl komunikace Zaměření, fokus: předpoklady, konstrukce vědění/znalostí, moc, reprezentace a důsledky Strategie: dekódování Strategie: interpretace Strategie: kritika Cíl: rozvinout porozumění textu a/nebo určení jeho důveryhodnosti Cíl: rozvinout kritickou reflexi (schopnost rozeznat záměry a důvody) Cíl: rozvinout schopnost reflexe (schopnost porozumět procesu vytváření předpokladů o něčem) Jazyk: fixní, transparentní, zpřístupňuje nám realitu Jazyk: je fixní a překládá realitu Jazyk: je ideologický a vytváří realitu Realita: existuje a je snadno přístupná prostřednictvím smyslového vnímání a objektivního myšlení Realita: existuje a je přístupná, často je však přeložená do falešných reprezentací Realita: existuje, ale je nepřístupná (v absolutním významu) – máme jen částečné interpretace strukturované jazykem Vědění: univerzální, kumulativní, lineární, správně a špatně, fakta vs. názory, neutrální Vědění: pravdivá či falešná interpretace reality Vědění: vždy částečné, zavisející na kontextu, komplexní a dynamické Zdroj: Critical Literacy in Global Citizenship Education. Centre for the Study of Social and Global Justice: 2006. Dostupné z: www.osdemethodology.org.uk/keydocs/pdresourcepack.pdf Adapted and expanded from: Gina CERVETTI, Michael J. PARDALES, James S. DAMICO, A Tale of Differences: Comparing the Traditions, Perspectives, and Educational Goals of Critical Reading and Critical Literacy, www.readingonline.com, 2001 Pro kurz Čtením a psaním ke kritickému myšlení a globální témata Martina Pavlíčková a Eva Malířová Globální rozvojové vzdělávání Měkké Kritický přístup Problém Chudoba, bezmoc Nerovnost, nespravedlnost Podstata problému Nedostatek „rozvoje“, vzdělání, zdrojů, dovedností, technologie Komplexní kultury, systémy, stereotypy, rozdělení moci a postoje, které vytvářejí a udržují vykořisťování a slabou pozici některých lidí, skupin a kultur. Rozdíly jsou často smazávány. Východisko k jednání Dobročinnost (humanitární akce), morálka (vychází z normativních zásad spojených s myšlením a jednáním) Politická a etická východiska (normativní zásady spojené se vztahy) Co je třeba změnit Struktury, instituce a jedince, kteří jsou překážkou k rozvoji Struktury, systémy (i víry), instituce, stereotypy, kultury, jedince a vztahy. Proč? Proto aby každý dosáhl rozvoje, harmonie, rovnosti a stal se tolerantním Proto aby se bojovalo s nespravedlností, aby se všem vytvářel prostor pro dialog, aby si lidé mohli sami určit svou definici rozvoje. Co člověk může dělat? Podpořit kampaně za změnu struktur, věnovat svůj čas, znalosti, dovednosti a zdroje. Analyzovat vlastní pozici ve světě (svůj kontext) a měnit v daném kontextu struktury, stereotypy, identity, postoje a rozdělení moci Jak dochází ke změně Řízená z vnějšku dovnitř (vnucená změna) Zevnitř ven (vyjednaná změna) Cíl GRV Dát člověku sílu a vůli jednat (nebo se stát aktivními občany) dle toho, jak si sami definovali „dobrý život“ nebo „ideální svět“. Umožnit člověku kriticky reflektovat jejich kontextuální a kulturní dědictví a procesy, dále si představit „jiné“ možné budoucnosti, přebrat zodpovědnost za své rozhodnutí a jednání. Přínosy GRV Větší povědomí o některých problémech, podpora kampaní, větší motivace pomoci a něco dělat, dobrý pocit. Nezávislé, kritické myšlení, informovanější, zodpovědnější a etičtější rozhodování. Potenciální potíže Pocit kulturní nadřazenosti, neokolonialismus, nekritické akce Pocit viny, vnitřní konflikt a paralýza, pocit bezmoci, Zdroj: Andreotti, V (2006) ‘Soft versus critical global citizenship education’ Policy and Practice, Issue 3, Autumn 2006, Centre for Alobal Education, Belfast.