SC4MK_MRVP Metodika řešení výchovných problémů Přednášející: · doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. 17410@mail.muni.cz Konzultace: via e-mail (případně podle osobní domluvy) Anotace Předmět se zabývá intervencí a poradenstvím u dětí s poruchami chování. Studenti se naučí strukturovaně zpracovávat případovou studii, analyzovat biografii dítěte; plánovat a rozvíjet strategie diagnostického pozorování a intervenční podpory dětí s poruchami chování. Předmět je vychází z inkluzivních přístupů a z konceptu resilienčních teorií; reflektuje posilování copingových strategií dětí s poruchami chování. Osnova kurzu · Případová práce · Model 3P Intervence, standardy UV, OV · Poradenství, diagnostika a intervence se zaměřením na ohrožené děti v sociálně vyloučených lokalitách · Krizová intervence · Případová konference · Podpora a provázení dítěte v riziku, příprava na odchod do života z ÚV, OV · Komunikace jako specifický nástroj poradenství, poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, poradenská témata · Vedení případového záznamu · Mezioborová spolupráce Literatura LABÁTH, V.; AMBRÓZOVÁ, A. Riziková mládež: možnosti potenciálních změn. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 157 s. ISBN 80-85850-66-4. ¨ Miková, S., Stang, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál. 2015 BECHYŇOVÁ, V, (2012) Případové konference. Praha: Portál. ŠPATENKOVÁ, N. Krizová intervence pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 197 s. ISBN 80-247-0586-9. VODÁČKOVÁ, D. (ed.). Krizová intervence. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 543 s. ISBN 80-7178-696-9. VOJTOVÁ, V. Poradenství v rámci školy. In: VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003. s.176 – 182. ISBN 80-86633-23-3 VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 Jůn, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, s.r.o 2010. ISBN: 978-80-7367-590-5. Šauerová, Markéta, Projekty osobnostního rozvoje v nestandardních výchovných podmínkách 1. vyd. Praha : Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra : European Science and Art Publishing, 2011. -- 161 s. : il. ISBN 978-80-904815-5-8 Navrátil, Pavel. Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce / Pavel Navrátil, Radka Janebová ...[aj.]. -- 1. vyd. -- Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-038-2 (brož.) Recknagel, Marion. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů / Marion Recknagel. -- 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2012 ISBN 978-80-247-4022-5 (brož.) ČERVENKA, K. a V. VOJTOVÁ, et al. Východiska pro speciálněpedagogické intervence. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013. 111 s. ISBN 978-80-210-6617-5. VOJTOVÁ, V. a K. ČERVENKA et al. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013. 203 s. ISBN 978-80-210-6645-8 Výstupy předmětu: 1. Seminární práce: Zpracování struktury a průběhu případové konference na základě níže uvedených dokumentů: a) BECHYŇOVÁ, Věra. Případové konference. Praha: Portál, 2012 b) Vize MPSV_sociálně vyloučené lokality, c) metodická příručka pro sociální kurátory 2. Případová studie - zpracování případové studie dle konceptu z výuky – každý student individuálně 3. Prezentace případové práce – na základě seminární práce 1 a případové studie dle seminární práce 2 zpracujete prezentaci a) vymezení potřeb dítěte, b) návrh pro případovou konferenci, c) návrh intervenčních cílů a aktivit. Prezentaci zpracujte v týmu 2-3 lidí – vyberte jednu z případových studií a na jejím základě zpracujte – rozsah cca 15 minut. Prezentace proběhne na výuce dne 20.5. 2016 Seminární práce 1, 2, 3 zavěste do odevzdávárny.