Legislativa týkající se podpory žáků s MP v oblasti vzdělávání Současná legislativa (www.msmt.cz) × Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ze dne 24. září 2004, účinný od 1. ledna 2005. × Novela : × Zákon č. 49/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb. × podstatná část zákona č. 49/2009 Sb. Nabývá účinnosti dnem 5. března 2009. × Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, účinná dnem vyhlášení 9. února 2005. × Novela: × Vyhláška č. 116/2011 Sb., o poskytování služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Účinná od 1. září 2011. × Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, účinná dnem vyhlášení 9. února 2005. × Novela: × Vyhláška č. 147/2011 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Ze dne 25. května 2011. Účinná od 1. září 2011. × Novela vyhlášky č. 73/2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a mimořádně nadaných (vyhláška č. 147/2011 Sb.): × Nově se vyhláška věnuje kromě zdravotně postiženým, také podmínkám vzdělávání dětí, žáků a studentů zdravotně a sociálně znevýhodněných. × zřetelně se uvádí, že žáci bez zdravotního postižení se nevzdělávají podle vzdělávacích programů pro žáky se zdravotním postižením × Rozšiřuje se okruh činnosti asistenta pedagoga pro žáky s těžkým zdravotním postižením o pomoc při sebeobsluze a pohybu žáků s těžkým zdravotním postižením. × Nově se doplňuje termín „středně těžké mentální postižení“ (v původní vyhlášce vynecháno nedopatřením). × Zpřesňuje se složení týmu pedagogických pracovníků působících ve třídě zřízené pro žáky s těžkým zdravotním postižením (mohou zde působit 3, z nichž alespoň 1 je asistent pedagoga). × Novela vyhlášky bude zveřejněna ve Sbírce zákonů, platit má od 1. 9. 2011. × pro potřeby vzdělávání se definuje žák se sociálním znevýhodněním. × doplňují se ustanovení o „vyrovnávacích“ opatřeních k podpoře vzdělávání žáků se sociálním a zdravotním znevýhodněním, které poskytuje škola hlavního vzdělávacího proudu v inkluzívním vzdělávání. × zpřesňuje se možnost výjimečného přijetí žáka bez zdravotního postižení do speciální školy (v případech dlouhodobého selhávání v otevřeném školním prostředí i při využívání vyrovnávacích opatření). × zkracuje se délka diagnostického pobytu žáka v případě jeho vzdělávání ve speciální škole/třídě (1 až 3 měsíce). × zřetelně se kodifikuje postup při přijímání žáka do speciální školy/třídy a vzdělávání podle vzdělávacího programu pro zdravotně postižené pouze s informovaným souhlasem zákonného zástupce žáka. × doplňuje se příloha vyhlášky, která uvádí podklady pro tvorbu formuláře informovaného souhlasu × umožňuje spojovat ročníky obou stupňů speciálních škol atd.). × Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných: × § 1 Podpůrná opatření (novela) – pro žáky se zdravotním postižením: × speciální, metody, postupy, formy prostředky, × kompenzační, rehabilitační a reedukační pomůcky, × speciální učebnice, didaktické materiály, × předměty speciálně pedagogické péče, × poskytování poradenských služeb, × zajištění služeb asistenta pedagoga, × snížení počtu žáků ve třídě, oddělení, studijní skupině, × jiná úprava organizace vzdělávání zohledňující SVP žáka. × Novela vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných: × § 1 Vyrovnávací opatření (novela) – pro žáky se zdravotním znevýhodněním a sociálním znevýhodněním: × užívání pedagogických, popřípadě speciálně pedagogických metod a postupů, které odpovídají vzdělávacím potřebám žáků, × Poskytování individuální podpory v rámci výuky a přípravy na výuku, × poskytování pedagogických a psychologických služeb, × zajištění služeb asistenta pedagoga, × § 3, odst. 1: Formy speciálního vzdělávání žáků se zdravotním postižením: × individuální integrace, × skupinová integrace, × škola samostatně zřízená pro žáky se zdravotním postižením, × kombinací forem. × § 3, odst. 4: Žák se zdravotním postižením se přednostně vzdělává formou individuální integrace. × § 5 Typy speciálních škol × § 6 IVP (novela). × § 7 Asistent pedagoga (novela). × § 10 Počty žáků (6-14 žáků). × ČÁST TŘETÍ – Vzdělávání žáků mimořádně nadaných. × PŘÍLOHA: Minimální rozsah údajů a informací pro udělení informovaného souhlasu se zařazením žáka od některé z organizačních forem vzdělávání a s převedením žáka do vzdělávacího programu pro žáky se zdravotním postižením. × SOUČASNÉ VÝZNAMNÉ DOKUMENTY INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ: × Úmluva o právech osob se zdravotním postižením (OSN 2006, ČR 2009) ð zákon č. 198/2009 Sb. o rovném zacházení a právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů – antidiskriminační zákon × Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2010-2014 × Národní akční plán inkluzivního vzdělávání (NAPIV)