Předškolní vzdělávání Možnosti předškolního vzdělávání dětí s MP: • Individuální integrace v běžné MŠ • Skupinová integrace v běžné MŠ • Mateřská škola speciální • Přípravná třída Ø Kurikulární dokumenty: § Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) § Manuál k tvorbě školního (třídního) vzdělávacího programu (ŠVP) mateřské školy § Příloha – tvorba ŠVP ve speciální mateřské škole § Poznámky k tvorbě vzdělávacího obsahu přípravných tříd v ŠVP Předškolní vzdělávání plní funkci: ü diagnostickou = zařazení dítěte do dalšího vzdělávání, ü reedukační = rozvoj postižených funkcí, ü rehabilitační, ü léčebně výchovnou, ü respitní = úleva rodičům. § vytvářet optimální podmínky k rozvoji každého dítěte, § posílení o jednoho pedagogického pracovníka. Přípravné třídy základní školy: Určeno pro (§ 47 školského zákona): § děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, § děti se sociálním či kulturním znevýhodněním, § děti, u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj, § min. 7 dětí, § o zařazení dětí do přípravné třídy rozhoduje ředitel školy na základě žádosti zákonných zástupců a písemného doporučení školského poradenského zařízení. Ø Nezapočítává se do povinné školní docházky. Přípravné třídy (§ 7 Vyhláška č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, novela 454/2006 Sb.): § max. počet dětí v přípravné třídě je 15, § vzdělávání v přípravné třídě se uskutečňuje podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV), § učitel přípravné třídy vypracuje na konci druhého pololetí zprávu o předškolní přípravě dítěte, § stanovuje podmínky, za kterých může být dítě z přípravné třídy vyřazeno. RVP – PV RVP PV (od 1. 9. 2007): • Vymezení RVP PV v systému kurikulárních dokumentů. • Předškolní vzdělávání v systému vzdělávání. • Pojetí a cíle předškolního vzdělávání. • Vzdělávací obsah. • Vzdělávací oblasti. • Vzdělávací obsah v ŠVP. • Podmínky předškolního vzdělávání. • Vzdělávání dětí se SVP a mimořádně nadaných. • Autoevaluace MŠ a hodnocení dětí. • Zásady pro zpracování ŠVP. • Kritéria souladu RVP PV a ŠVP. • Povinnosti předškolního pedagoga. Cíle předškolního vzdělávání § Rámcové cíle – vyjadřují univerzální záměry předškolního vzdělávání. § Klíčové kompetence – představují výstupy, respektive obecnější způsobilosti, dosažitelné v předškolním vzdělávání. § Dílčí cíle – vyjadřují konkrétní záměry, příslušející té které vzdělávací oblasti. § Dílčí výstupy – dílčí poznatky, dovednosti, postoje a hodnoty, které dílčím cílům odpovídají. · Rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání. · Osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost. · Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí. Dílčí cíle v oblastech (dílčí výstupy) × Biologické × Psychologické × Interpersonální × Sociálně-kulturní × Environmentální Klíčové kompetence Soubor předpokládáných vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot. × Kompetence k učení. × Kompetence k řešení problémů. × Kompetence komunikativní. × Kompetence sociální a personální. × Kompetence činnostní a občanské. Vzdělávací obsah Ø Učivo Ø Očekávané výstupy (co dítě na konci období zpravidla dokáže) × Dítě a jeho tělo. × Dítě a jeho psychika. × Dítě a ten druhý. × Dítě a společnost. × Dítě a svět. × Podmínky pro předškolní vzdělávání dětí se zdravotním znevýhodněním a zdravotním postižením. × U dětí s mentální retardací: × je zajištěno osvojení specifických dovedností zaměřených na zvládnutí sebeobsluhy a základních hygienických návyků v úrovni odpovídající věku dítěte a stupni postižení, × jsou využívány vhodné kompenzační (technické a didaktické) pomůcky, × je zajištěna přítomnost asistenta (podle míry a stupně postižení,) × počet dětí ve třídě je snížen. U dětí s více vadami a autismem: × je zajištěno osvojení specifických dovedností, zaměřených na sebeobsluhu, × vzdělávací prostředí je klidné a pro dítě podnětné, × je zajištěna přítomnost asistenta, × počet dětí ve třídě je snížen, × jsou využívány vhodné kompenzační (technické a didaktické) pomůcky, × jsou zajištěny další podmínky podle druhu a stupně postižení. Poznámky k tvorbě školního vzdělávacího programu v MŠ speciální: ü měla by být dodržena společná obsahová struktura, resp. stejné informační okruhy, jako je tomu u programu běžné mateřské školy; ü ŠVP by měl být dostatečně otevřený a volný pro tvorbu třídních a individuálních vzdělávacích plánů; ü vzdělávací cíle i nabídka by v ŠVP měly být přizpůsobeny druhu a stupni postižení dětí a upraveny tak, aby vyhověly jejich specifickým potřebám a možnostem; ü ŠVP by měl poskytovat maximální prostor pro pružnou, tvořivou, vynalézavou, improvizačně a kombinačně náročnou práci učitelky. ŠVP MŠ speciální pro děti se zdravotním postižením: ü Výběr učiva, který je možno dětem vzhledem k jejich postižení nabídnout. Naopak na některé učivo (témata, činnosti) může být kladen větší důraz. ü Zřejmě budou do programu zařazena i další témata a specifické činnosti. ü Důležitější než samotný výběr učiva je jeho přizpůsobení speciálním vzdělávacím potřebám dětí, a tedy jeho modifikace a úprava. ü Speciálně pedagogická péče. ü Specificky zaměřené projekty. ü Integrované bloky