Grafomotorický nácvik Poloha těla při nácviku-nejprve vestoje, potom v předklonu a až postupně se dostáváme na psací plochu. Plocha papíru by měla být nejprve velká - balicí papír a postupně by se měla zmenšovat. Psací náčiní nejprve měkké s širokou stopou. Dobré je zahrnout rytmizaci (např. slovní doprovod básničkou). Dbát na celkovou plynulost pohybů. Chronologie jednotlivých cvičení pro nácvik 1) Volné čmárání na velkou plochu · různé kličky, tečky, zapouštění barev, pohyby vycházejí z ramene, různé druhy psacího náčiní 2) Klubíčka, spirály, ovály · všemi směry, namotávání, rozmotávání klubíček, hlemýždí domeček,… 3) Oblouky · horní, dolní, nejprve samostatně, potom vázané-houpačka, šupiny, skoky žabky,… 4) Vlnovky · zleva doprava, nejprve mírné, později hlubší 5) Kličky, osmičky · ležaté, stojaté 6) Zátrhy, ostré obraty · horní, dolní, zuby pily, krokodýla 7) Čáry · všemi směry-svislé, šikmé, vodorovné, lomené, protínající se,… 8) Plošné cviky · obtahování prvků na ploše 9) Řadové cviky · obtahování prvků v řádku-vhodné pro nácvik jednotahovosti, zachování směru zleva doprava, nácvik orientace na řádku, zachování vzdálenosti, výšky, způsobu napojení, vše lze obtahovat i několikrát za sebou 10) Jednoduchá kresba · Postupně přidáváme detaily Zdroje: BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-2510-977-1 DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4 MLČÁKOVÁ, R. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2630-4 OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6