Okruhy a rozpis témat k výuce_jaro 2016 Specializace: Intervence u jedinců s více vadami 1 Specializace 4b 1 Edukace jedinců s více vadami Specializace: Edukace žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami 1 SP4MK_S4b1, SPCKC_S4b1, SPSMK_S4b1, Termíny: 11.3., 16. 4., 23.4., 29.4., 20.5. Opakování z bakalářského studia. 1. Legislativa k výchově a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 2. Klasifikace pohybových vad - obrny, deformace, amputace 3. MO - etiologie, formy MO 4. MO jako kombinované postižení 5. Kvalita života, specifické potřeby a služby pro handicapované osoby v dospělosti a stáří 6. Výchovně vzdělávací práce ve školách a mateřských školách při dětských zdravotnických zařízeních (MŠ, ZŠ, herní terapie) 7. Mentální postižení, etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých stupňů MR 8. Mentální postižení v kombinaci s tělesným postižením 9. Diagnostika jemné motoriky ruky (obecná diagnostika, úchop, lateralita, grafomotorická činnost) 10. Klasifikace vad zraku 11. Základní patologie zraku v dětském a dospělém věku. Projevy vad a jejich vliv na kvalitu života. Dana Zámečníková – výuka 11. 3., 16. 4., 20. 5. 2016 Blok 1 1. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální 2. RVP ZV, specifika edukace žáků s LMP 3. Diagnostické domény 4. Podpůrná opatření 5. RVP ZŠS 6. Akceptace postižení, sebepojetí a autonomie 7. Koncept bazální stimulace 8. Osobnost pedagoga u vícenásobně postižených. 9. Snoezelen (obsahové zaměření, vybavení, kompenzační a stimulační pomůcky). 10. Rodiče dětí s těžkým postižením (fáze přijetí) Blok 2 1. Variabilita vývoje u vícenásobně postižených. 2. Speciálně pedagogická diagnostika u vícenásobně postižených. 3. Specifika edukace u těžce vícenásobně postižených. 4. Stimulace v oblasti komunikace, orofaciální stimulace. Blok 3 1. Edukace jedinců s více vadami - definice, předmět 2. Vymezení pojmu těžké tělesné postižení, etiologické faktory 3. Východiska a perspektivy intervence u těžce postižených v ČR. 4. Cíl, úkoly a principy edukace u vícenásobně postižených. 5. Proces a metody edukace u vícenásobně postižených. 6. Materiální a technické prostředky edukace. 7. Intervenční opatření, sestavení IVP, aspekty při edukaci. 8. Stimulace v oblasti hrubé motoriky, polohování, podpora lezení. 9. Sezení jako důležitý předpoklad pro experimentování a manipulaci s předměty. 10. Stimulace v oblasti jemné motoriky a senzomotoriky. 11. Facilitace a uplatnění facilitačních technik v praxi. 12. Psychomotorika, vnímání okolního světa. 13. Stimulace v oblasti sebeobsluhy a orientace v prostoru. 14. Rozvoj myšlení, představivosti a paměti. 15. Relaxace a hra. Nora Jagerová 23. 4. (sobota), 29. 4. 2016 (pátek) 1. Blok 1. Kategorie osob se zrakovým postižením. 2. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. 3. Rozvoj zrakového vnímání a vyšetřování zrakových funkcí. 4. Metodika výuky na školách pro žáky s vadami zraku (specifika), práce s PC, s rozlišením okruhu jedinců slabozrakých a nevidomých. 5. Systém edukace pro žáky se zrakovým postižením, specifika výuky, metodika ve výuce. 6. Charakteristika okruhu jedinců hluchoslepých, specifika edukace, institucionální vzdělávání –SAMOSTUDIUM 2. Blok 29.4. (pátek) 7. Diagnostické domény u osob se ZP. 8. Podpůrná opatření pro děti a žáky se zrakovým postižením. 9. Kvalita života a volný čas osob s postižením zraku. 10. Prostorová orientace a samostatný pohyb - předmět speciální péče pro žáky s těžkým zrakovým postižením + workshop