SPSMK_S4f2 SPECIALIZACE: ROZVOJ KOMUNIKAČNÍCH SCHOPNOSTÍ U ŽÁKŮ S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM 2 1. Logopedie, koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému věd. Spolupráce s ostatními vědními obory. Logoped, logopedický asistent. Systém poskytování logopedické intervence v ČR. 2. Komunikace, charakteristika verbální a nonverbální komunikace. Komunikační proces, průběh komunikačního procesu. Narušená komunikační schopnost, dělení, klasifikace narušené komunikační schopnosti. 3. Současné aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností, faktory ovlivňující vývoj řeči a jazykových schopností. Jazykové roviny v ontogenezi řeči. 4. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů (ústrojí respirační, fonační, artikulační). Inervace orofaciálního svalstva. 5. Fonetika, předmět výzkumu fonetiky, fonetická metodika – základní prvky mluvené řeči, rozdělení hlásek. Hlásky v českém jazyce, fyziologické tvoření samohlásek a souhlásek. 6. Pomůcky a přístroje používané v logopedické praxi. 7. Specifika vývoje řeči dětí s mentálním postižením. Vliv stupně, formy a typu mentálního postižení na vývoj řeči a jazykových schopností. 8. Rozvoj jazykových rovin u žáků s mentálním postižením (rovina foneticko-fonologická: dechová, fonační cvičení, sluchové vnímání a fonematická diferenciace, motorika mluvních orgánů, postup vyvození hlásek, prozodické faktory řeči, rytmizace; lexikálně-sémantická: pasivní, aktivní slovní zásoba…; morfologicko-syntaktická: gramatická stavba, jazykový cit…; pragmatická: žádost, navázání a udržení rozhovoru, eliminace intruse, souvislé vyjadřování, dramatizace…) 9. Narušený vývoj řeči, různé kategorie narušeného vývoje řeči. 10. Dyslalie – etiologie, projevy, klasifikace. Zásady přístupu při odstraňování dyslalie. Průběh odstranění dyslalie. 11. Poruchy zvuku řeči – huhňavost, palatolalie. Palatolalie – etiologie, symptomatologie, klasifikace. Komplexní intervence poskytovaná jedincům s palatolálií. 12. Orofaciální rozštěpy – etiologie, klasifikace rozštěpových vad obličeje. 13. Balbuties – charakteristika postižení, současné pohledy na etiologii koktavosti, symptomatologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná jedincům s koktavostí. 14. Tumultus sermonis – etiologie, symptomatologie, logopedická intervence. 15. Diferenciální diagnostika balbuties a tumultus sermonis. 16. Poruchy hlasu – etiologie, projevy, klasifikace. Zásady hlasové hygieny. 17. Neurotické poruchy řeči – etiologie, symptomatologie. Mezioborová spolupráce při poskytované intervenci. 18. Dysartrie – vývojová, získaná. Etiologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná jedincům s dysartrií v rámci komplexní péče. 19. Dysfagie – etiologie, projevy, možnosti terapie. 20. Symptomatické poruchy řeči u dětí s poruchami hybnosti, řeč dětí s MO (vývoj řeči, faktory ovlivňující vývoj komunikačních schopností u dětí s MO). Zásady rozvíjení hybnosti a řeči. 21. Symptomatické poruchy řeči u jedinců s mentálním postižením. Specifika logopedické intervence. 22. Symptomatické poruchy řeči u jedinců s těžkým zrakovým postižením. Specifika logopedické intervence u těchto jedinců. 23. Rehabilitační metody využívané v logopedické intervenci u žáků s mentálním postižením (Orofaciální regulační terapie, Vojtova metodika reflexní lokomoce, Synergetická reflexní terapie, Myofunkční terapie, Bobath koncept, Petöho terapie…) 24. Augmentativní a alternativní komunikace – význam, charakteristika, výhody, nevýhody AAK. AAK užívaná u žáků s mentálním postižením. 25. Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Řečová výchova vymezeného v oblasti Jazyková komunikace, který je stanoven RVP ZŠS. Odborná literatura: Bočková, B. (2015). Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: Masarykova univerzita. Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada Publishing, a.s. Bytešníková, I. (2014). Koncepce rané logopedické intervence v České republice. Teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita. Bytešníková, I. (2007). Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: MU. Ciccotti, S. (2008) Rozumíte svému děťátku? Zajímavé psychologické experimenty pro lepší pochopení nejmenších dětí. Praha: Portál. Doherty-Sneddon, G. (2005) Neverbální komunikace dětí. Jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál. Dvořák, J. (1998) Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica. Hála, B. Úvod do fonetiky. (1957) Praha: SPN. Horňáková, K., Kapalková, S., Mikulajová, M. (2009) Jak mluvit s dětmi od narození do tří let. Praha: Portál, s. r. o.. Jurkovičová, P., Olejníčková, P.,Pastieriková, L., Regec, V. (2010) Komunikace a lidé s mentálním postižením: metodický materiál. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. Kittel, A. (1999) Myofunkční terapie. Praha: Grada Publishing. Klenková, J. (1999) Kapitoly z logopedie II., III. Brno: Paido, 1999. Klenková, J. (2006) Logopedie. Praha: Grada Publishing. Klenková, J. et al. (2008) Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Brno: Paido. Klenková, J., Bočková, B., Bytešníková, I. (2012) Kapitoly pro studenty logopedie. Brno:Paido. Krahulcová, B. (2013) Dyslalie. Hradec Králové: Gaudeamus. Lechta, V. a kol. (2003) Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál Lechta, V. a kol. (2005) Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. Lechta, V. (2002) Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha : Portál Lechta, V. (2010) Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál. Lejska, M. (2002) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno, Paido. Love, R. J., Wanda, G. W. (2009) Mozek a řeč: Neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál. Mikulajová, M., Rafajdusová, I. (1993) Vývinová dysfázia. Špecificky narušený vývin reči. Bratislava. Neubauer, K. (2011). Artikulace a fonologické rozlišování hlásek. Havlíčkův Brod: Tobiáš. Ohnesorg, K. (1986) Fonetika pro logopedy. Praha. Průcha, J. (2011) Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing, Seidlová Málková G., Smolík, F. (2014). Diagnostika jazykového vývoje. Diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Praha: Grada Publishing, a.s.. Smolík, F., Seidlová Málková, G. (2014) Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada Publishing, a.s. Štěpán, J., Petráš, P. (1995) Logopedie v praxi. Praha: Septima. Vitásková, K., Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého