Výzkum pro evidenci edukační a intervenční praxe v institucionální výchově Vojtová, V., Červenka, K., Segeťová, P., Štrausová, K. Nedostává příležitost zažít úspěch (Vojtová, 2010) Normativní hodnocení – špatná známka – silná korelace mezi známkou a sebehodnocením (Presová, 2014) Vnímaný nezájem a lhostejnost učitelů (Vojtová, 2010, Presová, 2014, Červenka, 2012) Zacházení se strachem, sebehodnocení (Běhounková, 2012) Ztráta důvěry k druhým lidem i k sobě (Červenka, 2014) Příprava předprofesní/na život – UV, OV Oblasti přípravy na samostatný život: péče o domácnost, hospodaření s penězi, komunikaci a orientaci v sociálních sítích. Nejvíce prostoru věnováno tématům „Sexualita a partnerské soužití“, „Samostatné bydlení, hledání ubytování“ a „Zaměstnání (práce, brigáda)“ Převažuje necílená příprava na samostatný život každodenní či volnočasové aktivity Bludný kruh neúspěchu v učení (Vojtová, 2010) Chybí náhled na chování, emoce vlastní i druhých (Běhounková, 2012) Negativní definice vlastní situace vede k odmítání změny - Vůle ke změně a víra ve změnu (Červenka, 2010) Komunikační kompetence oslabené (Běhounková, 2012, Linhartová, 2015) Kvalita vztahu s učitelem silně koreluje se žáškoláctvím (Presová, 2014) Komunikace s učiteli je otevřená a zároveň konfliktní zasažená mocenským přístupem učitelů Vazba na rodinu – destabilizace UV, OV – organizačně ani systémově není nastaven kontakt s rodinou (Segeťová, 2015, Vojtová, 2012) Adaptabilita oslabená (Běhounková, 2012) Vrstevníci jako nejsilněji vnímaný zdroj opory (Vojtová, 2010, Presová, 2014, Matochová, 2014) Vztah výchovného profesionála a dítěte jako prostředek intervence (Červenka, 2014), dítě však nevnímá sociální oporu od profesionála jako dostačující (Matochová, 2014) 3,36 2,7 2,3 2,27 0 1 2 3 4 Komunikace je otevřená a zároveň konfliktní. Kvalita vztahu s vrstevníky koreluje se záškoláctvím. Kamarád mně pomůže, když… . ¾ dotazovaných mají ve třídě čtyři a více kamarádů, ⅘ se přiklání k názoru, že je spolužáci mají (celkem) rádi Vztahy jsou důvěrné. Čím lepší vztahy se spolužáky, tím lepší prožívání školy a učení. 1,35 1,19 0,82 1,05 0,90 1,83 2,15 1,19 0,83 1,13 0,08 0,19 0,19 0,13 0,79 0,05 0,04 0,05 0,12 0,05 0% 20% 40% 60% 80% 100% SVP DÚ VÚ DDŠ DDŠ rodina vrstevníci profesionálové jiní Vnímá své možnosti pro dosažení dobrých výsledků v učení Silný závazek ke škole Školu považuje za důležitou pro úspěch v životě 90 % respondentů má ve škole oblíbeného učitele, který je vyslechne, když jej vyhledají, vztahy ovšem ne příliš důvěrné, kvalita vztahu s oblíbeným učitelem koreluje se záškoláctvím (- 0,263; -0,348; -0,380) • Změna není možná a nestojí za to • Změna možná je, ale nestojí za to • Změna stojí za to, ale možná není • Změna stojí za to a je možná Otevřený kajícník Uzavřený kajícník Uzavřený zarputilec Otevřený zarputilec Zvládání emocí – rozpoznání svých emocí, porozumění pocitům druhých, zacházením s hněvem a zlostí druhých, zacházení se strachem, sebehodnocení Dovednost pro zvládání stresu – odpovědět na stížnost, zacházení s protichůdnými informacemi, s obviněním, připravenost na obtížnou komunikaci Dovednost plánovat pro budoucnost – hledat příčiny problému, stanovovat cíle, určování priorit problémů Hájení vlastních práv Zahájení kontaktu, konverzace Připojení se ke konverzaci Požádání o pomoc Kladení otázek Poděkování 33,6 17,9 16,4 16,4 7,5 6,0 5,2 5,2 11,9 26,1 11,2 9,0 16,4 9,0 9,7 2,2 9,7 9,7 7,5 15,7 20,9 13,4 7,5 11,2 10,4 6,0 8,2 17,9 12,7 11,2 6,7 7,5 8,2 3,7 13,4 8,2 7,5 8,2 13,4 10,4 26,1 36,6 43,3 32,8 35,1 52,2 57,5 63,4 88,1 88,1 80,6 91,8 94,0 0% 20% 40% 60% 80% 100% a Komunikační schopnosti (ústní a… b Čtení a porozumění pracovním… c Zběhlost v cizích jazycích… d Práce s čísly při pracovním… e Schopnost rozhodovat se… f Schopnost řešit problém… g Nést zodpovědnost nejdůležitější.) h Adaptabilita a flexibilita… i Schopnost týmové práce… j Schopnost vést nejdůležitější.) k Ochota učit se nejdůležitější.) l Zběhlost v používání výpočetní… m Zběhlost v zacházení s informacemi… VZDĚLÁNÍ PROFESE SOCIALIZACE KOMPETENCE EMOCE Matochová (2005) Tipy opory v UV, OV - kolik lidí v náročné situaci poskytuje dítěti emoční oporu AKADEMICKÉ UČENÍ, MYŠLENÍ Červenka (2010) Adaptační strategie dětí s PCHE na svou situaci Vůle ke změně a víra ve změnu SOCIÁLNÍ POSILOVÁNÍ- intervencePODPORA - intervence Podpůrné transakce dítěti v UV, OV v náročné situaci Matochová (2015) Vrstevníci jako zdroj opory Vojtová (2010), Presová (2015) B A R I É R A PŘEDPROFESNÍ Profil absolventa dle PP ve VÚ Linhartová (2015) Instituce UV, OV sociální kompetence Běhounková (2011) Vojtová (2010), Presová (2014) Škola a přístup ke vzdělání Linhartová, 2015