SPSMK_S4h2 Specializace: Edukace žáků v riziku problémů / poruch chování a s mentálním postižením_část PCH Přednášející: · doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. · Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. Konzultace: v konzultačních hodinách, via e-mail (osobní domluva) Anotace kurzu Cílem předmětu rozšířit kompetence studentů pro informované přístupy ke vzdělávání dětí a žáků v~riziku poruchy chování a s~mentálním postižením se zaměřením na školní prostředí. Studenti budou vedeni k~aplikaci postupů pro podporu, posilování a provázení cílové skupiny dětí v~edukačních procesech na systémové úrovni školy a na individuální úrovni žáka. Platformou pro téma je systemický přístup, teorie resilience a inkluzivního vzdělávání. Studenti budou nahlížet danou problematiku v~podmínkách inkluzivní i segregované edukace v~kontextu současných změn paradigmatu etopedie na národní úrovni a ve srovnání se zahraničními příklady z~výzkumů a z~praxe oboru. Osnova kurzu Etopedie v~kontextu inkluzivní teorie a praxe Přístupy k~dětem s~PCH - 3P verzus 3R Porucha chování jako dynamický fenomén – vertikální, horizontální úroveň Koncept resilience a inkluze: · a) systémová rovina školy, · b) systémová rovina rodina, · c) individuální rovina edukačních potřeb dítěte. Systémové prvky a procesy pro podporu iluzivního prostředí školy ve vztahu k žákům v riziku poruchy chování, a mentálního postižení – riziko vyloučení ze vzdělávání Speciálněpedagogická diagnostika · a) edukačních potřeb žáka, · b) rizik školního prostředí Edukační potřeby cílové skupiny jako zdroj intervenční práce speciálního pedagoga. Model informované intervence – podpora, posilování, provázení · Komunikace jako specifický nástroj poradenství · Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, · Poradenská témata · Diagnostika speciálního pedagoga b) strategií učení žáka, c) sociálních dovedností a kompetencí. · Vedení případu , Případová konference Literatura VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 VOJTOVÁ, V. a K. ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí :obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 228 s. ISBN 8071788880. VOJTOVÁ, V. a M. PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 136 s. ISBN 978-80-210-6311-2 ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. 102 s. ISBN 9788024729473. Bechyňová, Věra. Případové konference. Praha: Portál, 2012 Bendl, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství (1. vyd.). Praha: Triton. Masarykova univerzita, 2013. 109 s. ISBN 978-80-210-6617-5. Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele (Vyd. 3.). Praha: Portál. Harry Ayers, H., Clarke, D. A. M., & Murray, A. (2000). Perspectives on behaviour: a practical guide to effective interventions for teachers (2nd ed.). London: D. Fulton. JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, s.r.o 2010. ISBN: 978-80-7367-590-5. Kopřiva, K. (2013). Lidský vztah jako součást profese (Vyd. 7., V Portálu 6.). Praha: Portál. Křivohlavý, J.Psychologie pocitů štěstí : současný stav poznání / 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2013 ISBN 978-80-247-4436-0 Mertin, V., & Krejčová, L. (2012). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika (Vyd. 1.). Praha: Wolters Kluwer Česká republika. Navrátil, Pavel. Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce / Pavel Navrátil, Radka Janebová ...[aj.]. -- 1. vyd. -- Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-038-2 (brož.) Recknagel, Marion. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů / Marion Recknagel. -- 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2012 ISBN 978-80-247-4022-5 (brož.) Výstupy kurzu jsou: 1. Studium literatury 2. Zkouška