Edukace žáků v riziku problémů/poruch chování a s mentálním postižením (část PCH) 1. Etopedie v kontextu inkluzní teorie a praxe a přístupu ke vzdělávání a vzdělanosti cílové skupiny. 2. Edukační potřeby cílové skupiny jako zdroj intervenční práce speciálního pedagoga, edukační potřeby cílové skupiny v kontextu výuky 3. Porucha chování jako dynamický fenomén – vertikální, horizontální úroveň – kontext sociálního vyloučení, neúspěchu v učení; riziko pro rozvoj závislostního chování 4. Intervence 3P v prostředí školní třídy – prevence rozvoje poruchy chování. 5. Systémové prvky a procesy pro podporu iluzivního prostředí školy ve vztahu k cílové skupině – prevence rizik vyloučení ze vzdělávání; cílené strategie prevence poruch chování, šikany, závislostního chování 6. Legislativní rámec problematiky vzdělávání, prevence, poradenství a intervence cílové skupiny žáků. 7. Vývojová rizika pro rozvoj problémů/poruchy chování a jejich kontext pro prevenci a intervenci 8. Charakteristika žáků s v riziku/s problémy/poruchami chování – rizika a bariéry jejich socializace, kontext vývojové typologie, strategií učení 9. Externí a interní poradenské a intervenční služby, spolupráce učitele, školy a odborníků, mezioborová spolupráce v Intervenci 3P u cílové skupiny 10. Intervence 3P jako strategie individuální cílené podpory žáka s problémy v chování – principy, cíle, individuální plán podpory 11. Školské poradenské pracoviště a jeho úloha v edukaci, prevenci a intervenci cílové skupiny 12. Podpůrná opatření a jejich aplikace pro inkluzivní vzdělávání se zaměřením na cílovou skupinu žáků 13. Diagnostika speciálního pedagoga – se zaměřením na cílovou skupinu žáků – koncept funkčních a dysfunkčních kompetencí/strategií v učení 14. Participace rodičů na naplňování edukačních potřeb cílové skupiny. Komunikace s rodiči, žáky a pedagogy v inkluzivní škole se zaměřením na inkluzi cílové skupiny 15. Institucionální výchova a její role v intervenci jedinců s poruchou chování – problematika segregace, socializace, závislostního chování 16. Případová práce v kontextu holistického přístupu k intervenci 3P 17. Edukace, intervence a provázení v kontextu kvality života cílové skupiny. Doporučená literatura VOJTOVÁ, V. (2010) Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti.1.vyd. Brno: Muni Press. HELUS, Z. (2004) Dítě v osobnostním pojetí :obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. VOJTOVÁ, V. a K. ČERVENKA. (2012) Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Muni Press. ŠOLCOVÁ, I. (2009) Vývoj resilience v dětství a dospělosti. 1. vyd. Praha: Grada. Doporučená: VOJTOVÁ, V. a M. PAVLOVSKÁ. (2013) Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Muni Press. VOJTOVÁ, V. a J. NĚMEC (2009). Inkluzivní vzdělávání jako faktor socializace dětí se sociálním znevýhodněním. In NĚMEC, J. a V. VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Brno: MUNI PRESS. KŘIVOHLAVÝ, J. (2013) Psychologie pocitů štěstí :současný stav poznání. Vyd. 1. Praha: Grada, VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 136 s. ISBN 978-80-210-6311-2 BECHYŇOVÁ, Věra. Případové konference. Praha: Portál, 2012 JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, s.r.o 2010. ISBN: 978-80-7367-590-5. Kopřiva, K. (2013). Lidský vztah jako součást profese (Vyd. 7., V Portálu 6.). Praha: Portál. Mertin, V., & Krejčová, L. (2012). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika (Vyd. 1.). Praha: Wolters Kluwer Česká republika. NAVRÁTIL, Pavel. Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce / Pavel Navrátil, Radka Janebová ...[aj.]. -- 1. vyd. -- Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-038-2 (brož.) RECKNAGEL, Marion. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů / Marion Recknagel. -- 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2012 ISBN 978-80-247-4022-5 (brož.)