Legislativní vymezení Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ze dne 24. září 2004, účinný od 1. ledna 2005. Novela – zákon č. 49/2009 Sb. – § 16 - kdo jsou žáci se SVP. Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, účinná dnem vyhlášení 9. února 2005. Novela č. 116/2011 Sb. Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, účinná dnem vyhlášení 9. února 2005. Novela č. 147/2011 Sb. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), novela č. 49/2009: § 16 Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (novela). § 18 IVP. § 36, §37 Plnění a odklad povinné školní docházky (novela). § 40 Druhy jiného způsobu plnění povinné školní docházky. § 42 Vzdělávání žáků s hlubokým mentálním postižením. § 45 Stupně vzdělání (základní vzdělání, základy vzdělání). § 47 Přípravné třídy základní školy (novela). § 48 Vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, se souběžným postižením více vadami a s autismem (+ § 48a) (novela). § 51 Hodnocení výsledků vzdělávání žáků. § 115 – 120 Školská zařízení a školské služby. Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných: § 3 Formy speciálního vzdělávání žáků se zdravotním postižením: individuální integrace, skupinová integrace, škola samostatně zřízená pro žáky se zdravotním postižením, kombinace forem. Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných: § 5 Typy speciálních škol. § 6 IVP. § 7 Asistent pedagoga. ČÁST TŘETÍ – Vzdělávání žáků mimořádně nadaných. Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních: § 3 Školská poradenská zařízení: pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum. Školská poradenská pracoviště (příloha č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb.): výchovný poradce, školní metodik prevence, školní psycholog, školní speciální pedagog. Systém kurikulárních dokumentů Bílá kniha – Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (2001). Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky (2005, 2007). Státní úroveň – Národní program vzdělávání a Rámcové vzdělávací programy (RVP). Školní úroveň – Školní vzdělávací programy (ŠVP). Manuály k tvorbě školních vzdělávacích programů Speciálně pedagogické centrum (SPC) Školské poradenské zařízení. Dělí se podle druhu postižení ð SPC poskytující služby žákům s mentálním postižením. Součástí MŠ, ZŠ praktické, ZŠ speciální či samostatné zařízení. Od 3 let do ukončení vzdělávání. Činnost centra se uskutečňuje: ambulantně, návštěvy ve školách, návštěvy v rodinách, návštěvy v zařízeních. SPC pro žáky s MP – standardní činnosti společné: SPC pro žáky s MP – standardní činnosti speciální: Vše ve vyhlášce č. 72/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů Přípravné třídy základní školy: Určeno pro (§ 47 školského zákona): Přípravné třídy (§ 7 Vyhláška č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, novela 454/2006 Sb.): Předškolní vzdělávání: Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání