SPSMP_S4h1 Specializace: Edukace žáků v riziku problémů / poruch chování a s mentálním postižením 1 Přednášející: · doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. část PCH Konzultace: v konzultačních hodinách, via e-mail (osobní domluva) Anotace kurzu Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti speciálněpedagogického poradenství v etopedii a uvést je do problematiky intervenční práce. Po úspěšném absolvování bude student umět vést diagnostický rozhovor, aplikovat vybrané metody speciálněpedagogického hodnocení/diagnostiky poruch chování, bude znát ucelený poradenský a intervenční systém se zaměřením na děti s problémy/poruchami chování, bude umět vést diagnostické záznamy. Osnova kurzu · Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, vymezení poradenství ve vztahu k sociální práci · Model informované intervence – podpora, posilování, provázení · Komunikace jako specifický nástroj poradenství · Nástroje pro diagnostiku chování · Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, Motivační rozhovory · Poradenská témata · Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování · Vedení případu · Případová konference Literatura Bechyňová, Věra. Případové konference. Praha: Portál, 2012 Bendl, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství (1. vyd.). Praha: Triton. Masarykova univerzita, 2013. 109 s. ISBN 978-80-210-6617-5. Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele (Vyd. 3.). Praha: Portál. Harry Ayers, H., Clarke, D. A. M., & Murray, A. (2000). Perspectives on behaviour: a practical guide to effective interventions for teachers (2nd ed.). London: D. Fulton. JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, s.r.o 2010. ISBN: 978-80-7367-590-5. Kauffman, J. M., & Brigham, F. , J. (2009). Working with troubled children. Verona, Wis: Full Court Press. Kopřiva, K. (2013). Lidský vztah jako součást profese (Vyd. 7., V Portálu 6.). Praha: Portál. Kořínek, Pavel, 1981- V panelech a bublinách : kapitoly z teorie komiksu / Pavel Kořínek, Martin Foret, Michal Jareš. -- Praha : Akropolis, 2015 ISBN 978-80-7470-113-9 Křivohlavý, J.Psychologie pocitů štěstí : současný stav poznání / 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2013 ISBN 978-80-247-4436-0 Mertin, V., & Krejčová, L. (2012). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika (Vyd. 1.). Praha: Wolters Kluwer Česká republika. Navrátil, Pavel. Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce / Pavel Navrátil, Radka Janebová ...[aj.]. -- 1. vyd. -- Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-038-2 (brož.) Recknagel, Marion. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů / Marion Recknagel. -- 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2012 ISBN 978-80-247-4022-5 (brož.) ŠPATENKOVÁ, N. Krizová intervence pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 197 s. ISBN 80-247-0586-9. VODÁČKOVÁ, D. (ed.). Krizová intervence. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 543 s. ISBN 80-7178-696-9. VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 VOJTOVÁ, V. Poradenství v rámci školy. In: VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003. s.176 – 182. ISBN 80-86633-23-3 Výstupy kurzu jsou: 1. Záznam pozorovaného chování – realizace v rámci praxe dle škál z portfolia předmětu 2. Seminární práce: a) BECHYŇOVÁ, Věra. Případové konference. Praha: Portál, 2012 b) Vize MPSV_sociálně vyloučené lokality, c) metodická příručka pro sociální kurátory Rámec výstupů: Ad1. zpracujete konkrétní dokumenty na konkrétní pozorované dítě, otázky pro poradenský rozhovor - rámec Ad2. Model případové konference ve a) škole, b) instituci pro výkon ústavní a ochranné výchovy · rozsah 7-10 stran, s využitím všech tří zdrojů!!! · vyberte si jedno z prostředí Práce odevzdáte do odevzdávárny v ISu a současně je zařadíte do portfolia, které přinesete na zkoušku. · vymyslete model, jak by to mělo a mohlo fungovat, aby podpora, posilování a provázení dítěte bylo co nejefektivnější