č.j. MŠMT-23522/2014 Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a preventivně výchovné péče zřizovaných MŠMT na období 2014-2020. V souvislosti se systémovými změnami v péči o ohrožené děti přichází MŠMT se změnou v pojetí institucionální péče. Předkládaný koncepční záměr by měl zásadním způsobem změnit povědomí o školských zařízeních směrem k jejich otevřenosti a široké nabídce výchovně vzdělávacích programů podle potřeb dětí. Vychází zejména z potřeby vytvořit moderní, efektivní a dostupný systém s důrazem na kvalitu, profesionalitu poskytované péče o klienty a jejich rodiny. Záměr bude dále rozpracován do konkrétních kroků s časovým harmonogramem, vše na základě výsledků analýz v oblasti institucionální výchovy i preventivní péče, a to ve spolupráci s Národním ústavem pro vzdělávání a pracovní skupinou složenou z odborníků z praxe a případně s dalšími osobami a subjekty. Do provedení analýzy a vyhodnocení jejích konkrétních výstupů (např. potřeba kapacit jednotlivých typů zařízení a nabízených služeb podle regionů a demografického vývoje) je možné přistoupit na zřizování ambulantních a terénních středisek výchovné péče (SVP) v rámci stávajících zařízení tak, aby byly maximálně využity prostory, provozní prostředky a zčásti i pracovníci zařízení (tzn. s částečným navýšením mzdových prostředků na nové odborné pracovníky SVP). Vznik nových SVP (jak samostatných, tak i zřízených jako součást stávajícího zařízení) poskytujících celodenní a internátní služby lze akceptovat při snižování kapacit zařízení ústavní péče (využití nevyčerpaných finančních prostředků) nebo při posílení rozpočtu financování PŘO. Při zřizování SVP budou podporována ta střediska, na jejichž financování se budou podílet i kraje či obce. I. Východiska návrhu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) v oblasti transformace systému náhradní výchovné péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči Transformační kroky v letech 2009 - 2012 V roce 2009 byla na základě cílů Národního akčního plánu k transformaci a sjednocení systému péče o ohrožené děti (Ministerstvo práce a sociálních věcí) vypracována a schválena Rámcová koncepce MŠMT v oblasti transformace systému náhradní výchovné péče o ohrožené děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 1 č.j. MŠMT-23522/2014 a pro preventivně výchovnou péči. Jejím hlavním cílem bylo snížit počet dlouhodobě umístěných dětí ve všech typech ústavní péče, a to za předpokladu posílení preventivní složky práce s ohroženými dětmi a jejich rodinami a podpora rozvoje a dostupnosti souvisejících služeb. Rámcová koncepce nastavila postupné kroky, kterými mělo být dosaženo optimální podoby nového systému náhradní výchovné péče. Postupný proces transformace celého systému péče o ohrožené děti a rodiny by měl přinést vznik specializovaných zařízení, která jsou využívána v případech, kdy děti nelze z různých důvodů umístit do některé formy náhradní rodinné péče, nebo v případech, kdy potřebují komplexní odbornou péči. Umístění dítěte do zařízení musí být na nezbytně dlouhou dobu a současně musí být realizována odborná práce s rodinou dítěte. Důležitou součástí optimalizačního procesu byla příprava Standardů kvality péče v zařízeních, které zaručují porovnatelné hodnoty a úroveň ve všech oblastech výchovně vzdělávací péče. Dále probíhala metodická podpora, zejména vznikem oddělení Institucionální výchovy při Národním ústavu pro vzdělávání, byl realizován projekt VYNSPI, který nastavil systém dalšího vzdělávání pracovníků ústavní a ochranné výchovy a který pilotoval vzdělávání pro začínající pracovníky; byl vytvořen kompetenční rámec pro vychovatele zařízení, který bude využit pro formulaci kvalifikačních standardů těchto pedagogických pracovníků. Transformace v uplynulých letech (od r. 2009) probíhala zejména formou snižování (rušení) kapacit. Z analýz zohledňujících naplněnost, vzdálenost zařízení od místa bydliště dítěte, (dostupnost, spolupráce s rodinou a udržování kontaktů), odbornost personálu v neposlední řadě i finanční náročnost zařízení z hlediska provozních a investičních prostředků byla vytipována zařízení, která byla optimalizována, a to: a) zrušením bez náhrady b) postupným utlumováním c) transformováním na jiný typ zařízení poskytující jiné služby d) sloučením v jednu organizaci. Posledním navrhovaným bodem optimalizace bylo i zvýšení kapacity nebo zřízení nového zařízení, což však v současné době a za současných podmínek není v oblasti institucionální péče pravděpodobné. V průběhu let 2010 - 2012 byla realizována následující optimalizační opatření: 1) Výchovný ústav (VÚ) Chvalčov - útlum organizace od školního roku 2012/2013, ukončení provozu 2014 (provoz ukončen z důvodu vysokých nákladů na provoz a rekonstrukci zařízení, nenaplnění kapacity tříletého učebního oboru) 2) VÚ Vidnava - 2012 zrušení bez náhrady MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 2 č.j. MŠMT-23522/2014 (provoz ukončen z důvodu nenaplněnosti vysoké kapacity, vysokých nákladů spojených s provozem zařízení a špatné dostupnosti) 3) VÚ Nová Role - 2012 zrušení bez náhrady (provoz ukončen vzhledem k nedostatečné nabídce programů pro děti) 4) VÚ a Dětský domov se školou (DDŠ) Permon (Zařízení pro děti cizince) - 2012 zrušení bez náhrady (provoz ukončen na základě jednání se zástupci Ministerstva práce a sociálních věcí, Veřejného ochránce práv a Ministerstva vnitra pro jeho nevhodnou lokalitu, která namísto integrace cizinců do běžné populace vedla k ještě větší segregaci) V případě rušení či slučování organizací bude MŠMT postupovat podle Výnosu č. 1, vymezujícího činnosti, které je nezbytné zajistit při zrušení/sloučení příspěvkové organizace, jejímž zřizovatelem je MŠMT (č. j. MSMT-45900/2012-131). Národní strategie ochrany práv dětí Usnesením vlády č. 4 ze dne 4. ledna 2012 byla schválena Národní strategie ochrany práv dětí, která zavazuje jednotlivé rezorty vytvořit do roku 2018 funkční systém zajišťující ochranu všech práv dětí a naplňování jejich potřeb. Následně byl usnesením vlády č. 258 ze dne 11. dubna 2012 přijat Akční plán k naplnění Národní strategie ochrany práv dětí, který stanovuje úkoly pro období let 2012 - 2015, a jehož cílem je zkvalitnit systém ochrany práv dětí a péče o ohrožené děti. Související právní úpravy Zákon č. 333/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, přináší v oblasti institucionální i preventivně výchovné péče řadu zásadních změn, a to i v kontextu průběžně měněných či nově přijímaných právních předpisů dotýkajících se náhradní péče o ohrožené děti. Důležitou změnou je zvýšení důrazu na využívání metod a přístupů preventivně výchovné péče, a to jak ve střediscích, tak i v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy, s cílem snížení počtu dětí v ústavní péči, včetně destigmatizace těchto školských zařízení. Předpokládá se rozšiřování sítě středisek, především ambulantních, a ve větší míře se počítá i s rozšiřováním nabídky služeb celodenních (stacionáře). MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 3 č.j. MŠMT-23522/2014 II. Návrh koncepčních změn v oblasti institucionální výchovy Hlavní cíle koncepčních změn 1. Vytvořit moderní, efektivní a dostupný systém s důrazem na kvalitu a profesionalitu poskytované péče o klienty (děti a jejich rodiny) 2. Posilovat zejména ambulantní služby za účelem vyšší míry prevence1 rizikového chování 3. Usilovat o návrat dětí do rodin, je-li to v nejlepším zájmu dítěte, prostřednictvím úzké spolupráce s rodinou (reflektivní skupiny dětí a rodičů, rodinná mediace, střídavé pobyty rodina - ústav, flexibilní uvolňování do rodinné péče, posilování odpovědnosti rodičů za dění v rodině, apod.) Úzká spolupráce s místně příslušnými orgány sociálně-právní ochrany dětí (podle §1 odst. 4 zákona č. 109/2002 Sb.) Systémová změna spočívá v rozvoji preventivních složek se záměrem zamezit rozvoji rizikového chování dětí s cílem vyhnout se nařízení ústavní výchovy. V případě již nařízené ústavní výchovy omezit dobu jejího trvání s maximálním ohledem na zájem dítěte. Charakteristickým znakem dětí zařazených do zařízení ústavní nebo ochranné výchovy a preventivně výchovné péče je rizikové chování. Vzhledem k této charakteristice dětí přijímaných do zařízení ústavní nebo ochranné výchovy a preventivně výchovné péče systémová změna spočívá zejména v přístupu a filosofii výchovy. Tato systémová změna přístupu vychází z Národní strategie ochrany práv dětí. Koncepce počítá s tím, že bude docházet ke snižování počtu dětí v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy. Následně bude docházet ke zvyšování kvality těchto zařízení, spektra nabízených služeb. Nedostatečná současná kapacita středisek výchovné péče pro pobyty podle § 13a zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, se navýší snižováním lůžkové kapacity ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy (§ 971 zákona č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník) při využití jejich stávajících služeb, pracovníků, materiálního i prostorového vybavení. Samozřejmostí je Prevencí obecně rozumíme opatření předcházející a minimalizující jevy spojené s rizikovým chováním a jeho důsledky. Za primární prevenci rizikového chování považujeme výchovně-vzdělávací či jinou intervenci směřující k předcházení výskytu rizikového chování nebo pomáhající řešit jeho důsledky. Primární prevence se tak týká především formování správných postojů, znalostí a kompetencí. Na úrovni práce s ohroženými a jinak znevýhodněnými skupinami lze použít pojmu selektivní primární prevence a v případě, že se jedná o ohrožené jedince či jedince, u kterých se již objevuje rizikové chování, mluvíme o indikované primární prevenci. V okamžiku, kdy primární prevence (a tedy i selektivní a indikovaná) selhává, aktivizujeme prevenci sekundární, popř. terciární, která je určena převážně těm jedincům, kteří vykazují vážné formy rizikového chování, jež není možné již zvládat běžnými preventivními opatřeními, např. drogové závislosti, kriminální jednání, ...). Sekundární a terciární prevence má zabránit další recidíve a eliminovat co nejvíce rizik související s rizikovým chováním. Ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péči se tak mohou vyskytovat všechny typy prevence zmiňované výše. Pojmosloví je použito dle návrhu jednotné mezirezortní terminologie v rámci projektu „Tvorba systému modulárního vzdělávání v oblasti prevence rizikového chování pro pedagogické a poradenské pracovníky škol a školských zařízení na celostátní úrovni." (MIOVSKÝ, M. a kol., 2012)_ MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče č.j. MŠMT-23522/2014 nutnost analyzovat důvody umístění a připravit síť zařízení tak, aby výrok soudu o nařízení ÚV a umístění dítěte do pobytového zařízení byl v souladu s nejlepším zájmem dítěte. Vizí tohoto návrhu je celorepublikově snížit procento terciární a částečně sekundární prevence a upřednostnit prevenci primární právě proto, že je jednoznačně v zájmu dítěte ponechat ho v jeho přirozeném a jemu známém prostředí. Systém péče o ohrožené děti potřebuje změny, které musí odpovídat společenskému vývoji a nebudou zatíženy ideologickým dogmaty a překonanými názorovými stereotypy. Základní principy a cíle činnosti K základním úkolům a cílům vytvářené koncepce musí patřit důraz na propojení, rozšíření a zefektivnění poskytovaných služeb, včetně zvýšení jejich dostupnosti a posílení preventivních aktivit, s následným snížením počtů dětí umísťovaných na základě soudního rozhodnutí do institucionální péče. U dětí umístěných na základě soudního rozhodnutí zajistit efektivní a koordinované řešení jejich situace s cílem maximálně zkrátit nezbytnou dobu jejich pobytu mimo rodinu. K dílčím cílům, nezbytným pro úspěšnou realizaci, patří výrazné zlepšení komunikace s participujícími subjekty, především systémová změna komunikace s orgány sociálně-právní ochrany dítěte prostřednictvím změny systému předávání a vyhodnocování informací (případová setkávání u „hraničních" dětí), dále potřebná změna struktury a řízení školských zařízení (rozšíření nabídky koordinovaných a vyhodnocovaných služeb, propojení pracovišť, vytvoření standardů činnosti a pravidel systémové komunikace, předávání informací, jednotná dokumentace a evidence výkonů, centrální evidence klientů, včetně zabránění neefektivnímu překrývání a duplicity poskytovaných služeb). K základním principům poskytovaných odborných služeb patří princip komplexnosti a propojenosti služeb (mezioborový model péče, propojený systém služeb od podpůrných až po rezidenční, diferenciace příslušných programů), větší důraz na prevenci a následnou péči, dále princip dostupnosti a dosažitelnosti (finanční dostupnost smluvních pobytů), princip zacílení priorit (rodina - primární sociální prostředí), princip zacílení programů (individualizace programů, včetně jejich délky, u prognosticky nadějných případů ukončení ústavní péče a návrat dítěte do rodiny přímo z „diagnostického ústavu" bez nutnosti dalšího přemísťování do následného školského zařízení) a princip vyhodnocování efektivity služeb. Pro zvýšení efektivity odborných činností je nezbytné u všech součástí právního subjektu dohodnout priority (tj. reálně vyhodnotit své možnosti, kompetence a limity) a koordinovat potřebné činnosti dle principu jejich zacílení. Vytvořené programy musí jasně vymezovat, pro koho jsou určené, jaké mají cíle, jak se mají realizovat a jakým způsobem (dle jakých kritérií) se má hodnotit jejich úspěšnost. Budou vypracovány standardy na výchovně vzdělávací programy tak, aby byla zajištěna jejich maximální kvalita. Jako základní priorita MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 5 č.j. MŠMT-23522/2014 pro zacílení odborných služeb byla určena přímá práce s ohroženým dítětem dle individuálně stanoveného programu, zahrnujícímu kontext rodiny, která vytváří klíčové charakteristiky primárního sociálního prostředí. Kategorizace zařízení je dána v rámci zákona č. 109/2002 Sb., který dává možnost zřizovat jednotlivé typy odděleně, a to pro děti: a) s nařízenou ústavní výchovou b) s uloženou ochrannou výchovou (např. VÚ Jindřichův Hradec, VÚ Chrastavá, VÚ Boletice, VÚ Pšov, VÚ Hostouň a VÚ Buškovice) c) se závažnými poruchami chování (např. VÚ Pšov, VÚ Jindřichův Hradec) d) s extrémními poruchami chování (např. VÚ Janova, VÚ a DDŠ Boletice) e) vyžadující výchovně léčebnou péči (např. VÚ Dvůr Králové, VÚ Hostouň, VÚ Přestavlky, DDŠ Slaný) f) pro nezletilé matky s dětmi (VÚ Moravský Krumlov, VÚ Černovice, DÚ Praha 4) Popřípadě se ve výchovném ústavu pro tyto děti zřizují oddělené výchovné skupiny. Koncepce počítá s rozšířením sítě SVP zřizovaných MŠMT jako detašovaných pracovišť při již existujících zařízeních. Tato střediska budou moci využívat služeb nepedagogických pracovníků z kmenových zařízení. Kapacita pedagogických pracovníků z již existujících zařízení bude využita pro poskytování služeb SVP vzhledem k očekávanému poklesu počtu dětí v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy. Střediska vykonávají vysoce specializovanou činnost, u internátních SVP se jedná o nadregionální působnost. Ambulantní střediska potom doporučují klientům umístění do pobytových služeb, musí tedy znát charakter, atmosféru a pracovníky internátních zařízení. Pro toto vše je nezbytná provázanost a účinná koordinace těchto zařízení. Dle § 13a zákona č. 359/1999 Sb. a § 93 zákona č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže (zákon o soudnictví ve věcech mládeže), je pobyt v SVP nařízen soudem jako forma výchovného opatření. Diagnostický ústav (DÚ) bude zaměřeno na prevenci rizikového chování formou ambulantních a poradenských služeb. Sekundární prevenci poskytuje formou celodenních a internátních pobytů, a to jak dobrovolných, tak na základě rozhodnutí soudu. DÚ provádí diagnostiku a terapeutickou intervenci přijatých dětí na pobytu či v ambulantní péči. DÚ realizuje dle možností intenzivní spolupráci s rodinou i mezirezortní spolupráci. Při DDŠ může vzniknout dle potřeby terénu SVP, které bude poskytovat poradenskou službu a prevenci rizikového chování pro daný region. V případě snížení lůžkové kapacity DDŠ může nabídnout poskytnutí služeb pobytového SVP pro děti s vydaným předběžným opatřením v malých terapeutických skupinách. Dále bude pracovat s dětmi s nařízenou ústavní MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 6 č.j. MŠMT-23522/2014 výchovou popřípadě uloženou ochrannou výchovou. Bude se specializovat na děti se speciálními vzdělávacími potřebami a poruchami chování, které nezvládají docházku v běžných základních školách mimo zařízení. Při VÚ může vzniknout dle potřeby terénu SVP, které bude poskytovat poradenskou službu a prevenci rizikového chování pro daný region. V případě snížení lůžkové kapacity VÚ může nabídnout poskytnutí služeb pobytového SVP pro děti s vydaným předběžným opatřením v malých terapeutických skupinách. Dále bude pracovat s dětmi s nařízenou ústavní výchovou popřípadě uloženou ochrannou výchovou. Bude se specializovat na děti se speciálními vzdělávacími potřebami a poruchami chování, které nezvládají docházku ve školách mimo zařízení nabízejících střední vzdělávání a poskytnou jim možnost vzdělávání jak v zařízení, nebo mimo něj. Dále budou některá tato zařízení poskytovat terciární prevenci u dětí s extrémními poruchami chování nebo uloženou ochrannou výchovou v již existujících zařízeních pro děti s extrémními poruchami chování. Jediným úzce specializovaným zařízením v síti bude Zařízení pro děti cizince - Praha 5 (ZDC), jehož cílovou skupinou jsou nezletilí cizinci (děti cizinci bez doprovodu, děti cizinci s jazykovou barierou, nezletilí azylanti, nezletilí žadatelé o azyl, nezletilí cizinci bez vymezení pobytového statutu, zletilí klienti - cizinci bez doprovodu se statutem studenta). ZDC bude poskytovat metodické vedení zařízením pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a preventivně výchovné péče s cílem optimalizace péče o děti - cizince v integračním procesu. Zařízení se budou přizpůsobovat přijímání dětí s různým individuálními potřebami, a nabídkou specializovaných výchovně vzdělávacích programů vytvořených podle potřeb v regionu. Pracovní skupina ke koncepčním a legislativním změnám v oblasti institucionální výchovy, která byla zřízená z rozhodnutí ministra školství, mládeže a tělovýchovy v květnu 2014, se přiklání k diferenciaci výchovně vzdělávacích programů namísto diferenciace jednotlivých zařízení. Koncepce charakteru nabízených služeb sebou v budoucnu ponese i případné změny názvů zařízení a s tím i spojené změny ve zřizovatelských listinách a legislativě. Navržená redefinice zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy by mohla být pojata jako tvorba tzv. „dětských preventivně výchovných a intervenčních center", která budou poskytovat širokou škálu odborných činností. V souvislosti s připravovanými koncepčními změnami je žádoucí novelizovat zákon č. 109/2002 Sb., nebo vytvořit zákon nový, ve spolupráci s resorty, které náleží do systému péče o ohrožené děti (Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo spravedlnosti, Ministerstvo vnitra), který sjednotí přístup k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami a poruchami chování. MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 7 č.j. MŠMT-23522/2014 Výhody takto fungující sítě: posílení motivace k odpovědnosti dítěte za své chování a rozhodování zajištění kontaktu dítěte a zařízení s rodinou a školou (i s místním OSPOD apod.) otevřenost systému, větší transparentnost a srozumitelnost (pro veřejnost) Zefektivnění poskytované péče ve školských zařízeních a vytvoření nutných souvisejících předpokladů a podmínek: vypracování efektivních cílených programů dle spektra obtíží a osobnostních charakteristik umístěných dětí, včetně systému standardů, kontroly a monitorování (standardy kvality) a v další fázi vypracování standardů výchovně vzdělávacích programů nabízených jednotlivými zařízeními na základě individuálních potřeb dětí předpokladem úspěšnosti je respektování odborně posouzené indikace k umísťování do zvolených typů školských zařízení (šíře programu, obsahu, vymezení a charakteru poskytované péče - nabídka standardizovaných výchovně vzdělávacích programů nutným předpokladem je vytvoření podmínek pro návrat dítěte do rodiny po úspěšném absolvování resocializačního a reedukačního programu (průběžná odborná pomoc rodině v řešení sociálně-právních, výchovných a vztahových problémů - systémová změna ve spolupráci se všemi subjekty pracujícími s dítětem a jeho rodinou. Zejména pak s orgány sociálně-právní ochrany dětí při spolupráci na plnění stanovených cílů v rámci vypracovaného individuálního plánu ochrany dítěte) mimo běžné komunikace i formou setkávání na případových konferencích Předpokladem kvalitní péče je vysoce kvalifikovaný a profesionální personál, který dokáže dětem a jejich rodinám poskytnout odpovídající odbornou pomoc. Zvýšení kvality vzdělávání pedagogických pracovníků je v souladu s "Dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2011 - 2015" pro oblast regionálního školství, který byl v roce 2011 schválen Vládou ČR. Podmínkou je systematická práce s pedagogickými pracovníky v zařízeních v oblasti dalšího vzdělávání, a to jak v návaznosti na předmět jejich činnosti vyplývajících ze zákona č. 109/2002 Sb., tak i v činnostech navazujících (např. v oblasti interních auditorů v zařízeních). Odbornou záštitu tohoto vzdělávání poskytnou gesčně příslušné odbory MŠMT a Národní institut pro další vzdělávání. Vytvoření funkčního a dostupného systému (vzhledem k potřebám praxe a v souladu s národní strategií ochrany práv dětí). Jeho důležitou činností je realizace výchovně vzdělávací činnosti zaměřené na předcházení poruch chování (prevence primární), na jejich reedukaci a resocializaci (prevence sekundární a prevence terciární). V rámci MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 8 č.j. MŠMT-23522/2014 nápravy nežádoucího chování je nutné důsledně akcentovat při práci s dítětem jeho práva a naplňování jeho potřeb při současném uplatňování povinností a odpovědnosti dítěte. Z hlediska poskytování služeb preventivně výchovných je tedy třeba posílit takové preventivní aktivity, které zajistí předcházení vzniku a rozvoji rizikového chování u dítěte. Zvýše uvedeného vyplývá, že se síť zařízení bude muset postupným vývojem měnit. MŠMT podrobí existující data hlubší analýze, dle níž bude připraveno reagovat útlumem nevytížených zařízení či snižováním jejich kapacity, nebo naopak rozšířením kapacity, tam kde jí bude nedostatek. Tento faktor bude silně ovlivněn demografickým složením obyvatelstva daného regionu. V návaznosti na tento fakt je třeba optimalizovat nabídku poskytovaných služeb pro ohrožené děti a jejich rodiny tak, aby byla zajištěná jejich dostupnost i jejich adekvátní využití. Průběžně jsou a nadále budou analyzovány informace ohledně počtu potenciálních dětí s rizikovým chováním, na základě kterých bude dále optimalizována síť zařízení. Cílem je redefinice a optimalizace stávajících zařízení, tak, aby se vytvořil efektivní profesionální systém péče v malých terapeutických skupinách, který zajistí individuální, vysoce profesionální a specializovaným přístupem k ohroženým dětem. Do systému ústavní výchovy patří dle zákona č. 109/2002 Sb. také dětské domovy (DD), které jsou zřizovány kraji (kraje zřizují 134 DD), církvemi (církev zřizuje 3 DD) či soukromými osobami (6 DD); tři dětské domovy jsou také zřizovány Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. MŠMT vnímá dětské domovy jako důležitou součást institucionální výchovy a bude nadále spolupracovat s kraji, jak v oblasti sociální, tak i v oblasti další činnosti dětských domovů. Připravovaná kritéria pro utlumení nebo posílení zařízení kvalita poskytované péče (posouzení dle standardů kvality péče) dostupnost počet potenciálních klientů s rizikovým chováním v daném regionu kvalifikovaný názor kraje dlouhodobá naplněnost zařízení ekonomická nákladnost zařízení v návaznosti na nabízenou kvalitu poskytovaných služeb vhodná lokalita ve vazbě na specializaci jednotlivých zařízení Navržená kritéria jsou stanovena jako orientační. Budou se dále rozpracovávat v pracovní skupině složené z odborníků z praxe. Konečná verze kritérií bude zapracována do dlouhodobého záměru vzdělávání a vzdělávací soustavy ČR (2015-2020). Budou využitelná i pro krajské úřady při optimalizaci sítě dětských domovů. MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 9 č.j. MŠMT-23522/2014 Opatření navrhovaná na základě výše uvedených kritérií k optimalizaci současné sítě zařízení institucionální výchovy zřizovaných MŠMT Zrušení zařízení Výchovný ústav, dětský domov se školou, základní škola a školní jídelna, Králíky, 5. května 383 o zrušení součástí Dětský domov se školou, Základní škola a Školní jídelna, místo poskytovaného vzdělávání nebo školských služeb na adrese 5. května 383, 561 69 Králíky. o Výchovný ústav Brandýs nad Orlicí, který je součástí organizace VÚ, DDŠ, ZŠ a ŠJ Králíky, zůstane zachován jako samostatná organizace. (provoz navrhujeme ukončit z důvodů dlouhodobé nenaplněnosti kapacity, vysokých nákladů spojených s provozem zařízení, špatné dostupnosti a nedostatečné nabídce programů pro děti, nepodnětným tedy nevhodným prostředím, což zmiňuje i opakovaně Česká školní inspekce v inspekčních zprávách z června 2013 a z dubna 2014. V případě zrušení zařízení je v blízkosti spádově a dopravně dostupný Dětský domov se školou a středisko výchovné péče Šumperk (34 km od města Králíky) a Dětský domov se školou Kostelec nad Orlicí (47 km od města Králíky). Ekonomické informace v materiálu pro poradu vedení Č.j. MSMT - 20196/2014. Výchovný ústav, dětský domov se školou, základní škola, střední škola a školní jídelna, Hostouň, Chodské náměstí 131 o zrušení součásti Výchovný ústav, Střední škola a Školní jídelna, místo poskytovaného vzdělávání nebo školských služeb na adrese Nové Domky 84, 348 06 Přimda. (provoz navrhujeme ukončit z důvodů nenaplněnosti vysoké kapacity, vysokých nákladů spojených s provozem zařízení a špatné dostupnosti. Provoz navrhl ukončit ředitel zařízení) Dětský domov se školou, základní škola a školní jídelna, Načeradec 1 o zrušení celé organizace. (provoz navrhujeme ukončit z důvodů nenaplněnosti vysoké kapacity, vysokých nákladů spojených s provozem zařízení a špatné dostupnosti). V případě zrušení by nástupnickou organizací bylo zařízení Dětský domov se školou Sedlec-Prčice, vzdálený od Načeradce 38 km. Ekonomické informace v materiálu pro poradu vedení Č.j. MSMT-20196/2014. MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 10 č.j. MŠMT-23522/2014 Výchovný ústav, dětský domov se školou, základní škola a střední škola Dřevohostice, Novosady 248, Dřevohostice o Zrušení Dětského domova se školou a základní školy (provoz navrhujeme ukončit z důvodů nenaplnění kapacity, k 30. 6. 2014 budou všechny děti umístěné v DDŠ ukončovat základní školní docházku a odcházet ze zařízení, provoz navrhl ukončit ředitel zařízení) Výchovný ústav Ostrava - Hrabůvka, Slezská 23, 700 30 Ostrava - Hrabůvka o Zvážení dalšího působení detašovaného zařízení - Výchovný ústav Frýdek -Místek, 28. října 1885. (Zařízení je dlouhodobě kapacitně nenaplněno. Zároveň je jediným zařízením pro dívky po ukončení povinné školní docházky v Moravskoslezském kraji) Navrhované zrušení části nebo celé organizace je navrhováno z důvodů dlouhodobě nízké naplněnosti celkové kapacity zařízení, nehospodárnost provozu - neefektivní čerpání finančních prostředků, nevyhovující hygienické a prostorové podmínky (v rozporu s příslušnými právními předpisy). V případě odsouhlasení těchto změn budou vhodnější podmínky pro děti zajištěny ve volných kapacitách navrhovaných výše zmíněných zařízeních (viz příloha 4). Zřízení zařízení Dětský domov se školou, základní škola a školní jídelna, Jihlava, Dělnická 1 o zřízení ambulantního Střediska výchovné péče, pronájem nebytových prostor v Jihlavě Výchovný ústav a školní jídelna, Podbořany, Pšov 1 o zřízení ambulantního Střediska výchovné péče v prostorách VÚ Pšov Středisko výchovné péče, dětský domov se školou, dětský domov a základní škola, Dobřichovice, Pražská 151 o rozdělení organizace na dvě právnické osoby ■ Středisko výchovné péče, dětský domov a základní škola, Dobřichovice, Pražská 151 ■ Dětský domov se školou, středisko výchovné péče a základní škola, Slaný, Tomanova 1361 Zřizování Středisek výchovné péče na základě analýzy potřebnosti preventivně-výchovných služeb a podle počtu potenciálních klientů ve všech regionech ČR MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče č.j. MŠMT-23522/2014 Navrhované zřizování nových SVP bude reflektovat počet potenciálních klientů vdaném regionu, současné kapacity a nabídku poskytovaných služeb. SVP budou zřizována jako součást stávajících zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy jako ambulantní, v případě potřeby a snížení kapacity zařízení mohou být zřizována i celodenní a internátní. MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 12 č.j. MŠMT-23522/2014 Příloha - Současná legislativa • Činnost školských zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči je upravena různými právními předpisy: Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů Stěžejní právní předpis, upravující účel, působnost a organizaci zařízení, práva a povinnosti umístěných dětí, jejich zákonných zástupců a ředitelů zařízení, jednotlivé typy zařízení a jejich činnost, úhradu péče a platbu kapesného, osobních darů a věcné pomoci dětem. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školsky zákon), ve znění pozdějších předpisů Upravuje druhy zařízení a formy jejich zřizování, vzdělávání dětí, povinnou dokumentaci a další náležitosti vztahující se ke vzdělávání. Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů Zákon upravuje vztah mezi zařízeními a orgány sociálně-právní ochrany dětí, postup při umísťování dětí, výchovná a další opatření vztahující se k zařízením a povinnosti zařízení vůči orgánu sociálně-právní ochrany dětí. • Samotné umísťování dětí do školských zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči se realizuje na základě soudního rozhodnutí, když jednotlivé právní předpisy stanoví toto: Zákon č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních § 452 - Ocitlo-li se nezletilé dítě ve stavu nedostatku řádné péče bez ohledu na to, zda tu je či není osoba, která má právo o dítě pečovat, nebo je-li život dítěte, jeho normální vývoj nebo jiný důležitý zájem vážně ohrožen nebo byl-li narušen, soud předběžným opatřením upraví poměry dítěte na nezbytně nutnou dobu tak, že nařídí, aby dítě bylo umístěno ve vhodném prostředí, které se v usnesení označí. Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů § 13a - Vyžaduje-li to zájem dítěte a výchovná opatření nevedla k nápravě, může soud dočasně odejmout dítě z péče rodičů nebo jiné osoby odpovědné za výchovu dítěte; přitom dítěti nařídí nejdéle na 3 měsíce pobyt ve středisku výchovné péče nebo v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, nebo v zařízení poskytovatele zdravotních služeb nebo v domově pro osoby se zdravotním postižením. MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 13 č.j. MŠMT-23522/2014 Zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže), ve znění pozdějších předpisů § 22 - Soud pro mládež může mladistvému uložit ochrannou výchovu, pokud o výchovu mladistvého není náležitě postaráno a nedostatek řádné výchovy nelze odstranit v jeho vlastní rodině nebo v rodině, v níž žije, dosavadní výchova mladistvého byla zanedbána, nebo prostředí, v němž mladistvý žije, neposkytuje záruku jeho náležité výchovy, a nepostačuje uložení výchovných opatření. § 93 - Dopustí-li se dítě mladší patnácti let činu jinak trestného, může mu soud pro mládež uložit, a to zpravidla na základě výsledků předchozího pedagogicko-psychologického vyšetření, mimo jiné i tato opatření: zařazení do terapeutického, psychologického nebo jiného vhodného výchovného programu ve středisku výchovné péče nebo ochrannou výchovu. Ochrannou výchovu soud pro mládež uloží dítěti, které spáchalo čin, za nějž trestní zákoník dovoluje uložení výjimečného trestu, a které v době spáchání činu dovršilo dvanáctý rok svého věku a bylo mladší patnácti let. Ochranná výchova může být uložena též dítěti, které v době spáchání činu bylo mladší patnácti let, odůvodňuje-li to povaha spáchaného činu jinak trestného a je-li to nezbytně nutné k zajištění jeho řádné výchovy. Zákon č. 89/2012 Sb., občansky zákoník § 971 Jsou-li výchova dítěte nebo jeho tělesný, rozumový či duševní stav, anebo jeho řádný vývoj vážně ohroženy nebo narušeny do té míry, že je to v rozporu se zájmem dítěte, anebo jsou-li tu vážné důvody, pro které rodiče nemohou jeho výchovu zabezpečit, může soud jako nezbytné opatření také nařídit ústavní výchovu. Učiní tak zejména tehdy, kdy dříve učiněná opatření nevedla k nápravě. Soud přitom vždy zvažuje, zda není na místě dát přednost svěření dítěte do péče fyzické osoby Zákon č. 99/1963 Sb., občansky soudní řád § 76, odst. 1, písm. e) Předběžným opatřením může být účastníku uloženo zejména aby, něco vykonal, něčeho se zdržel nebo něco snášel • Umísťování dětí do školských zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči bez rozhodnutí soudu se realizuje na základě žádosti: Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních, ve znění dalších předpisů, ve znění zákona č. 333/2012 Sb. § 17 - O službu střediska může požádat, jde-li o celodenní nebo internátní službu, zákonný zástupce klienta, kterým je dítě s rizikem poruch chování či s již rozvinutými projevy poruch chování a negativních jevů v sociálním vývoji, nebo zletilá osoba MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 14 č.j. MŠMT-23522/2014 připravující se na budoucí povolání, nejdéle však do věku 26 let. čl. II bod 4 zákona č. 333/2012 Sb. - Dětem, o jejichž umístění v důsledku jejich poruch chování požádali zákonní zástupci dítěte, může diagnostický ústav poskytovat péči nejdéle do 31. srpna 2017. Těmto dětem je poskytována preventivně výchovná péče podle § 16 zákona č. 109/2002 Sb., ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Tyto děti mohou být přijaty v průběhu kalendářního roku tak, aby jejich průměrný měsíční počet odpovídal nejvýše 10 % kapacity diagnostického ústavu. • Podrobnosti o organizaci ve střediscích výchovné péče a podrobnosti výkonu ústavní a ochranné výchovy ve školských zařízeních jsou upraveny prováděcími předpisy: Vyhláška č. 458/2005 Sb., kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče Vyhláška upravuje obsah péče, organizaci a členění střediska, podmínky pro přijetí do ambulantní, celodenní a internátní péče a náležitosti závěrečné zprávy. Její součástí je i vzorový vnitřní řád. Vyhláška č. 438/2006 Sb., kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních Vyhláška upravuje obsah a rozsah činnosti zařízení, podmínky jejich provozu, organizační zabezpečení pobytu dětí zadržených na útěku, dětí se zdravotním postižením, nezletilých matek s jejich dětmi, dětí vyžadujících výchovně léčebný režim a dětí-cizinců, územní obvody diagnostických ústavů a vzorový vnitřní řád. MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 15 č.j. MŠMT-23522/2014 Příloha - Mapa zařízení České republiky Mapa zařízení České republiky ukazuje počet organizací jako právnických osob. Mapy jednotlivých krajů pak ukazují organizace i s jejich detašovanými zařízeními. Legenda Zkratka Název Počet zařízení - organizací DDÚ Dětský diagnostický ústav 8 DÚM Diagnostický ústav pro mládež 5 DDŠ Dětský domov se školou 30 VÚ Výchovný ústav 28 SVP Středisko výchovné péče 44 MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 16 č.j. MŠMT-23522/2014 Mapa zařízení dle krajů Praha Legenda SVP DUM DDU DDS VU fednl opernn .-Přední Kopáni Sucbdol P.-Such P.-Lys aje Lysolaje P. Dolní Chabry Dofni Chab P.-Ďáblice Ďáblice P.-Č kovicc Cakovice Miškovice Ruzyně P.-Nebuéice Nebuííce Liboc Vokovice Veleslaví P.-Trója Let/lany Praha 18 Vino/ P.-Vinoř Dejvic* Praha 6 Praha 8 Libert SoW/i aan P. Zliiln 17 Řepy Motol Praha 13 Stodůlky Maié räfľa 1 trana taré esto N é ák Smíchov M?r ■ Holešovice Karlin Žižkov Praha 3 Kbety Praha 19 P.-Sataltce Praha 9 Vysočany prah 14 Hl bětln Černý Most Kyje Hos Horní Počernice Praha 20 rdorezy Malesice Pra 5 vy eh Strašnice raha 10 .-Řepo ryje Řeporyje Hostivaf Praha 15 Stérbohol -Štérbo I P.-Oolnf écholup Dolní écholup Horní échokjp dni Počernice P.-Oolnl Poče nice P.-Běchovice Běchovice Dubec P. -Dubec Kotodě/e P.-Koloděje mé Uhříněvsi Klánovice P.-Klánovice Újezd nad Lesy Praha 21 Zadní opani P. -SI i věnec huchl Shvenec P.-Velk Chuchle elké Chuch Chodov Praha 11 A P cgjrovi Peii----- Modřany Praha 12 ahov e omořan Cholupice P.-Ujezd P.-Kunratic tjjezd ibus Kunratice .-Šeberov Průhonic .-Libu Seberov Písnice trovice Křeslic Praha 22 Uhfinéves P.-Královice Královice Benice -Nedvézf P.-Sen e Nedvězl Kolovraty uRJČa .-Kolo vra Upence P.-Lipence .-Zbraslav Zbraslav Název zařízení Typ Adresa Kapacita Gender Dětský diagnostický ústav, základní škola a školní jídelna DDÚ U Michelského lesa 222, Praha 4. 32 koedukované Diagnostický ústav a Středisko výchovné péče DU Na Dlouhé mezi 19, Praha 4. 72 dívky SVP Rakovského 2, Praha 4 koedukované Diagnostický ústav pro mládež DUM Lublaňská 33, Praha 2. 46 chlapci Zařízení pro děti - cizince, diagnostický ústav, středisko výchovné péče a základní škola DÚ, SVP Radlická 30, Praha 5. 30 koedukované Dětský domov se školou, středisko výchovné péče a základní škola DDŠ, SVP Jana Masaryka 16, Praha 2. 30 koedukované Výchovný ústav, středisko výchovné péče Klíčov, základní škola a střední škola VU Cakovická 51, Praha 9. 42 chlapci SVP Cakovická 51, Praha 9 22 chlapci Weberova 1. Praha 5 A koedukované MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče č.j. MŠMT-23522/2014 Středočeský kraj Název zařízení Typ Adresa Kapacita Gender Dětský domov se školou, středisko výchovné péče a základní škola DDS Býchory 152, Kolín. 48 koedukované SVP Komenského 375, Kolín A Dětský domov se školou, základní škola a školní jídelna DDŠ Luční 330, Sedlec - Prčice 40 koedukované Dětský domov se školou, základní škola a školní jídelna DDŠ Načeradec 1 32 chlapci Dětský domov se školou, základní škola a školní jídelna DDŠ Rumburská 54, Liběchov 40 koedukované Středisko výchovné péče, dětský domov se školou, dětský domov a základní škola SVP Pražská 151, Dobřichovice 16 koedukované DD Pražská 151, Dobřichovice 36 SVP Tomanova 1361, Slaný 14 DDS Tomanova 1361, Slaný 30 Výchovný ústav, Kutná Hora VU Hloušecká 279, Kutná Hora 32 chlapci Výchovný ústav, střední škola a školní jídelna VÚ Obořiště 1 48 chlapci Diagnostický ústav a Středisko výchovné péče SVP Školní 129, Příbram A koedukované MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 18 č.j. MŠMT-23522/2014 Jihočeský kraj Horní Dvořiště Název zařízení Typ Adresa Kapacita Gender DDÚ, Homole 90, České Budějovice 24 koedukované Dětský diagnostický ústav, dětský domov se školou, středisko výchovné péče, základní škola a školní jídelna DDS Sindlovy Dvory 25, CB 28 chlapci Dukelská 1704, CB 16 koedukované SVP Špičák 114, Český Krumlov 16 koedukované Ellerova 160, Strakonice 16 koedukované Výchovný ústav, střední škola a školní jídelna VÚ Gymnazijní 118, Jindřichův Hradec 36 dívky MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 19 č.j. MŠMT-23522/2014 Plzeňský kraj Název zařízení Typ Adresa Kapacita Gender Dětský diagnostický ústav, středisko výchovné péče, základní škola a školní jídelna DDU Karlovarská 67, Plzeň 48 koedukované SVP Karlovarská 67 8 koedukované Kozinova 101 8 koedukované Dětský domov se školou, základní škola a školní jídelna DDŠ Měcholupy 2, Klatovy koedukované Výchovný ústav, dětský domov se školou, základní škola, střední škola a školní jídelna VU Chodské náměstí 131, Hostouň 112 chlapci Rybníky - Medvědí kámen 77 Rozvadov, Nové Domky 84 DDŠ Chodské náměstí 131, Hostouň 44 chlapci Výchovný ústav a střední škola VU Terešov 1, Zbiroh 40 chlapci MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 20 č.j. MŠMT-23522/2014 Karlovarský kraj Název zařízení Typ Adresa Kapacita Gender Výchovný ústav, dětský domov se školou, základní škola, střední škola a školní jídelna DDS Jiráskova 344, Zlutice 24 chlapci VÚ Jiráskova 344, Žlutice 12 chlapci Dětský diagnostický ústav, středisko výchovné péče, základní škola a školní jídelna Plzeň SVP Myslbekova 4, Karlovy Vary 8 koedukované MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 21 č.j. MŠMT-23522/2014 Ústecký kraj Název zařízení Typ Adresa Kapacita Gender Výchovný ústav, dětský domov se školou, středisko výchovné péče, základní škola, střední škola a školní jídelna DDŠ Vítězství 70, Děčín XXXII - Boletice nad Labem Slovanská 968, Děčín Vítězství 288, Děčín Boletice 44 chlapci vu Vítězství 70, Děčín, Boletice Slovanská 968/22, Děčín Na Stráni 1791, Děčín 56 chlapci SVP Pivovarská 179, Děčín Mírové náměstí 3097, Ustí nad Labem A koedukované Dětský domov se školou, základní škola a školní jídelna DDŠ Čapkova 5, Jiříkov 48 koedukované Výchovný ústav, středisko výchovné péče a školní jídelna vu, SVP Pšov 1, Podbořany 40 chlapci Výchovný ústav, střední škola a školní jídelna vú Buškovice 203, Podbořany 60 chlapci Výchovný ústav, dětský domov se školou, základní škola, střední škola a školní jídelna DDŠ, vú Požárnická 168, Kostomlaty pod Milešovkou 8/40 dívky Výchovný ústav, dětský domov se školou, základní škola, střední škola a školní jídelna DDŠ, vú Místo 66, Místo. 32/24 koedukované Dětský diagnostický ústav, středisko výchovné péče, základní škola a dětský domov SVP Růžová 1408, Most 8 koedukované Cihlářská 4132, Chomutov A MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 22 č.j. MŠMT-23522/2014 Liberecký kraj Název zařízení Typ Adresa Kapacita Gender Dětský diagnostický ústav, středisko výchovné péče, základní škola a dětský domov DDU, DD U Opatrovny 3, Liberec 48 koedukované SVP Na Výšinách 451, Liberec 8 koedukované Výchovný ústav, dětský domov se školou, středisko výchovné péče, základní škola, střední škola a školní jídelna VÚ 9. května 187, Kamenický Šenov 24 chlapci Dětský domov se školou, základní škola a školní jídelna DDŠ Školní 89, Hamr na Jezeře 48 koedukované Výchovný ústav, dětský domov se školou, střední škola, základní škola a školní jídelna DDŠ, VÚ Školní 438, Chrastavá 20/16 chlapci MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 23 č.j. MŠMT-23522/2014 Královehradecký kraj Název zařízení Typ Adresa Kapacita Gender Dětský diagnostický ústav, středisko výchovné péče, základní škola a školní jídelna DDÚ Ríčařova 277, Hradec Králové 32 koedukované Sokolovská 146, Rybitví 8 koedukované SVP Brandlova 112, HK 6 Ríčařova 277, HK 12 Smiřických 1237, Náchod A Mládežnická 536, Trutnov A Dětský domov se školou a základní škola DDŠ Tyršova 7, Kostelec nad Orlicí 40 koedukované Dětský domov se školou, základní škola a školní jídelna DDŠ AI. Jiráska 617, Vrchlabí 32 koedukované Dětský domov se školou, základní škola a školní jídelna DDŠ Temný Důl 16, Horní Maršov 32 koedukované Výchovný ústav, střední škola a školní jídelna VÚ B. Smetany 474, Hostinné 40 chlapci Výchovný ústav Husův domov a školní jídelna VÚ Vrchlického 700, Dvůr Králové nad Labem 53 chlapci MŠMT Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče č.j. MŠMT-23522/2014 Pardubický kraj Název zařízení Typ Adresa Kapacita Gender Dětský diagnostický ústav, středisko výchovné péče, základní škola a školní jídelna SVP Andrlíkova 972, Ústí n.Orlicí A koedukované Dětský domov se školou, středisko výchovné péče a základní škola DDŠ Čáslavská 624, Chrudim IV Přestavlky 2, Hrochův Týnec 72 koedukované SVP Školní náměstí 11, Chrudim A koedukované Výchovný ústav, dětský domov se školou, základní škola a školní jídelna DDS 5. května 383, Králíky 48 chlapci VÚ Komenského 1, Brandýs nad Orlicí (momentálně Generála Závady 118, Vysoké Mýto) 24 dívky Dětský diagnostický ústav, středisko výchovné péče, základní škola a školní jídelna SVP Sokolovská 146, Rybitví 12 koedukované MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 25 č.j. MŠMT-23522/2014 Kraj Vysočina Název zařízení Typ Adresa Kapacita Gender Dětský domov se školou, základní škola a školní jídelna DDS Dělnická 1, Jihlava 37 koedukované Benešova 31, Jihlava Šafaříkova 12, Jihlava SVP Jihlava A koedukované Výchovný ústav, dětský domov se školou, střední škola, základní škola a školní jídelna DDŠ, VÚ Horní 617, Počátky 8/40 dívky Výchovný ústav, středisko výchovné péče, střední škola a školní jídelna VÚ Jirákova 285, Cernovice 48 dívky Jirákova 360, Cernovice Jirákova 296, Cernovice V Hati 549, Cernovice SVP Jirákova 285 A koedukované Výchovný ústav, základní škola a střední škola VÚ K Rakůvkám 1, Velké Meziříčí 84 dívky Janštejn 138, Horní Dubenky koedukované Veselská 32, Žďár n.Sázavou chlapci Nad Sýpkami 1022, V.Meziříčí dívky Revoluční 1829/27, Žďár n.S. chlapci Náměstí 24/25, V.Meziříčí dívky Středisko výchovné péče STRED SVP Husova 189, Mor.Budějovice A koedukované Výchovný ústav Klíčov vu Křešín 43, 39424 Křešín 8 chlapci MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 26 č.j. MŠMT-23522/2014 Jihomoravský kraj Název zařízení Typ Adresa Kapacita Gender Dětský diagnostický ústav, středisko výchovné péče, základní škola a školní jídelna, Brno Hlinky DDU Hlinky 140, Brno 22 koedukované SVP Kamenomlýnská 2, Brno A koedukované Diagnostický ústav pro mládež, středisko výchovné péče a školní jídelna, Brno DÚM Veslařská 244, 246, 244a/550, Brno 36 koedukované SVP Veslařskáí 252, Brno 8 Výchovný ústav a střední škola, Olešnice na Moravě vú Trpínská 317, Olešnice na Moravě V Domkách 430, Olešnice n.M. 36 koedukované Výchovný ústav, střední škola a školní jídelna Višňové vú Zámek 1, Višňové 48 chlapci Výchovný ústav, dětský domov se školou, střední škola, základní škola a školní jídelna DDŠ, vú Nádražní 698, Moravský Krumlov Jiráskova 627, M.Krumlov Slunečná 543, M.Krumlov 24/42 koedukované MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 27 č.j. MŠMT-23522/2014 Olomoucký kraj Název zařízení Typ Adresa Kapacita Gender Dětský diagnostický ústav, středisko výchovné péče, základní škola a školní jídelna, Olomouc DDU Ustavní 9, Olomouc 24 koedukované Tršice 225 24 koedukované Dětský domov se školou, základní škola a školní jídelna, Veselíčko DDŠ Veselíčko 1 32 chlapci Dětský domov se školou, základní škola a středisko výchovné péče, Šumperk DDŠ, SVP Vyhlídka 1, Šumperk 40 koedukované Výchovný ústav, dětský domov se školou, základní škola a střední škola, Dřevohostice DDŠ, VU Novosady 248, Dřevohostice 16/32 chlapci Kostelní 34, Dřevohostice Výchovný ústav, střední škola a školní jídelna, Žulová VÚ Komenského 154, Žulová 32 koedukované MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 28 č.j. MŠMT-23522/2014 Moravskoslezský kraj Název zařízení Typ Adresa Kapacita Gender Dětský diagnostický ústav, základní škola a školní jídelna DDÚ Bohumín - Sunychl 463 36 koedukované Hájkova 8, Ostrava Diagnostický ústav pro mládež, středisko výchovné péče a školní jídelna, Ostrava DUM Skrobálkova 16, Ostrava-Kunčičky 52 koedukované Zákrejsova 32, Ostrava-Přívoz Wattová 3, Ostrava-Přívoz SVP Antošovická 258, Ostrava-Koblov 24 koedukované Vydmuchov 10, Karviná - Fryštát A Hradecká 16, Opava A 28.října 1885, Frýdek-Místek A Krnovská 9, Bruntál A Náměstí Míru 13, Krnov A Dětský domov se školou a základní škola, Těrlicko DDŠ Promenádní 561, Horní Těrlicko 32 chlapci Dětský domov se školou a základní škola, Ostrava-Kunčice DDŠ Jeseninova 4, Ostrava - Kunčice 18 koedukované Výchovný ústav, střední škola a školní jídelna, Nový Jičín vú Divadelní 12, Nový Jičín 56 chlapci Výchovný ústav Ostrava - Hrabůvka vú Slezská 23, Ostrava-Hrabůvka 78 chlapci 28. října 1885, Frýdek-Místek dívky Ostravská 1184, Ostrava - Polanka nad Odrou koedukované MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 29 č.j. MŠMT-23522/2014 Zlínský kraj Legenda SVP DUM DDU DDS VU _ Název zařízení Typ Adresa Kapacita Gender Dětský domov se školou, základní škola a školní jídelna DDŠ Havlíčkova 547, Bystřice pod Hostýnem 48 Chlapci Výchovný ústav, středisko výchovné péče HELP, základní škola a střední škola, Střílky VU Zámecká 107, Střílky 48 chlapci SVP Zelené Náměstí 1292, Uherské Hradiště A koedukované Masarykovo náměstí 100, Uherský Brod A koedukované Dětský diagnostický ústav, středisko výchovné péče, základní škola a školní jídelna, Olomouc SVP Kelč 14 16 koedukované Králova 370, Valašské Meziříčí 8 Diagnostický ústav pro mládež, středisko výchovné péče a školní jídelna, Brno SVP Česká ulice 4789, Zlín 8 koedukované Husovo náměstí 229, Kroměříž A koedukované 6. května 1071, Bystřice p.Hostýnem A koedukované MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 30 č.j. MŠMT-23522/2014 Příloha - Statistické údaje počtu dětí umístěných v zařízení MŠMT Kapacita/evidenční/ fyzický k 3/2012 Kapacita/evidenční fyzický k 3/2013 Kapacita/evidenční fyzický k 3/2014 Kapacita/evidenční fyzický 6/2014 DÚM Praha 2 46/37/33 46/44/33 46/54/40 46/45/38 DÚM Praha 4 72/83/56 72/77/50 72/85/67 72/86/59 DDÚ Dobřichovice 57/36/30 57/27/23 Zrušeno 12/2013 DÚM Brno 36/35/25 36/25/13 36/36/12 36/32/20 DÚM Ostrava 52/62/25 52/47/18 52/64/28 52/55/24 DDÚ Praha 4 32/24/20 32/21/17 32/36/31 32/27/20 DDÚ Plzeň 40/37/32 40/32/26 40/26/20 40/40/35 DDÚ Liberec 60/53/51 60/39/38 48/46/46 48/47/47 DDÚ Homole 28/27/20 28/20/18 28/22/17 28/25/20 DDÚ Hradec Králové 44/40/39 32/31/30 32/33/31 32/29/28 DDÚ Brno-Hlinky 22/26/20 22/20/18 22/24/16 22/24/13 DDÚ Bohumín 36/38/33 36/36/16 36/34/23 36/33/29 DDÚ Olomouc 24/22/13 24/19/17 24/19/18 24/20/15 VÚ Boletice 80/79/57 80/83/61 80/60/41 80/58/39 VÚ Buškovice 60/60/42 60/61/41 60/48/39 60/46/32 VÚ Dvůr Králové n.L. 53/48/37 53/41/35 53/46/44 53/52/46 VÚ Hostinné 40/31/24 40/27/16 40/27/18 40/28/19 VÚ Hostouň 112/87/54 112/89/68 112/66/47 112/63/48 VÚ Chrastavá 16/18/12 16/16/4 16/21/11 16/19/11 VÚ Kutná Hora 32/30/27 32/26/14 32/23/20 32/24/22 V Ú Místo 24/25/6 24/23/17 24/24/16 24/21/19 VÚ Praha 9 64/58/50 64/63/56 64/46/34 42/43/30 VÚ Pšov 40/33/17 40/31/21 40/32/21 40/29/23 VÚ Obořiště 48/42/33 48/46/41 48/43/37 48/41/35 VÚ Terešov 40/37/23 40/29/26 40/29/22 40/27/24 VÚ Žlutíce 12/11/9 12/12/6 12/14/9 12/12/11 VÚ Jindřichův Hradec 36/42/25 36/45/29 36/30/17 36/28/17 VÚ Počátky 40/37/24 40/43/9 40/35/17 40/38/18 VÚ Černovice 48/49/38 48/50/40 48/37/32 48/40/34 VÚ Kostomlaty 48/45/31 24/36/24 24/41/30 40/42/30 VÚ Brandýs n.O. 24/21/12 24/21/14 24/17/11 24/16/13 VÚ Moravský Kruml. 36/36/30 36/43/34 42/40/34 42/40/38 VÚ Olešnice 30/31/29 30/32/27 36/32/26 36/30/25 VÚ Višňové 48/44/18 48/36/18 48/35/17 48/32/17 VÚ Chvalčov 32/21/15 16/11/10 16/5/5 16/3/0 k 30.6. zrušeno VÚ Velké Meziříčí 40/43/28 40/38/20 42/31/18 42/33/24 - VÚ Žďár n.S. 18/13/11 18/17/14 18/17/16 18/17/17 VÚJanštejn 24/21/13 24/23/19 24/17/12 24/16/13 VÚ Střílky 48/53/36 48/43/26 48/46/31 48/46/31 VÚ Dřevohostice 32/23/20 32/25/17 32/11/9 32/13/9 VÚ Nový Jičín 56/48/29 56/52/29 56/37/20 56/37/17 MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 31 č.j. MŠMT-23522/2014 VÚ Ostrava 32/26/22 32/30/23 32/26/18 32/25/16 - VÚ Frýdek-Místek 16/14/13 16/10/9 16/5/4 16/5/3 VÚ Janova 30/31/21 30/26/20 30/34/21 30/32/21 VÚ Žulová 32/30/15 32/28/20 32/22/14 32/25/17 DDŠ Praha 2 30/20/12 30/23/16 30/28/16 30/28/15 DDŠ Načeradec 32/12/10 32/9/9 32/14/14 32/13/11 DDŠ Býchory 48/47/41 48/39/16 48/47/42 48/47/46 DDŠ Slaný 30/26/22 30/26/17 30/28/26 30/27/24 DDŠ Sedlec-Prčice 64/53/22 64/39/33 64/42/31 64/39/36 DDŠ Liběchov 40/26/19 40/14/9 40/17/16 40/21/18 DDŠ Měcholupy 45/32/28 40/36/32 40/34/32 40/34/32 DDŠ Žlutíce 24/17/12 24/21/10 24/15/11 24/16/10 DDŠ Hostouň 44/41/37 44/41/38 44/38/32 44/41/34 DDŠ Hamr n.J. 48/53/40 48/41/25 48/46/37 48/50/40 DDŠ Kostomlaty 24/12/10 24/12/9 24/9/8 8/9/8 DDŠ Chrastavá 28/12/5 28/12/7 20/11/9 20/11/9 DDŠ Místo 32/30/7 32/32/28 32/26/21 32/29/25 DDŠ Jiříkov 48/42/36 48/40/35 48/36/33 48/38/30 DDŠ Boletice 32/19/15 32/18/13 32/16/15 32/22/22 - DDŠ Boletice EPCHO 12/13/11 12/13/8 12/9/9 12/11/10 DDŠ Počátky 8/4/3 8/6/5 8/6/5 8/9/8 DDŠ Šindlovy Dvory 24/17/17 24/19/15 24/24/20 24/26/20 DDŠ Kostelec n.O. 40/31/31 40/25/25 40/29/28 40/30/28 DDŠ Vrchlabí 32/25/22 32/21/21 32/17/10 32/21/16 DDŠ Horní Maršov 32/21/17 32/18/18 32/31/23 32/30/22 DDŠ Chrudim 36/36/35 36/36/36 47/35/32 47/38/31 - DDŠ Přestavlky 36/27/26 25/24/24 24/24/22 24/24/21 DDŠ Bystřice p.H. 48/39/37 48/36/27 48/32/22 48/36/26 DDŠ Jihlava 31/29/28 37/36/33 37/32/29 37/37/29 DDŠ Moravský Kruml. 16/16/10 24/19/16 24/17/16 24/25/24 DDŠ Veselíčko 32/31/25 32/26/20 32/25/19 32/28/21 DDŠ Dřevohostice 16/12/10 16/13/9 16/6/5 16/6/3 DDŠ Šumperk 48/32/19 40/27/23 40/24/22 40/30/24 DDŠ Králíky 48/30/23 48/33/30 48/21/14 48/19/13 DDŠTěrlicko 32/25/22 32/26/23 32/28/26 32/29/27 DDŠ Ostrava 18/13/12 18/18/18 18/17/17 18/18/18 Rozdíl mezi naplněností evidenční a fyzickou ukazuje počet dětí vedených vdaném zařízení, které se nacházejí mimo něj. Tato skutečnost může znamenat jak pobyt na dovolence, tedy pobývání dítěte mimo zařízení u svých zákonných zástupců či blízkých osob, tak zahrnuje i ty, které se nacházejí např. ve zdravotnických zařízeních, ale taktéž děti, které se nacházejí mimo zařízení nepovoleně (na útěku). MŠMT | Záměr koncepce řízení a rozvoje školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče 32