Strabismus
Porucha rovnovážného postavení očí. Odchýlení oka může býz způsobeno sníženou zrakovou ostrostí.
Náprava: užití brýlové korekce, či okluzoru
Bývá přítomna porucha jednoduchého binokulárního vidění (2 oči jeden obraz)
Poruchy binokulárního vidění
Útlum
- Projevuje se v případě uchýlení jednoho oka
- Proces zabraňující vstupu informací z uchýleného oka do zrakového centra – brání vnímání diplopie → ZC přestane využívat uchýlené oko → přechází v Amblyopii
Amblyopie
- Podstatné snížení zrakové ostrosti jednoho oka nebo obou – nelze vykorigovat brýlemi
- Útlum funkce oka (mozek s ním přestává pracovat)
- Porucha prostorového vnímání
- Problém není v anatomii oka, ale v přenosu zrakovou dráhou a ve zpracování zrakovými centry
- Většina dětí s tupozrakostí nemá prostorové vidění – proto také mají problémy při sportu, orientaci v prostoru, chůzi po schodech apod. Často jsou nazývané jako "neohrabané", nicméně vše souvisí s poruchou zraku
- Typický projevem je porucha rozlišovací schopnosti – vidí lépe znaky izolovaně než vedle sebe. Tyto děti nerady kreslí nebo vybarvují, přetahují omalovánky, ve škole mají problémy se čtením, psaním nebo počítáním. Mají problém se trefit na řádek apod.
=> Okluze zdravého oka + trénink (viz okluze)
Anomální retinální korespondence
Nastává v okamžiku kdy je přítomen strabismus
Je to stav adaptace na malou úchylku šilhání, kdy pozice očí se nezmění, ale dojde k přestavbě ve zrakovém kortexu a na sítnici Dělení:
Heteroforie
Heterotropie
Heterotropie dále dělíme na:
Konkomitující
Paralitické (tvoří asi jen 1%, může se projevit kdykoli od narození do stáří)
Konkomitující dělíme na:
Konvergentní
Divergentní
Reedukace, náprava správného vidění
- Smyslem reedukace v dětském věku je udržitelnost změn získaných cvičením i dospělosti
- Nutnost včasné diagnozy
- Hranice pro nápravu srovnatelná s hranicí vývoje zraku (6. – 8. rok)
Náprava strabismu:
Brýlová korekce
- Po zjištění refrakční vady
- Obruba = nosič brýlového okluzoru
- V některých případech bifokální skla = Franklinova typu
- Nutnost kontinuálního nošení
- Dítě brýle mnohdy nosí jako korekční pomůcku pro strabismus, nikoli jako řešení refrakční vady (Význam: oči jsou nuceny se dívat přes střed čočky!)
Okluze, ortoptika, pleoptika
- Zakrytí vedoucího oka – aktivace uchýleného nebo amblyopického oka
- Délku okluze stanovuje lékař, správné nošení okluze má zásadní terapeutický význam.
- S okluzorem by dítě mělo vykonávat detailní drobnou práci.
- Pro učitele: dítě s okluzorem nemá prostorové vidění a téměř vždy se dívá horším okem, je proto důležité na něj dát větší pozor. Okluzor se zásadně nenosí ven do přírody nebo města! Ve třídě potřebuje sedět blízko tabule a okna. Pokud se píše nějaká zásadní práce, která bude ovlivňovat závěrečné hodnocení, mělo by si dítě okluzor sundat.
Operace
Pleoptická cvičení
- Aktivní pleoptická cvičení – na blízko pomocí hmatu, sluchu a paměti
- Cvičení mají být zajímavá, zábavná, tak aby se zapojila triáda emoce-pozornost-motivace
Druhy: Sestavování mozaiky, stavebnice, obkreslování, navlékání korálků, modelování z plastelíny
Cvičení založená na svazku ruka – oko: házená, odbíjená, stolní tenis
Cvičení založená na svazku noha – oko: kopaná
Přístroje vhodné ke cvičení:
Lokalizátor
Korektor (www.ocniskolkakladno.cz)

Chirurgická léčba konkomitujícího strabismu
- Operuje se 50% případů
- V případě vrozeného strabismu je třeba operovat do 1 roku
- Operace mají být dokončeny před nástupem do školy. Později dochází k ohrožení JBV
- V čem spočívá operace? - viz: https://www.youtube.com/watch?v=bqT3g4uUN1Y
Ortoptika
Snaha o obnovení porušeného JBV
Předpoklady:
- Vyrovnáná ZO
- Normální pohyblivost obou očí
- Centrální fixace obou očí
- Žádná či malá úchylka
- Věk 4 – 8 let (2,5 – 12 let)
- Spolupráce dítětě
Použití speciálních přístrojů:
Troposkop (binokular.cz)

- Terapeutický a diagnostický přístroj
- Pomocí různě velkých obrázků, které jsou vkládány do 2 tubusů, se u dítěte vyšetřuje schopnost superpozice, fúze a stereopse
Cheiroskop (www.gabinetortoptyczny.pl)
