Mgr. Veronika Uhrová Reedukace SPU Náhrada za praxi: DYSGRAFIE □ Písmo i úprava snížené kvality □ Pomalejší tempo, narušení rytmicity □ Svalstvo ruky je ochablé, nezpevněné, pohyby jsou křečovité, nepřesné □ Psací náčiní je drženo nesprávně □ Problémy s osvojováním, zapamatováním, vybavováním si písmen a převod tiskacích písmen □ Obtížná koncentrace na psaní □ Nedodržování liniatury a výšky písma, mezer mezi slovy □ Někdy tendence směšování tiskacích a psacích písmen □ Horší čitelnost, větší chybovost, záměna tvarově podobných písmen □ Svoje chyby si zpravidla uvědomují - časté škrtání, přepisování □ Ve stresu se objevují i chyby, které běžně nedělají (např. v gramatice, diakritice, komolí slova) □ Ovlivňuje např. také rýsování v matematice, problém se zápisem čísel □ Problémy ve výtvarné výchově POZOR: časté negativní prožívání poruchy dítětem! Deficity v oblastech: □ Hrubá a jemná motorika □ Pohybová koordinace □ Celková organizace □ Zraková a pohybová paměť □ Pozornost □ Prostorová orientace □ Porucha koordinace systémů, které zajišťují převod viděného a slyšeného do grafické podoby-tj. spoj n a spoj Reedukační zásady □ Rozvoj hrubé a jemné motoriky, používání uvolňovacích cviků, grafomotorická cvičení začít na velké ploše □ Dbát na výběr vhodného psacího náčiní, správný úchop, sezení a sklon písma □ Využití rytmizace □ Respektování tempa dítěte □ Zamezit přetěžování, cvičit krátce a často □ Motivace a navázání vztahu, ocenění dílčích úspěchů □ Pokud se reedukace dlouhodobě nedaří, vedeme dítě k poznání, že kvalita písma není v budoucím životě až tak zásadní, lze ji dobře kompenzovat Psaní písmen a spojů mezi písmeny I: Algoritmus psaní □ Důležité je vysvětlit, jak tvar každého písmene vzniká □ Učitel tvar kreslí na tabuli a slovně komentuje pohyb □ Žáci následně obtahují vzor na tabuli, zároveň je dobré trénovat psaní ve vzduchu se zavřenýma očima (tzv. Metoda obtahování slov) □ Vzhledem k mnoha opěrným bodům u jednotlivých písmen používáme tzv. opěrné linky a to bez ohledu na věk! □ Nutné, aby všechna písmena a spoje mezi nimi byly zvládnuté □ Naučí-li se dítě psát formou opisování textů, může si zafixovat nesprávné tvary a jejich spoje □ Špatné návyky způsobují obtíže v rychlém a plynulém psaní □ Pro některé děti je psaní písmena spojů problematické i ve vyšších ročnících přehled písmen Reedukace u starších žáků □ Podobný postup jako u dětí začínajících se psaním □ Začínáme uvolněním celé paže, ruky, svalstva prstů □ Od velkých formátů přecházíme na menší □ Rozdíl: v motivaci: vysvětlíme příčinu obtíží a zdůvodníme postupy □ Intenzita cvičení by měla být větší □ Bez vnitřní motivace nelze dosáhnout dobrých výsledků Metody rozvoje > Metoda dobrého startu-M. Bogdanowicz, u nás přepracovala J. Swierkoszová o sleduje rozvoj psychomotoriky ve všech aspektech v součinnosti se sférou emocionální, motivační, sociální a přispívá k rozvoji řeči. o nositelem děje je píseň, od níž se odvíjí vyprávěný příběh a pohyb. Symbolem každé písně je grafický vzor (zrakové vnímání, paměť), Završením je reprodukce grafického vzoru s hudebním doprovodem a zpěvem. > Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní- Svobodová pro děti základních škol nezvládající požadavky na psaní, jejich rodiče inspirováno Metodou dobrého startu, během písničky říkadly navozujeme u dětí potřebné pohyby k psaní, také jsou převzaty pomůcky a náčiní (psaní do krupice, látkové pytlíčky) grafomotorický projev vychází z motoriky celého těla, postupně přechází na motoriku ruky - zápěstí, články prstů vychází z předpokladu, že psaní je příbuzné s kreslením, využívá modelování dále je důležitá rytmizace, která zlepšuje plynulost a koordinaci, základem jsou tedy říkadla, pohádky a rytmus metodika je pružná, vychází ze současných schopností dítěte, dává zažít úspěch > Tréninkový program Heyrovské zaměřen na odstranění grafomotorických obtíží u dětí LMD a odkladem ŠD využívá prvků arteterapie a relaxace cílem je uvolnění spasmů celé horní končetiny, odlišnost od jiných metodik spočívá v poloze provádění - v kleku a v předklonu, cílem této polohy těla je: uvolnit svalové partie důležité pro GM, odstranit nesprávné návyky při psaní a kreslení, navodit správný úch umožnit dítěti zažít úspěch ve výtvarných technikách, motivovat, naučit dítě relaxovat, využít prvků jógy, dosáhnout přijatelného vzhledu kresby či písma