Mgr. Veronika Uhrová REEDUKACE SPU NÁHRADA ZA PRAXI: Psychomotorika, reedukace na 2. stupni ZŠ Psychomotorika  Zahrnuje pohybové aktivity za účelem zlepšení obratnosti, posílení fyzické zdatnosti a jejím cílem je bezděčné prožívání radosti z pohybu, ze hry, tělesných cvičení  Směřuje k vytvoření tzv. bio – psycho – socio – spirituální pohody člověka  Psychomotorických cvičení se dá využít ve všech věkových kategoriích, velké uplatnění však mají zvláště u jedinců zdravotně oslabených a méně pohybově nadaných  Psychomotorika souvisí s mnoha vědními disciplínami – pedagogikou, psychologií, sociologií, fyziologií, etikou, estetikou, sexuální výchovou a filosofií  Dále souvisí s dalšími obory, zejména s hudebně pohybovou výchovou (rytmus a jeho vnímání) a s duševní hygienou (relaxace, masáže a psychostimulace)  Prostřednictvím her má prospívat psychofyziologickému stavu člověka  Rozvíjí rovnoměrně psychickou, fyzickou i společenskou stránku  Využívá se řada netradičních pomůcek a náčiní  Základními pomůckami jsou padák, molitanový míč, deky, noviny, balanční pomůcky (šlapák, chůdy, rolovací deska s válcem, káča), pivní tácky, víčka od PET lahví  V psychomotorice se dodržují specifické herní zásady - vhodná motivace prostřednictvím barevného nářadí a náčiní, originalita a jednoduchost aktivit, zapojení pedagoga do hry, prostor pro tvořivost a samostatnost  Fáze psychomotorických aktivit  Plynule na sebe navazují, prolínají se  Přecházíme od seznamovacích aktivit k cílenějším činnostem  Vždy platí pravidlo dobrovolnosti  Nutné hned na začátku navodit otevřenou atmosféru, spontánnost, přirozenou komunikaci Reedukace na 2. Stupni ZŠ Problémy s přechodem na 2. stupeň:  zvykání si na nové učitele  změny v třídním kolektivu – role ve skupině  náročnější úkoly  práce s abstraktními pojmy  zvýšení požadavků na samostatnou práci, schopnost se učit  zvýšení požadavků na pracovní tempo  problémy s motivací  nezvládnutí základního učiva a nemožnost na něj navázat  neschopnost aplikovat učivo na praktických úlohách  nárůst kompenzace poruchy oproti reedukaci  čtení:  přetrvávající obtíže  problémy s osvojováním nových poznatků prostřednictvím psaného textu  krycí mechanismy  psaní:  dysgrafie - nečitelné písmo – problémy se zápisem poznámek, písemnými testy  dysortografie - přetrvávající gramatické chyb  matematika:  problémy v přechodu přes desítku – využívání prstů  nepochopení matematických operací  pamětné osvojování početních operací  problémy v matematice se promítají i do fyziky Úprava přijímacích zkoušek  volba formy zkoušení  navýšení času  využití počítače  využití osoby, která předčítá text a zapisuje odpovědi Metodika práce v naukových předmětech  znalost základů problematiky všemi učiteli  využití názorných pomůcek  stavění na dosavadních znalostech  sledujeme porozumění pokynům  hledáme optimální způsob záznamu poznámek a strukturace učiva  volíme vhodné způsoby zkoušení  využití počítače – pro psaní, předčítání textu, kontrolu pravopisu apod.  využití diktafonu, kopírování poznámek Čtení  Využití metodiky G. Fernaldové (u jedinců s dobrou strategií, ale pomalým čtením), má několik fází 1) „projetí“ textu a podtrhávání těžkých slov 2) Čtení obtížných slov nahlas 3) Čtení celého textu nahlas (V. Pokorná, 2010 uvádí, že u adolescentů a dospělých došlo při každodenním nácviku k výraznému zlepšení po 3-4 měsících) Gramatika  Mnoho jedinců se SPU nezná ani v dospělosti gramatická pravidla, nebo jen kusé informace  Mnoho jich poměrně dobře tuto neznalost kompenzuje (ne však vždy)  Je nutné celou gramatiku znovu a logicky strukturovat, vysvětlit a potom aplikovat (slovní druhy, životnost, měkké a tvrdé vzory,…) porozumět, sám si odvodit