ZÁKLADNÍ TECHNIKY REEDUKACE DYSLEXIE Metoda obtahování o vhodná pro počáteční stádium reedukace u těžkých případů dyslexie i dysgrafie. o když nefunguje zraková ani sluchová analýza, použijeme jako hlavní vodítko hmat a pohyb. o žák si vymyslí slovo, které by sám nenapsal ani nepřečetl, napíšeme je velkými písmeny na list papíru. Žák slovo obtahuje prstem a každé písmeno vysloví, což opakujeme tak dlouho, dokud slovo nezvládne pohybově. Pak předlohu zakryjeme a pokračujeme se zavřenýma očima, pak žák píše načisto. o netolerujeme chyby, chválíme, o možno použít i při výuce cizích jazyků. Metoda Fernaldové o metoda je vhodná pro děti s dobrou strategií ve čtení, ale jejichž čtení je pomalé. Je vhodná i pro dospělé, o dítěti určíme text asi o 10 řádcích, dítě musí text jen letmo přelétnout zrakem a podtrhat si nesnadná slova, stejný krok udělá i po druhé (podtrhne si stejná slova nebo i jiná), až skončí, přečte si podtržená slova, až po této přípravě čte dítě daný text, o z letmého čtení dítě text už trošku zná, nemusí se bát obtížných slov a čte s větší sebedůvěrou, o za 2-3 měsíce denního cvičení přináší metoda velké zlepšení v plynulosti i rychlosti čtení. Metoda postřehování * využívá se při inverzích ve čtení, * žákovi na chvilku ukážeme slabiku, slovo či skupinu slov a žák musí text přečíst, využíváme barevnosti, * nároky postupně zvyšujeme (od jednoslabičných slov k víceslabičným, atd.), * procvičujeme pomocí kartiček, na kterých máme příslušný text natištěný, * tím, že dítě čte text již předem procvičovaný postřehováním, se zvýší kvalita i rychlost čtení. Čtení se záložkou-okénkem o metoda velmi rozšířená a účinná zejména u mladších dětí, o záložky musí odpovídat velkosti písma, záložkou pohybuje ten, kdo s dítětem pracuje, ne dítě samo, rychlost pohybu záložky musí být přizpůsobena rychlosti čtení žáka, náročný proces, při kterém nesmíme zapomenout na relaxaci, o účelem je cvičit správné pohyby oka po řádku a odstraňovat tak dvojí čtení, o v destičce papíru je na jednom okraji vystřižené „okénko“ asi 4 cm dlouhé v šířce odpovídající písmu, okénko využíváme dvojím způsobem: Ø text postupně odkrýváme - ukazujeme začátek slova, pak celé slovo (zabraňujeme hádání), Ø text postupně zakrýváme – dítě má před sebou nejprve celý řádek, který okénkem postupně zakrýváme (tlačíme dítě dopředu), zvyšuje rychlost a plynulost čtení. cteci okenko.jpg Čtení v duetu o čteme společně s dítětem neprocvičený text, a sice tak, že rychlost přizpůsobujeme možnostem dítěte, o čteme výrazně, zřetelně, se správnou intonací, o dítě vyrovnává své tempo s naším a snaží se přizpůsobit, o své špatné čtení při tomto způsobu nácviku neslyší a snadněji se vzdává svých špatných čtenářských návyků. Metoda vyhledávání chyb o čteme text a žák sleduje naše čtení, dopouštíme se ve čtení těch chyb, které se vyskytují ve čtení žáka, úkolem žáka je opravovat naše chyby, o dítěti můžeme předložit chybně napsaný text k opravě. Metoda dublového čtení o používá se u žáků, kteří čtou nepřesně, domýšlejí koncovky slov a často chybují, o žák čte hlasitě daný text o slovo zpět za hlasitým čtením pedagoga (rodiče), o děti s dyslexií bývají často neurotizované, mají ze čtení obavy, tím, že je čtení podpořeno hlasitým čtením učitele, získává dítě zpětnou vazbu a odbourává strach, o tato technika je založena na psychologických principech, je určena pro starší děti, které mají za úkol sledovat čtení dospělého a najít v něm záměrné chyby. Nácvik krátkých a dlouhých samohlásek o některé děti nejsou schopné reprodukovat rytmizované struktury, zvláště zvukové, o k nápravě se využívá bzučáku, o dítěti se předříkávají slova s výraznou výslovností délek a jejich rytmus se přitom zmáčknutím tlačítka a bzučáku přehraje, žák slova opakuje a snaží se napodobit rytmus bzučáku, jestliže se dítěti reprodukce nedaří, vyslovujeme slova s ním a vedeme mu ruku při mačkání na bzučák, cvičení opakujeme, dokud není dítě schopno rytmus reprodukovat bez naší pomoci, o v další fázi dítě zapisuje tečkami a čárkami rytmizované zvuky, slova, která mu předříkáváme a která po nás opakuje nebo která říká samo, o nemáme-li k dispozici bzučák, hlásky se vytleskávají.