Osnova předmětu Základy speciální pedagogiky Specifické poruchy učení Úvod a základní terminologie · Definice specifických poruch učení · Nespecifické poruchy učení · Didaktogenní poruchy učení · Neverbální poruchy učení Základní pojmy předmětu: · Dyslexie o Bakkerova klasifikace dyslexie: Pravo/Levohemisférová dyslexie · Dysgrafie · Dysortografie · Dyskalkulie · Dyspinxie · Dysmúzie · Dyspraxie · Lehká mozková dysfunkce · ADHD – Porucha pozornosti s hyperaktivitou · ADD – Porucha pozornosti · ODD – Porucha opozičního vzdoru Etiologie vzniku SPU O. Kučera · Lehká mozková dysfunkce · Dědičnost · Hereditárně – encefalopatické příčiny · Neurotická nebo nejasná etiologie Novodobé teorie · Biologicko – medicínská rovina o Genetické pojetí o Neurologické pojetí (stavba CNS) o Mozečkový deficit · Kognitivní rovina o Fonologický deficit o Deficit v automatizaci o Deficity v oblasti paměti · Sociální rovina o Vnější příčina SPU Předškolní věk a dílčí funkce Rizikové projevy v předškolním věku = Deficity dílčích funkcí Screening SPU = vyhledávání rizikových dětí náchylných ke vzniku SPU Deficity dílčích funkcí (B. Sindelarová) · Diferenciace figury a pozadí · Schopnost optické a akustické diferenciace · Intermodální kódování · Schopnost optické, akustické a intermodální krátkodobé a dlouhodobé paměti · Schopnost seriality a anticipace · Orientace na vlastní těle, pravolevá orientace, prostorová orientace Testy a preventivní programy · Prediktivní baterie testů (Lazarová, B.) · Sheffieldský screeningový test diagnostiky dyslexie (Zelinková, O.) · Škála rizika dyslexie (Bognadowicz, M.) · Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky (Kucharská, A., Švancarová, D.) · Předcházíme poruchám učení (Sindelarová, B.) Depistáž a diagnostiky SPU Depistáž = vyhledávání žáků s SPU (zejména 1., 2. stupeň ZŠ) Základní diagnostika: Pedagogicko psychologická poradna Speciálně pedagogické centrum (v případě kombinace obtíží) Dys centrum (zpoplatněno) Třístupňový model podpory žáka · Individualizovaná pomoc učitele · Plán pedagogické podpory · Specializovaná intervence na odborném pracovišti, individuální vzdělávací program Explorace v běžné třídě = Školní dotazník (podklad pro komplexní diagnostiku) Diagnostika SPU (zejména PPP) · Anamnéza rodinná, anamnéza osobní a anamnéza prostředí · Oblasti: o Vyšetření výkonu čtení. o Úroveň písemného projevu. o Úroveň matematických schopností. o Poruchy sluchového vnímání. o Poruchy zrakového vnímání. o Vyšetření laterality. o Poruchy vnímání prostorové orientace. o Vyšetření představy prostoru. o Vnímání časové posloupnosti. Legislativní normy a poradenství · Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání ve znění pozdějších předpisů · Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění pozdějších předpisů (č. 116/2011 Sb.) · Vyhláška č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků, studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků, studentů mimořádně nadaných ve znění pozdějších předpisů (č.147/2011 Sb.) Podpora žáků s SPU ve školním prostředí · Výchovný poradce · Školní speciální pedagog · Školní psycholog Pedagogicko psychologická poradna Dys centrum Specifika ve vzdělávání žáků s SPU na základní škole Formy vzdělávání žáků s SPU na ZŠ · Podpora v rámci vyučování učitelem kmenové třidy (integrace žáků s SPU) · Individuální podpora učitelem – dys kroužky · Skupiny individuální podpory na základních školách – pro vybrané předměty · Speciální třídy pro žáky s SPU · Základní škola pro žáky s SPU · Třídy při dětských psychiatrických léčebnách · Individuální a skupinová podpora v pedagogicko-psychologické poradně Individuální vzdělávání plán (v. č. 73/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů) Obecné zásady práce s žáky s SPU ve třídě = doporučení úprav, postupů, metod práce s žáky s SPU Specifické poruchy učení na 2. stupni základní školy Dospívající žáci s SPU · Vývoj psychiky žáka v pubertě a adolescenci · Vliv rozdílného kulturního prostředí · Pasivní učení · Nízké sebevědomí · Sociální obtíže a problémy v chování · Poruchy pozornosti · Nedostatek motivace Specifický logopedický nález · Specifické asimilace · Artikulační neobratnost Výuka cizího jazyka žáka s SPU · Ne vždy má žák s SPU obtíže při osvojování cizího jazyka · Výběr jazyka je individuální, ovlivňuje jej také typ dyslexie o Němčina problematické členy podstatných jmen, složená slova o V angličtině zvuková a grafická stránka jazyka Hodnocení žáka s SPU · Přihlédnutí k obtížím Vzdělávání žáků s SPU na střední škole Vzdělávání žáků s SPU v rámci terciárního vzdělávání Faktory ovlivňující edukaci žáků s SPU Deficity v sociálních dovednostech · Nízká úroveň sociální percepce · Nedostatek soudnosti · Obtíže v odhadování citů druhých · Obtíže v sociální a získávání přátel Emocionální obtíže žáků s SPU · Nízké sebevěodmí/sebehodnocení · Úzkost · Úroveň resilience Výchovný styl rodiny Styly učení Stimulace dílčích funkcí Zraková percepce · Rozlišování barev a tvarů * Zraková diferenciace * Zraková analýza a syntéza * Zraková paměť * Rozlišování figury a pozadí * Rozlišování reverzních figur * Cvičení očních pohybů * Postřehování, zvětšování rozsahu fixací Sluchová percepce * Nácvik naslouchání * Nácvik sluchové paměti · Cvičení sluchové diferenciace (sluchového rozlišování) * Cvičení sluchové analýzy a syntézy * Vnímání a reprodukce rytmů Orientace v prostou, pravolevá orientace Komunikační dovednosti Reedukace specifických poruch učení Dyslexie Reedukace zaměřena na: Technika čtení, dekódování + Zrakoprostorová identifikace písmen, + Spojení hláska - písmeno, + Spojování písmen do slabik, + Čtení slov se zvyšující se náročností hláskové stavby, + Čtení vět, souvislého textu. Porozumění + Porozumění izolovaným výrazům, + Mechanické porozumění na základě paměti, + Porozumění na základě pochopení souvislostí. Základní techniky reedukace dyslexie 1. Metoda obtahování. 2. Metoda Fernaldové. 3. Metoda postřehování. 4. Čtení se záložkou (okénkem). 5. Čtení v duetu. 6. Metoda vyhledávání chyb. 7. Metoda dublového čtení. 8. Nácvik dlouhých a krátkých samohlásek. 9. Metoda globálního čtení. Dysgrafie · Porucha tahu · Porucha vztahu · Porucha tvarů Dysortografie · Reedukace specifických dysortografických chyb o Rozlišování měkkých a tvrdých slabik o Rozlišování dlouhých a krátkých samohlásek o Rozlišování sykavek (c,s,z/č,š,ž) o Záměny písmen, chyby ve výslovnosti · Reedukace osvojení a aplikace gramatických pravidel Dyskalkulie · Předčíselné představy – obrazce, plocha · Číselné představy · Základní početní operace Zásady reedukace * Nutný komplexní pohled na žáka a jeho situaci (komplexní diagnostika) * Vhodná obtížnost úkolů – odpovídající možnostem dítěte * Žák MUSÍ zažít úspěch v činnosti, kde selhávalo * Postup po malých krůčcích (umožňuje častěji zažít úspěch) * Pravidelná systematická strukturovaná práce * Reedukace musí být prováděna s porozuměním – žák musí chápat, proč danou činnost dělá * Denní nácvik – krátký, intenzivní (10 min ml.škol.věk, u starších dle možností) * Prostředí bez rušivých vlivů * Základem úspěchu je automatizace činností * Přirozené metody a techniky práce